روش تحقیق تحلیل محتوا کتاب برحسب عوامل خلاقیت گیلفورد(حافظه شناختی، تفکرهمگرا، واگرا و ارزشیاب) وجامعه آماری کل محتوای کتاب فارسی(بخوانیم و بنویسیم) که شامل محتوا، فعالیت ها، تمرین ها و تصاویر در سال تحصیلی می باشد. ابزارگردآوری داده های این تحقیق فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به طبقات الگوی خلاقیت گیلفورد می باشد که روایی آن با اخذ نظرات اساتید برنامه ریزی درسی و دو نفر از معلمین با سابقه در این حوزه به دست آمد و پایایی ابزارپس از یکپارچه کردن و تعریف عملیاتی شاخص های خلاقیت گیلفورد و انتخاب 20% از محتوای کتاب مذکور، از دو نفرخواسته شد که گویه های انتخاب شده از محتوا را کدگذاری کنند که طی این فرایند میزان توافق کدگذاران با استفاده از فرمول پایایی هولستی، ضریب پایایی 85/0به دست آمد . نتیجه پژوهش حاضر نشان داد که در متن نوشتاری کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی ، بالاترین مفهوم کمک به دیگران ، ایثار و گذشت و نیکوکاری و پایین ترین آنها به دوستی و همکاری اختصاص یافته است.

کتاب درسی از مهم ترین و در دسترس ترین رسانه‌های آموزشی می‌باشد که نقش ارزشمندی را در تعلیم و تربیت ایفا می‌کند. بسیاری از پژوهش‌گران، کتاب درسی را به عنوان یکی از رسانه‌های کارآمد و اثربخش آموزشی محسوب کرده اند که می‌تواند زمینه یادگیری و خودآموزی را برای فراگیران فراهم نماید. تحلیل محتوای کتاب‌های درسی، برای توصیف رسانه آموزشی کتاب و آگاهی از میزان تاثیرگذاری آن در فرایند یاددهی – یادگیری، تاثیرات آشکار و پنهان در فراگیران و شناخت واقعیت‌های اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل و بررسی کتاب فارسی چهارم دبستان از لحاظ ظاهری و محتوایی کتاب می‌باشد. در این پژوهش ساختار ظاهری و محتوایی کتاب به طور کامل بررسی گردیده است. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب جدید التالیف فارسی خوانداری پایه چهارم ابتدایی چاپ سال 93 براساس میزان توجه و اهمیت به اهداف تفضیلی عناصر تعقل، علم و عمل سند برنامه درسی ملی است .

پژوهش گنجي و الماسي بيدگلي (١۳٩۱) با عنوان «تبيين وضعيت نيكوكاري در بين شهروندان كاشاني» بيانگر اين است كه ميانگين نيكوكاري در بين شهروندان، بالاتر از حد متوسط است و با متغيرهايي چون مشاركت اجتماعي، عدالت گري و شبكه روابط اجتماعي رابطه ي مستقيم و مثبت دارد.از سوي ديگر با افزايش صفت نيكوكاري در جامعه شاهد بروز و ظهور هيجانات و احساسات خوشايند به ويژه شادي و نشاط در بين شهروندان هستيم. ج – کلمات انتخاب شده باید متوالی باشند .-2 شمارش تعداد سیلاب های موجود درهرکدام ازمتون یکصد کلمه ای. والسیا و روهن  (۲۰۱۵) به بحث ارزش ها پرداخته و نقش تربيت را گوشزد مي كند. آنان بيان مي كنند كه در پرورش ارزش ها، مطلوب اين است كه مربيان از زبان فطرت و قدرت مذهب و اخلاق استفاده كنند و به ارزش ها جنبه كاربردي در زندگي روزمره دهند و اين اقدامات بايد از سنين پايين در افراد شروع شود. برای مشاهده متن مقاله و یا دانلود آن لازم است وارد پایگاه شوید.

که نشانهی آن استکه دشواری این بخش از کتاب فارسی چهارم ابتدائی تقریباً مناسب و کمی بالاتر از سطح توانائی فراگیران پایه چهارم ابتدائی است و سطح خوانائی بخش پایانی 3/92 است و بیانگر آن است که سطح دشوار این بخش از کتاب نیز متناسب با سطح توانائی فراگیران پایه چهارم ابتدائی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محتوای کتاب فارسی (بخوانیم) پایه ششم ابتدایی براساس عوامل خلاقیت گیلفورد (حافظه شناختی، تفکر همگرا و واگرا و قضاوت ارزشیاب) انجام شده است. جامعه آماری شامل کل محتوای کتاب فارسی (متن و خودآزمایی) در سال تحصیلی بود. ابزار گردآوری داده‌های این تحقیق نیز شامل فرم تحلیل محتوای محقق‌ساخته بود که بر مبنای شاخص خلاقیت گیلفورد تهیه شده است. چکیده هدف اصلی از پژوهش حاضر “تحلیل محتوای کتاب فارسی اول ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد” بوده است. بر این اساس جامعه آماری محتوای کتاب فارسی تعین گردیده است و ابزار و اندازه گیری، محتوای دو کتاب فارسی یعنی کتاب بخوانیم و بنویسیم و فرم محقق ساخته می باشد.

به منظور تحلیل محتوا از روش واحد ثبت در زمینه استفاده شده است و با استفاده از جداول، فراوانی و درصد به توصیف و تحلیل داده ها پرداخت… هدف از انجام این پژوهش رسیدن به میزان سطح خوانائی کتاب فارسی – بخوانیم – جدید پایه چهارم ابتدائی از نظر تناسب با سطح سنی و درک و فهم دانشآموزان و مقایسه آنها با سطح توانائی دانشآموزان از نظر میزان تناسب متون است. انتخاب روش پژوهش براساس تحلیل محتوا و با استفاده از فرمول تعیین شاخصهای سطح خوانائی گانینگ است. چکیده پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب­های علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمی­پردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتاب­های علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتاب­های علوم تجربی دوره ابتدایی است.

با توجه به اطلاعاتی که از جدول های شماره ٣ و شماره ۴ بدست آمد در مجموع به ١۶مورد به مفاهیم مطرح شده در جدوال پرداخته است.که از این مجموع، ۴مورد به نیکوکاری،٢مورد به همکاري ،۶مورد کمک به دیگران و١مورد به ایثار و گذشت و ٣ مورد به دوستی پرداخته است.بالاترین مفهوم استفاده شده ، کمک به دیگران و نیکوکاری و دوستی ، همکاری و ایثار وگذشت پایین ترین آنها اختصاص یافته است. با توجه به اطلاعاتی که از جدول های شماره ١ و شماره ٢ بدست  آمد در مجموع به ۴١ مورد به مفاهیم مطرح شده در جدوال پرداخته است.که از این مجموع، 8مورد به نیکوکاری،۶مورد به همکاري ،١١مورد کمک به دیگران و۹ مورد به ایثار و گذشت و 7 مورد به دوستی پرداخته است.بالاترین مفهوم استفاده شده ، کمک به دیگران ، ایثار و گذشت و نیکوکاری و پایین ترین آنها به دوستی و همکاری اختصاص یافته است. از این رو نظام آموزشی به ویژه نظام برنامه ریزی درسی کشور مسئولیت بسیار سنگینی برای تحقق این اهداف و سیاست های آموزشی دارد. به این منظور لازم است برنامه درسی زبان آموزی همواره مورد توجه مسئولان، برنامه ریزان و مجریان آموزشی قرار گیرد. مگ ایرانز یک سایت خدماتی اینترنتی محسوب می شود که روزانه مقالات و پاورپوینت های زیادی را جمع آوری ، تهیه و در دسترس دانشجویان ، دانش‌آموزان و محققین قرار می‌دهد . گروه مگ ایرانز در سال 1390 زمانی که هنوز کسب و کارها حالت سنتی داشتند و کافی نت ها به صورت حضوری در سطح شهر فعالیت می‌کردند با ایده کافی نت آنلاین راه اندازی شد .

ما با همکاری دبیرخانه ی کنفرانس ها و همایش ها، تمام ابزار محققان را كه تنها و تنها منابع علمی است را یكجا جمع آوری كرده ایم تا با كمترین دردسر ، در كمترین زمان ممكن و بصورت کاملا رایگان منابع علمی مورد نظرشان را تهیه نمایند. نتایج پژوهش نيازي و همكاران (١۳٩۱) نشان داد که بین عمل به ارزش ها و هنجارها به ویژه ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی از سوی مردم با مشارکت پاسخگویان در امور خیریه و عام المنفعه رابطه ی مستقیم وجود دارد.به عبارت دیگر، پاسخگویانی که معتقدند مردم به ارزش های اجتماعی و فرهنگی در جامعه بیشتر پایبندند، مشارکت آنها در امور خیریه بیش از کسانی است که چنین اعتقادی ندارند. به این معنی که احساس مثبت و خوشایند نسبت به جامعه باعث عمل توأم با نیکوکاری توسط جامعه می شود.

در فرهنگ لغت معین، خیریه و نیکوكاری را با «لطف، کرم، احسان و برّ» یکی دانسته‌اند و آن را «هرگونه یاری‌رسانی به افراد یا موجودات نیازمند آن و همچنین کمک مالی و دادن پول یا دیگر کمک‌های مادی به تهیدستان با انگیزه‌های انسان ‌دوستانه» توصیف نموده‌اند.

روش پژوهش تحلیل محتوای کمی آنتروپی شانون و واحد تحلیل صفحه – مفاهیم مربوط به جملات و عبارات ، پاورقی ها، سوال ها و فعالیت ها و تصاویر – می باشد. هدف اصلی پژوهش، تحلیل محتواي توصیفی متن نوشتاري و تصاویر کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی براساس مفاهیم نیکوکاري و احسان،همکاري و تعاون،کمک به دیگران،ایثارو گذشت، دوستی است. هدف اصلی از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب¬های فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایه¬های چهارم، پنجم و ششم) براساس عوامل خلاقیت گیلفورد بوده است. براساس جامعه آماری کتاب فارسی تعیین گردیده است و ابزار اندازه¬گیری، محتوای دو کتاب فارسی یعنی کتاب خوانداری و نوشتاری (در پایه¬های چهارم، پنجم و ششم) و فرم محقق ساخته می¬باشد.به منظور تحلیل محتوا از روش واحد ثبت در زمینه استفاده شده است و با استفاده از جد… جامعه ی آماری، کل محتوای کتاب فارسی چهارم ابتدائی است که سه نمونه صد کلمهای به صورت تصادفی از ابتدا، وسط و پایان کتاب فارسی انتخاب شده برای تجزیه و تحلیل دادهها هم از روشهای آماری میانگین و جدول فراوانی و مقدار سطح خوانایی گانینگ بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که سطح خوانایی در بین بخشهای اول 3/4 است که بیانگر آن است دشواری کتاب نیز برابر با سطح توانایی فراگیران پایه سوم است.

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم دبستان بر اساس روش خوانایی گانینگ، ضریب درگیری ویلیام رومی و اهداف یادگیری بلوم بود. ابزار گرد‏آوری اطلاعات، ‏اهداف یادگیری بلوم، موارد تحلیل ویلیام رومی و روش خوانایی گانینگ است. واحد مورد مطالعه دروس کتاب فارسی چهارم دبستان بود، همچنین متن، تصاویر و سوالات کتاب نیز به عنوان واحد تحلیل بررسی شدند. در ادامه پس از بررسی و تحلیل 250جمله و 10سوال به‏طور تصادفی بر اساس روش بلوم مشخص شد که 90%از کل کتاب به حیطه‏ شناختی، 8/8% به حیطه عاطفی و تنها 1/1% از کتاب فارسی بخوانیم پایه چهارم به حیطه روانی-حرکتی اهداف یادگیری بلوم پرداخته است. یافته‏ ها باید در اصلاح کتاب، توجه بیشتر به فعالیت متن، تناسب سطح خوانایی جملات با توانایی های دانش ‏آموزان و همچنین توجه بیشتر به حیطه روانی-حرکتی اهداف یاد گیری بلوم بکار گرفته شود. چکیده تحقیقتحقیق حاضر با عنوان ارزیابی محتوای کتاب فارسی(بخوانیم و بنویسیم) پایه ی چهارم ابتدایی براساس عوامل خلاقیت گیلفورد انجام شد.