هلر احتمالاً داستان این رمان را بر اساس تجارب خود در جنگ جهانی دوم نوشته بود اما در عین حال موفق به خلق صدایی شده بود که حرف دل نسل جوان را می زد؛ نسلی که دیگر ارزشی برای ساختار قدرت قائل نبود و دوست داشت خودش برای خودش فکر کند. زمانی که رمان تبصره ی 22 برای اولین بار عرضه شد، با بازخوردهای جهانی چندان گرمی مواجه نشد. تا آن زمان، کتاب هایی که به جنگ می پرداختند، اغلب کارهایی جدی بودند و لحنی تراژیک داشتند. جنگِ هلر اما یک کمدی سیاه بود که دستورهایی بی معنی و غیرعقلانی از جانب مقام های بالادستی و کاراکترهایی که فقط می خواستند زنده بمانند، در سراسر آن به چشم می آمد.

هلر شخصیت‌های داستانش را به شکلی اغراق‌آمیز و گاهی حتی کاریکاتوری توصیف می‌کند. هر یک از شخصیت‌ها نمایانگر یک جنبه از سیستم‌های بوروکراتیک یا نظامی هستند. این شخصیت‌ها به گونه‌ای پرداخته شده‌اند که گویی به جای انسان‌های واقعی، نمادهایی از پوچی و دیوانگی هستند. برای مثال، شخصیت‌هایی مانند سرهنگ کت‌کارت یا میجر میجر با ویژگی‌های غیرواقعی و اغراق‌شده‌شان نمایانگر فساد و بی‌کفایتی در سیستم نظامی هستند.

این رمان که اولین بار در اکتبر ۱۹۶۰ منتشر شد، تفکرات جوزف هلر درباره جنگ را به خوبی بازتاب می‌دهد. یوساریان، افسر نیروی هوایی و از شخصیت‌های کلیدی اثر که زیرک است و همیشه به دنبال راه فراری از جنگ و ماموریت می‌گردد، در این داستان، در چنگال تبصره ۲۲ گرفتار می‌شود. افسر مافوق او کسی است که مدام تعداد ماموریت‌های سربازانش را افزایش می‌دهد تا آنها را بیشتر در خدمت ارتش نگه دارد، شخصیت‌های دیگری هم در این داستان وجود دارند که هرکدام به نوعی با هیولای جنگ درگیر‌ند و داستان را روایت می‌کنند. میلو میندر بندر که کلاهبردار است نیازهای دو طرف جنگ را تامین می‌کند، سروان شایسکف که آرزوی ترتیب دادن یک رژه بی‌نقص را دارد، و وینترگرین، سرباز سابق و مسئول دفتر پست که گرداننده واقعی جنگ است.

او از توصیف‌های پیچیده و فنی پرهیز می‌کند و به جای آن با زبان روزمره و حتی غیررسمی به وقایع، شخصیت‌ها و موقعیت‌های داستانی می‌پردازد. این سبک نگارش به خواننده اجازه می‌دهد تا به‌راحتی با طنز تلخ کتاب ارتباط برقرار کند و در عین حال در عمق مفاهیم پیچیده فرو رود. هلر نویسنده کتاب تبصره‌ی ۲۲جوزف هلر زاده ۱ می ۱۹۲۳ – درگذشته ۱۲ دسامبر ۱۹۹۹است وی  طنز‌پرداز و رمان‌نویس آمریکایی است که همچنین دارای داستان‌های کوتاه بسیار زیادی می‌باشد . نظرتان درباره دانلود کتاب تبصره ی ۲۲ اثر جوزف هلر pdf را با سایر بازدیدکنندگان سایت به اشتراک بگذارید.

در طول داستان، خلبانان با موقعیت‌ها و اتفاقات مضحک و پر از تناقض مواجه می‌شوند. نگاه طنزآمیز هیلر به جنگ، سربازان، و سیاست در محیط نظامی، باعث معرفی به طنزی و در عین حال تلخ و پرمغز به موضوعات جنگی می‌شود. “تبصره 22” یک اثر کلاسیک به شمار می‌رود که از جنبه‌های مختلف انسانی و اجتماعی به بررسی جنگ و جنون اداری می‌پردازد.

میلو میندر بندر که کلاهبردار است نیازهای دو طرف جنگ را تامین می‌کند. و وینترگرین، سرباز سابق و مسئول دفتر پست که گرداننده واقعی جنگ است. در قلب داستان، شخصیت بی همتایی به نام یوساریان وجود دارد، که در نیروی ارتش به عنوان توپچی خدمت می‌کند. او همواره به طور زیرکانه از خطرات بی‌پایان جنگ فرار می‌کند و برای حفظ جان خود از خلاقیت بی‌نظیر خود بهره می‌برد. اما مشکل او این است که سرهنگ مدام تعداد مأموریت‌هایی که برای تکمیل دوره خدمت سربازان لازم است، افزایش می‌دهد. یوساریان، حتی اگر بتواند به هر نحوی از انجام این مأموریت‌های مرگبار خلاص شود، اما قانونی به نام “قانون یوساریان” وجود دارد که او را از فرار محروم می‌کند.

هلر از روایت‌های خطی و پیوسته اجتناب می‌کند و به جای آن از فلش‌بک‌ها و جابه‌جایی‌های زمانی استفاده می‌کند. این ساختار به گونه‌ای است که وقایع و شخصیت‌ها به صورت تکه‌تکه و در طول داستان آشکار می‌شوند. خواننده باید این تکه‌ها را کنار هم بگذارد تا تصویر کاملی از داستان و شخصیت‌ها به دست آورد.

«تبصره ۲۲» را باید خواند و پس از خواندش نگاهی دوباره به جایگاه سیاستمداران و قدرتمندان امروز انداخت، چون انگار همین دیروز نوشته شده و روی سخنش دقیقا با انسان قدرت‌طلب دنیای مدرن است. هلر با توسل به پارادوکس تبصره معروفش در رمان خود، پوچی جنگ و سلطه‌طلبی را به تصویر کشیده و لبخندی تلخ به نادانی بشر زده است. «تبصره ۲۲» را باید خواند و پس از خواندش نگاهی دوباره به جایگاه سیاستمداران و قدرتمندان امروز انداخت. چون انگار همین دیروز نوشت و روی سخنش دقیقا با انسان قدرت‌طلب دنیای مدرن است. هلر با توسل به پارادوکس تبصره معروفش در رمان خود، پوچی جنگ و سلطه‌طلبی را به تصویر کشید و لبخندی تلخ به نادانی بشر زد . دیالوگ‌ها در این کتاب معمولاً پر از پارادوکس و منطق‌های معکوس هستند.

هلر با استفاده از دیالوگ‌های پوچ و طنزآمیز، شرایط غیرمنطقی و بی‌معنی جنگ را به تصویر می‌کشد. شخصیت‌ها اغلب با یکدیگر درباره موضوعاتی صحبت می‌کنند که به نظر می‌رسد هیچ نتیجه منطقی‌ای ندارد. این سبک دیالوگ‌ها نشان‌دهنده وضعیت آشوب‌زده و بی‌نظم دنیای آن‌هاست که در آن قوانین نه تنها کمک‌کننده نیستند، بلکه مشکلات بیشتری ایجاد می‌کنند.