سپید دندان بر غرایز خود، و همچنین بر قدرت و اراده‌اش برای بقا تکیه می‌کند و در نهایت، با انسان‌ها به نوعی به صلح می‌رسد. «سرانجام زن جوانی به آن‌ها نزدیک شد که جامه‌ی مشکی به تن نداشت. ظرفی بر دوش و دستمالی بر سر داشت اما صورتش را نپوشانده بود. در آن لحظه زمان در نظرش از حرکت بازایستاد و جان جهان به درونش یورش برد.

نوجوانی کوئلیو با سرکشی هایی همراه بود تا جایی که خانواده اش در 16 سالگی او را به بیمارستان روانی فرستادند که البته او از آنجا فرار کرد. پس از مدتی به هیپی ها که در آن زمان بسیار مورد توجه جوانان بودند گروید و چند سالی را به سفر در نقاط مختلف جهان گذراند. این رمان داستان چوپان فقیری را رعایت میکند که در جست و جوی حقیقت خویش است و خوانند در مسیری که سانتیاگو جوان برای رسیدن به چیستی طی میکند همراه و همقدم وی است.

زندگی کولی‌وار و بی‌‌سر و سامان از یک طرف و از طرف دیگر اعتیاد گلویش را فشار می‌داد، اما تجربیاتی که پائولو از این سفر پر فراز و نشیب به دست آورد، به آهستگی شخصیت او را از نو شکل ‌داد. ردپای تجربیات و افرادی که تاثیر عمیق و مهمی بر روحیه‌ی کوئیلوی جوان گذاشتند را در آثاری که در دهه‌ی چهارم و پنجم زندگی خلق کرد، به وضوح دیده می‌شود. وقتی به عکس روی جلد که احتمالا جز اولین نشرهای این کتاب محسوب می شود نگاه می کنیم، متوجه برخی از نمادهای معروف مانند مثلث، موجودی تک چشم و چند نماد دیگر می شویم که به شکل جالبی کنار یک دیگر قرار می گیرند. از طرفی دیگر مسئله مهم دیگر این است که در دنیای اقتصادی امروز که هرچیزی را کنترل میکند، فروش بالا به جز جذابیت و زیبایی و … باید قبول کرد که یک کتاب رمان هر چقدر هم زیبا و جذاب و پر مفهوم باشد دیگر به آن حد نمی رسد که سالانه به اندازه چند میلیون چاپ داشته باشد با وجود این که انواع نسخه های آن در اینترنت به صورت رایگان وجود دارد. آن هم وقتی جذاب می شود که بدانیم تیتراژ اول آن تنها 900 جلد بوده که توسط انتشاراتی گمنام در برزیل چاپ شده است.

کتاب صوتی کیمیاگر، ماجرای نسبتاً کوتاهی دارد و نسخه‌ی اولیه‌ی آن در قالب چیزی حدود 200 صفحه نگاشته شده و حاصل دهه‌ی چهارم زندگی این نویسنده‌ی برزیلی‌ است. بااین‌حال، کمتر خواننده‌ی مشتاق و شیفته‌ای را در دنیای ادبیات می‌توان پیدا کرد که به وقت صحبت از ژانر رئالیسم جادویی، سخنی از این کتاب به میان نیاورد. پائولو کوئیلو با وجود شهرت جهانی‌اش، مرد لاغراندام و فروتنی است که زندگی‌اش شبیه به یک سلبریتی نیست.

«شیر، کمد، جادوگر» اولین کتاب از مجموعه‌ی ماجراهای نارنیا است. البته این ایده انجام ماموریت شخصی به نوعی گذر از مادیات برای دسترسی به یک خواسته معنوی است. همانطور که می‌بینیم، وقتی سانتیاگو می‌خواهد در این راه قدم بگذارد، مجبور می شود گله‌اش را بفروشد و فاطیما را ترک کند.

در همه‌ی فرهنگ‌ها حکایت‌هایی عرفانی وجود دارند که ما را به اندیشیدن در باب جایگاه خود در جهان دعوت می‌کنند. پائولو کوئیلو (Paulo Coelho) در کتاب صوتی مکتوب (Maktub) چنین تمثیل‌های کوتاهی را گردآوری و منتشر کرده است. این داستان‌های کوتاه مجموعه‌ای از یادداشت‌هایی هستند که او ظرف یک سال در نشریه‌ی برزیلی فولها (Folha) به انتشار رساند و توجه بسیاری از خوانندگان این نشریه را به خود جلب کرد. این نوشته‌ها، به گفته‌ی خود نویسنده، ریشه در تجارب عرفانی فرهنگ‌های مختلف در مسیر یافتن شادی دارد. انتخاب عنوان «مکتوب» برای این حکایت‌های کوتاه اشاره به مفهوم الهیاتی این کلمه در عرفان شرقی و نگاه جبرگرایانه‌ی ادیان ابراهیمی دارد. مکتوب از کلماتی است که بارها در کتاب‌ها و متن‌های مختلفی از پائولو کوئیلو مورد استفاده قرار گرفته است.