نویسنده پیش از هر چیزی به اساس تمرین ذهنآگاهی و روش توسعهی آن در زندگی میپردازد. سپس به شکل خلاصه به این موضوع میپردازد که بهکاربستن این تمرینات در زمانهایی که زیر فشار اضطراب هستیم یا بیماریمان در حال بهبود است، چه فایدههایی میتواند داشته باشد. بعد این نکته را بررسی میکند که استفادهی برنامهی کاهش استرس بر اساس ذهنآگاهی چطور میتواند آنهایی را که متحمل بیماری و مشکلات روحی هستند، بهبود ببخشد و سطح استرسشان را کاهش بدهد. جان کاباتزین در کتاب ذهن آگاهی برای آغازگران به پژوهشهای جدید علمی رجوع میکند و استدلال میآورد که تعلیم ذهنآگاهی در چارچوب «کاهش استرس بر اساس ذهنآگاهی» میتواند در ساختار و عملکرد مغز تغییروتحول اساسی ایجاد کند. جان کابات زین در این کتاب تمرینهایی روزانه برای ذهن آگاهی در نظر گرفته است. او ابتدا اصل تمرین ذهنآگاهی و چگونگی پرورش آن در زندگی روزمره را بررسی میکند.
ذهنآگاهی اصول و مهارتهای مهمی را هم برای درمانگر و هم برای مراجعان فراهم کرده و یکی از سریعترین رویکردهای درمانی در روانشناسی و رشتههای مرتبط با آن است. رواندرمانی شامل یادگیری روشهای جدید تفکر، تعامل و زندگیکردن بوده و هدف ذهنآگاهی، فراهم کردن بنیادی محکم برای ایجاد این روشهای جدید تفکر، تعامل و زندگیکردن است. این درمان برای معالجۀ انواع مختلف پریشانیهای روانشناختی و روانپزشکی، بیماریهای پزشکی و همچنین برای ارتقای سلامت و بهزیستی افراد مورد استفاده قرار میگیرد. تمرینهای ذهنآگاهی به شما کمک میکنند دوباره هیجان و لذت را تجربه کنید. ذهنآگاهی همچنین شما را به تلاش برای یافتن شادی در موقعیتهای روزمره تشویق میکند که باعث میشود شادتر شوید.
این مراقبه به شما کمک میکند ماهیت زودگذر افکار خود را بهتر درک کنید. توجه داشته باشید که وقتی رشته افکار تان را از دست میدهید و دوباره خود را به سمت تمرکز بر تنفستان هدایت کنید. افکار خود را بر روی هر نفس متمرکز نگه دارید و احساس خود را تماشا کنید. به هر حال وبلاگها، رسانهها و مردم دیگر در مورد آن بسیار صحبت میکنند.
این نویسنده در جوانی در رشتهی تاریخ هنر تحصیل میکرد اما بعدها به روانشناسی علاقمند شد و در سال 1942 مدرک کارشناسی و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشتهی روانشناسی از دانشگاه ییل دریافت کرد. رابرت شکتر سالها به عنوان استاد دانشگاه به تدریس روانشناسی اجتماعی اشتغال داشت. نظرسنجی سال 2002 که در حوزهی کتابهای روانشناسی عمومی انجام شد، رابرت شکتر را به عنوان هفتمین روانشناس پُراستناد قرن بیستم معرفی کرد. در سال 1959، جایزهی مطالعات اجتماعی-روانشناسی از سوی انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم (AAAS) به پاس پژوهشهای علمی رابرت شکتر به او اهدا شد. مجموعهی دانشنامهی فلسفهی استنفورد ترجمهی مدخلهای دانشنامهای است که دانشگاه استنفورد با هدایت ادوارد ان.
کتاب حاضر با ترجمهی غزال گلشنی و سید پیمان رحیمینژاد به همراه ویرایش و مقدمه دکتر مسعود عارفنظری با یاری انتشارات روانشناسی و هنر چاپ و منتشر شده و در اختیار شما علاقهمندان قرار گرفته است. کانت وجودِ «خدا، اختیار و بقاى نفس» (1781/7, Bxxx) را بىهیچ قید و شرطى مىپذیرفت، ولى بیمِ آن داشت که، اگر علم بهنوعى به وجود اینها مربوط باشد، همین امر دلایلى براى تردید در وجودشان فراهم آورد. چنانکه او، با طیب خاطر، مىپنداشت، علم نمىتواند به این مسائل بپردازد.
بیشتر این مطالب توسط گروهی از همین شاگردان که مدتی طولانی در کنار هم به تمرینهای مراقبه و نیایشهای پیاپی مبادرت میورزیدند، تهیه شده است. کسانی که آرمانشان پدید آمدن جهانی به دور از هرگونه جنگ و خشونت و برقرار شدن صلحی پایدار در سراسر جهان است. آموزههای نات هان مرهمی است بر چالشها و دشواریهای زندگی مدرن امروزی و راه و روش و درک درست از هستی. از آنجایی که حضور ذهن ریشه در فرهنگ بودیسم مشرق زمین دارد، ممکن است برای افراد نامأنوس باشد، از این رو کبات زین پیشنهاد میدهد که بهتر است تمرینات آن منطبق با فرهنگ افراد باشد. به همین علت پژوهشگران و متخصصین بالینیای که تمرینات حضور ذهن را در برنامههای خدمات بهداشت روانی قرار میدهند، معمولا این مهارتها را مستقل از مذهب و سنتهای فرهنگی مبدأ آن آموزش میدهند.
از جمله اهداف کانت در این کتاب آن بود که اعتقاد ما را به اینکه فیزیک، همانند ریاضیات، مجموعهاى از حقایق ضرورى و کلى است توجیه کند. دین، شامل باور به بقاى نفس، و اراده آزاد را از تأثیرات مخربِ همین علم حفظ کند. یادگرفتن این مضوع که افکار و احساسات حالاتی موقتی هستند که از بین میروند به شما کمک میکند بدون قضاوت آنها را بپذیرید.
ثبت ديدگاه