چرا استثنائی نبودن باعث مرگ یک شرکت است؟ نویسنده کتاب باور دارد که شما یا گاو بنفش هستید یا نیستید. اگر به یک دشت نگاه کنید احتمالا گاوهایی به رنگ سیاه و سفید خواهید دید. اگر در میان آن گاو های سیاه و سفید یا قهوه ای یک گاو بنفش در حال چرا باشد، قطعا نگاه شما به آن خیره خواهد شد چرا که از بقیه متمایز است. همانگونه که اگر محصول یا خدمت شرکت شما مثل گاو های سیاه و قهوه ای باشند، نظر مشتریان را جلب نخواهند کرد. کتاب گاو بنفش هم دقیقاً می‌خواهد همین موضوع را به شما یاد بدهد.

به جای سرمایه‌گذاری روی کالای مرده سود‌ها را برای ایجاد کاری جدید سرمایه‌گذاری کنید. این موانع، رسیدن به مشتریان هدف و بازاریابی محصولات را چالش‌برانگیز می‌کند. مردم این تبلیغ را خواهند دید؟ بله، اما تعداد بسیار کمی از آن‌ها محصول شما را می‌خواهند. تعداد کمی از این افراد ممکن است به این تبلیغ توجه کنند و از بین کسانی که توجهشان جلب شده، تعداد بسیار کمی محصول شما را می‌خرند. همه‌ی این صحبت‌ها یعنی جلب توجه مصرف‌کننده تقریباً غیرممکن شده؛ زیرا مردم امروز بیش از حد درگیر هستند و دیگر نمی‌توانند به تبلیغات اطراف خود توجه کنند. بزرگترین نگرانی و ترس اغلب شرکت های بزرگ که به خلق محصولات خارق العاده دست نمی زنند این است که این تغییر آن ها را مجبور به تغییر زیرساخت های اساسی کند.

علاوه بر آن توجه عموم به تبلیغات سنتی نسبت به گذشته بسیار پایین آمده است. حدود 30 سال پیش، شما رنگ صندلی اداری چرخ‌دار را نمی‌دیدید، مگر این که مدیرعامل بودید! در همان زمان، آقای میلر، صندلی‌ای را به بازار معرفی کرد که متفاوت به نظر می‌رسید، قابلیت‌های جدیدی داشت و اتفاقاً قیمتش هم 750 دلار بود (در سال 1994!!!) صندلی آرون، خود گاو بنفش بود. هرکس که صندلی را می‌دید، دلش می‌خواست روی آن بنشیند و هر کس که روی آن می‌نشست، درباره‌اش صحبت می‌کرد! طولی نکشید که صندلی آرون، نشان‌دهنده قدرت شد و تمام مدیران آن را می‌خواستند.

1- نوآوران، افرادی که مشتاق تجربه محصولات جدید هستند در صف اول خرید محصول شما قرار دارند. دوره ای که اکنون در آن زندگی می کنیم دوره پس از تبلیغات نامیده می شود. در این دوره شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و امثال آن ها باعث شدند که تبلیغات کلامی با سرعت خیلی بیشتری به اشتراک گذاشته و منتشر شوند. یک محصول «قابل‌توجه» یا همان گاو بنفشی که از ابتدای مقاله درباره‌اش صحبت کردیم. اگر همین موضوع برایتان جا بیفتد، یعنی استراتژی گاو بنفش را فهمیده‌اید. اما چی باعث تمایز اون دسته از تبلیغات هستش که مفیدن و روی مشتری تاثیر میذارند و سوال دیگه اینه که ما چطوری باید بفهمیم که تبلیغاتمون جواب میده یا نه .

علاوه بر این ها، بسیاری از مردم، مصرف روزانه ی خود را تأمین کرده اند و ترغیب آن ها به خریدن چیزی که لازم ندارند، چندان ساده نیست.

وقتی اصل تمایز و تفاوت مد نظر قرار گیرد، مخاطب مجذوب محصول شما می‌شود و در نتیجه حتی صرف آشنایی هم که شده به سراغ شما خواهد آمد. اگر میخواهید محصول یا خدمتتون  توی بازار امروز به چشم بیاد و جلب توجه کنه ،باید اون رو تبدیل به گاو بنفش کنید. اسم گاو بنفش در این استراتژی اشاره به خاص بودن و متفاوت بودن از رقبا دارد. در واقع بر پایه این استراتژی یک برند و محصولات آن باید به یاد ماندنی و خاص باشند. به گونه ای که مشتری تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. تمامی کسب و کارها از کارخانه ها گرفته تا کسب و کارهای اینترنتی می توانند با کمک استراتژی گاو بنفش بیشترین سهم بازار را مال خود کنند و از رقبا پیشی بگیرند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در ادامه مطرح می‌شود ریسکی است که همواره با ابتکار به خرج دادن، همراه می‌باشد. در دنیایی که از هر محصول می‌توان نمونه‌های فراوانی یافت و رقابت بسیار شدید است؛ دیده شدن بسیار سخت شده است. ست گودین در کتاب گاو بنفش، متمایز بودن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین بایدهای بازاریابی مطرح می‌کند.