بنابراین می‌توانیم از لحاظ علمی نتیجه بگیریم که در گذشته چه اتفاقی افتاده است ـ حتی اگر نتوانیم به گذشته برویم و با چشم خود پدیده‌ها را مشاهده کنیم. – اگر به‌اندازهٔ کافی تلاش کنید همیشه می‌توانید واقعیت‌هایی را بیابید که به نظر می‌رسد با یک نظریه یا ادعای علمی ناسازگارند. کافی است تعدادی از این نوع شواهد را کنار هم بگذارید تا بتوانید بر ضد یک نظریه پرونده‌سازی کنید. هدف ما در اولین بخش دوره این است که به شما نشان دهیم آنچه ما واقعیت ادراک می‌کنیم، تا چه حد برساخته و غیرواقعی است. در بخش‌های قبلی این مسئله را بررسی کردیم که ادراک نه تنها بسیار فیلترشده، که برساخته نیز هست.

– ما نمی‌توانیم در زمان به عقب سفر کنیم تا شاهد وقوع تکامل باشیم ولی می‌توانیم با استفاده از فسیل‌ها، شواهد ژنتیکی و بیولوژی رشد، دست به استنتاج بزنیم. علاوه بر این می‌توانیم مؤلفه‌های تکامل را در آزمایشگاه‌ها مشاهده کنیم. این کتاب همچنین به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه رسانه‌ها و فناوری بر فرآیندهای فکری ما تأثیر می‌گذارند. در ادامه راه‌هایی که می‌توانیم این تأثیرات را به طور انتقادی هدایت کنیم شرح می‌دهد. طبیعت‌گرایی روش‌شناسانه، فلسفه‌ای است که روش‌های علمی در چارچوب آن به کار می‌روند.

حافظه هم نه فقط برساخته است، بلکه در هر بار بازیابی تغییر می‌کند. مغز ما به چیزهایی که ادراک می‌کنیم، الگو نسبت می‌دهد و سپس به آن الگوها معنا می‌بخشد. در این بخش به شما نشان می‌دهیم که حس ما از خود و همچنین آنچه به عنوان واقعیت ادراک می‌کنیم هم توهمی برساختهٔ مغز است. نویسنده با به کارگیری اصول تفکر انتقادی در سناریوهای مختلف دنیای واقعی نتیجه‌گیری می‌کند و اهمیت آن‌ را در تصمیم‌گیری‌های روزمره نشان می‌دهد.

هرچیزی که تجربه می‌کنیم یا به آن فکر می‌کنیم تبدیل به خاطره می‌شود، خاطره‌ای که برساخته می‌شود، تغییر می‌کند و با خاطرات دیگر تلفیق می‌شود. ما طوری به خاطرات خود استناد می‌کنیم که انگار گذشته به‌دقت در آن‌ها ثبت و ضبط شده است، در حالی که شواهد نشان می‌دهد حتی به شفاف‌ترین و مطمئن‌ترین خاطرات هم باید مشکوک بود. ما خاطرات را بیش از آن‌که بازیابی کنیم، بازسازی و به‌روزرسانی می‌کنیم و اطلاعات را در هر بار دسترسی تغییر می‌دهیم.

براساس این فلسفه، معلول‌های طبیعی باید علت‌های طبیعی داشته باشند. وجه طبیعی در این فلسفه به چیزهای مادی اشاره دارد که البته به جهان ماکروسکوپی محدود نمی‌شود. طبیعت‌گرایی روش‌شناسانه هم از قوانین طبیعی پیروی می‌کند. افسانه‌سازی تحمیلی زمانی رخ می‌دهد که، مثلاً، از ما پرسش‌هایی جهت‌دار دربارهٔ فیلمی که دیده‌ایم بپرسند. مطالعات انجام شده روی افسانه‌سازی تحمیلی نشان می‌دهد سوژه‌ها بر اساس سؤالاتی که از آن‌ها پرسیده می‌شود می‌توانند صحنه‌ای را ببینند که در فیلم وجود ندارد. خاطرهٔ یک رویدادِ افسانه‌سازی شده از نظر حسی هیچ فرقی با یک رویداد واقعاً تجربه شده ندارد و ما برای تشخیص تفاوت بین این دو خاطره هیچ راهی نداریم.

همچنین راهبردهایی به شما معرفی می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای مبارزه با فریب‌های ذهن بهره برد. در واقع در این کتاب به بررسی «فراشناخت» می‌پردازد؛ یعنی اندیشیدن دربارهٔ خود تفکر. در کتاب ذهن فریبکار شما گسترش و تأثیر اطلاعات غلط و شبه علم بررسی می‌شوند و بر اهمیت سواد علمی و شک و تردید تأکید می‌شود. ما وقتی یک میل یا آرزو، انگیزه‌بخشِ باورمان به نتیجه‌ای خاص باشد، در توجیه باورهای خود فوق‌العاده مهارت داریم.

اگر کتاب خاصی در حوزه پزشکی مدنظر شما است که در سایت نتوانستید آن را بیابید به راحتی از طریق شماره‌های دفتر، واتس آپ و یا فرم درخواست کتاب آن را ثبت کنید. همچنین، با نقش علم و تفکر نقاد در دموکراسی، ضرورت آموزش علم و چگونگی رویکرد شکاکانه به رسانه­ها آشنا می‌شوید. هدف این است که در پایان دوره به درک جامعی از تفکر نقاد، مؤلفه‌های آن و همچنین ضرورت فراگیری این تفکر برسید.

نوولا در کتاب ذهن فریبکار شما با بررسی اینکه چگونه و چرا مغز ما مستعد خطاست شروع می‌کند. او سوگیری‌های شناختی را بررسی می‌کند و دلایل مختلفی را که فرآیندهای فکری ما می‌تواند ناقص باشد، توضیح می‌دهد. در اولین بخش این دوره، شیوهٔ ادراک جهان پیرامون خود را بررسی می‌کنیم.

درک این انگیزه‌ها به شما برای شکستن ساختار این روند کمک می‌کند و این مهارت را به شما می‌دهد تا به نتایجی برسید که احتمال درستی آن‌ها بیش‌تر است، نه نتایجی که فقط دوست دارید درست باشند. هم اکنون می‌توانید برای خرید کتاب تفکر نقاد دکتر اکبر سلطانی از فروشگاه اینترنتی کتاب روز اقدام کنید و در اسرع وقت کتاب را درب منزل خود تحویل بگیرید. همچنین سایر منابع مورد نیاز شما از جمله کتاب‌های زبان وزارت بهداشت، منابع استخدامی و تکست بوک‌های پزشکی نیز قابل سفارش است. پس از بررسی این موضوع که مغز ما چگونه واقعیت را تحریف می‌کند، به این مسئله می­پردازیم که چگونه می­توان با استفاده از مهارت­ها و ابزارهای تفکر نقاد با فریب­های ذهن مقابله کرد.