علاوه برآن درمقایسهای بین سیستم حوزه و دانشگاه به دلایل بسیار زیادی همچون اقامت محصل، انتخاب درس، بورسیه تحصیلی حوزه و… روش کارحوزه را بسیار مترقی تر نسبت به دانشگاه بیان میکند. از دیگر نظریات عمده شریعتی نظریه امت، به پیشوایی امامت است. توحید از دیدگاه شریعتی چنان که خود او مدعیست نه فقط یک تئوری کلامی اعتقادی و صرفاً یگانه پنداشتن خداوند که به منزله یک زیربنا و جهانبینی اعتقادیست. او توحید را به عنوان اصل اصیل یکتاپرستی عنوان میکند و در آثار اسلامشناسیاش از آن در مقابل شرک یاد میکند.
این نامه در برخی کارگاههای زیبانویسی مورد بحث و واکاوی مشتاقان زبان فارسی قرار میگیرد که تتابع اضافات را بهعنوان «پیشفرض» مخل زیبایی نوشته میدانند. علی شریعتی بهمحض ورود به ایران با دستور ساواک دستگیر و به زندان قزلقلعهی تهران منتقل شد، اما پس از مدتی آزاد شد و به مشهد برگشت. او در سال 1344 در ادارهی فرهنگ مشهد استخدام شد و بهعنوان معلم انشا در مدارس به تدریس پرداخت. چهار سال بعد و در سال 1348، علی شریعتی توانست به دانشگاه راه یابد و بهعنوان استادیار رشتهی تاریخ کار کند. متن کتاب انسان بیخود، ابتدا به شکل یک سخنرانی با احتمال زیاد بین سالهای ۴۹-۱۳۴۸ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ارائه شده و پس از ارائه سخنرانی، متن آن توسط خود دکتر شریعتی اصلاح و در یک مجموعهای منتشر شده است. محور اصلی این کتاب مفهوم الیناسیون است، که دکتر شریعتی این مفهوم را به عباراتی نظیر «بیخودی»، «از خود بیگانگی»، «جنزدگی» و موارد مشابه تفسیر کرده است.
تمامی کتابهای موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافتهاند. تمامی مولفان میتوانند کتابها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند. کتابهایی که در اینجا معرفی کردیم از بهترین آثار علی شریعتی است.
نظرات و آرای شریعتی درباره اسلامشناسی، پروتستانتیسم اسلامی، روشنفکری دینی، شیعهشناسی، تشیع علوی و تشیع صفوی و همچنین رابطه او با روحانیت، همواره مورد مخالفت یا نقد گروههای مختلف قرار گرفته است. برخی از محققان، منشأ شکلگیری و فعالیت گروههایی مانند فرقان را آراء شریعتی دانستهاند. آموزههای علی شریعتی به دلیل تأثیر فراوانی که بر جوانان ایرانی داشت، شالوده انقلاب ایران را پیریزی کرد. آموزههای او ظلم شاه و سیاست غربسازی و مدرنسازی او را موردحمله قرار میداد که به اعتقاد شریعتی به دین و فرهنگ ایرانی لطمه وارد کرده و مردم را از لنگرگاههای سنتی اجتماعی و مذهبی خود جدا میساخت. او معتقد بود که اسلام شیعی محرکی برای عدالت اجتماعی و پیشرفت است. هرچند نام این کتاب در مجموعه آثار دکتر علی شریعتی، «زن» آمده، اما در خاطرهی بسیاری از کتاب خوانان، با نام زیبای «فاطمه فاطمه است» ثبت شده است.
دوران تحصیل علی شریعتی با نهضت ملی نفت در ایران که سردمدار آن دکتر مصدق است همزمان شده بود. او مبدع نوع خاصی از جهانبینی اسلامی بود که تا پیش ازآن مورد توجه پژوهشگران قرار نداشت. بر همین مبنا نیز برای شناساندن تفکرات خود به جوانان، اقدام به نگارش کتابهای بسیار و همچنین ایراد سخنرانیهای طولانی در حسینیه ارشاد میکرد. دکتر علی شریعتی در آثار و کتابهای خود بسیار میکوشید تا چهره خشنی که دشمنان اسلام از آن ارائه کرده بودند را تطهیر کرده و اسلام حقیقی را به مخاطب نمایش دهد. شریعتی از پیرامون به مرکز مبارزه وارد شد و به شاخه مشهد نهضت مقاومت ملی به رهبری سید محمود طالقانی، مهدی بازرگان و یدالله سحابی پیوست. علی شریعتی یکی از سخنگویان و فعالان آتشین این نهضت علیه سلطه و استثمار غرب در ایران بود.
در همان اوایل ورود توسط نیروهای ساواک دستگیر و به مدت شش ماه زندانی شد. مدتی پس از آزادی بهعنوان دبیر انشاء در کلاس چهارم دبستان یکی از روستاهای مشهدر فعالیت کرد و سپس در سال 1345 بهعنوان دانشیار تاریخ اسلام در دانشگاه مشهد استخدام شد. سخنرانیها و محبوبیت او در بین دانشجویان در این دوران از سوی دولت تهدیدکننده تلقی میشد.
ثبت ديدگاه