این فیلسوف بزرگ یونان باستان، شاگرد محبوب افلاطون بود و در کنار او و سقراط، جزو سه پایه‌گذار اصلی فلسفه‌ی غرب به حساب می‌آید. کتاب فن شعر (De Poetica)، اثر مهم ارسطو درباره‌ی شعر به‌حساب می‌آید و در اواخر عمر نویسنده به نگارش درآمده است. این کتاب، اولین اثر مکتوب بازمانده در حوزه‌ی درام و آثار دراماتیک و نخستین رساله‌ی فلسفی موجود با تمرکز بر نظریه‌ی ادبی نیز به شمار می‌رود.

این فیلسوف یونانی در این دسته از آثار خود، درباره‌ی علیت، شکل و ماده بحث می‌کند. ارسطو متافیزیک را فلسفه‌ی اولی یا حکمت می‌خواند و بر موضوع «موجود بودن» تأکید داشت. در نظم متعارف آندرونیسی آثار ارسطو ، این کتاب در راس مجموعه اصلی رساله های فیزیکی ، کیهان شناختی و بیولوژیکی قرار دارد ، که عنوان یونانی باستان آنها ، τὰ φυσικά ، به معنای “نوشته های مربوط به طبیعت” است. ارسطو در میان ایرانی‌ها نیز فیلسوفی بسیار شناخته‌شده به‌حساب می‌آید. آثار او از دیرباز، موردتوجه اندیشمندان و فلاسفه‌ای مانند ابن‌سینا، فارابی، ملاصدرا و مولانا قرار گرفته و بر اندیشه و نظریه‌های علمی این دانشمندان بزرگ، تأثیری عمیق داشته است. پس از مرگ استاد، ارسطو نیز آتن را ترک گفته و به شهر اسوس مهاجرت کرد.

او بر آن است که مادّه یک چیز و صورت آن در طبیعت آن مشارکت دارند، و ظاهر عقیده ندارد که چیز دیگری در آن مشارکت داشته باشد. ارسطو بسیاری از مسائل فیزیک، متافیزیک، زیست‌شناسی، دولت، سیاست و اخلاق را برپایه اطلاعات پایه‌ای غلط بنیان نهاد و جانشینان وی با تمام سرسختی در مقابل دیدگاه‌های مخالف نظرات وی، تا قرن‌ها متعصبانه مقابله کردند. گروه فرهنگی هنری اِخــو در راستای اعتلای فرهنگ و هنر و خصوصا در زمینه ی معرفی و شناساندن فرهنگ هلنی مشغول به فعالیت میباشد.در این راستا این گروه با تولید و بازتولید آثار فاخری در زمینه های ترجمه ، ارائه ی کتابهای صوتی و رساله خوانی فعالیت دارد. فیزیک یا طیعیات یا سماع طبیعی اثر ارسطو از هشت کتاب تشکیل شده است که هر کدام به فصل هایی تقسیم می شوند. کتاب دوم طبیعیات، فیزیک را “منبعی یا علتی برای جابجایی و سکون در مکانی که در درجه اول موجود به آن تعلق دارد” معرفی می کند.

گفتنی‌ست سایت کتابراه، امکان دسترسی و مطالعه‌ی کتاب اخلاق، که از بهترین کتاب‌های ارسطو محسوب می‌شود را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. در ۳۲۳ و پس از مرگ اسکندر، که آتن را ملحق شاهنشاهی خود کرده بود، آتش احساسات ضد مقدونی اوج گرفت و دامن‌گیر ارسطو شد. وی گفته است «علم جز بر کلیات تعلق نمی‌گیرد و برای تشخیص امری بایستی کل آن را مورد بررسی قرار داد».۵ ما هنگامی می‌توانیم دربارهٔ اشیاء قضاوت کنیم که نوع و جنس را بهتر بشناسیم. تعیین قواعدی که حافظ روابط صحیح قضایای کلی با قضایای جزئی و شخصی باشد خاص منطقی است که هیچ‌کس بهتر از ارسطو دربارهٔ آن تحقیق نکرده است. همین منطق است که یکی از هدایای ارزنده و گرانبهای این فیلسوف به عالم بشریت به‌شمار می‌آید.

بنابراین ، موجودات طبیعی هستند که قادر به شروع حرکت هستند ، به عنوان مثال رشد کردن، به دست آوردن خصوصیات ، جابجایی خود و سرانجام متولد شدن و مردن. آنچه که امروزه به اسم منطق ارسطویی شناخته می‌شود که دربردارنده شکل خاصی از قیاس ها است٬ برای خود ارسطو با نام منطق شناخته شده نبود و خود او نام تحلیلات را به آن داده بود .او لفظ منطق را برای دیالکتیک یا همان جدل استفاده میکرد. آثار ارسطو را مترجمان بزرگی مانند حمید عنایت، محمدابراهیم باستانی پاریزی، عبدالحسین زرین کوب، فتح‌الله مجتبایی و محمدحسن لطفی به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند. ارسطو در دوران زندگیش اعتقادات علمی و غیرعلمی اشتباه فراوانی داشت، که امروزه ما به آنها آگاهیم. از آن جمله می‌توان به این اشاره کرد که ارسطو اطمینان داشت که اقیانوس هند مانند دریاچه‌ها محدود در خاک است.

کلمه متافیزیک آنطور که به نظر میرسد در قرن اول پس از میلاد توسط ویرستارانی ابداع شد که بخش های کوچک مختلفی از آثار ارسطو را تحت رساله ایی در آوردند که ما امروزه با نام «متافیزیک» میشناسیم. ارسطو بر آن، نام فلسفه اولی را گذاشته بود و آن را از ریاضیات و طبیعیات تمایز بخشیده بود چرا که فلسفه نظری الهیاتی است و متعلق آن خدا است. نظریه‌ای که در این کتاب دربارۀ طبیعت و تغییر عرضه شده، دست‌کم در کلّیات آن، به مدتی نزدیک به هجده قرن مقبول بیشتر دانشمندان و فیلسوفان بود و از سوی دیگر از سدۀ هفدهم میلادی تاکنون به عنوان نظریه‌ای شناخته می‌شود که ظهور فیزیک جدید بی‌اعتباری آن را نشان داده است. در خانواده‌ای ثروت‌مند از اهالی است استاگیروس/اسطاغیر)، شهری در شمال یونان، به دنیا آمد. در ۱۸ سالگی به آکادمی (فرهنگستان) افلاطون در آتن فرستاده شد و ۲۰ سال در آن‌جا درس خواند.

ارسطو چهار عنصر بنیادی کیهان را آب، آتش، خاک و هوا می‌دانست به‌علاوهٔ عنصر پنجمی به نام اثیر که معتقد بود اجرام آسمانی از آن ساخته شده‌اند. در ۳۲۳ و پس از مرگ اسکندر، که آتن را ملحق شاهنشاهی خود کرده بود، آتش احساسات ضد مقدونی اوج گرفت و دامن‌گیر ارسطو شد. کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند.

کتاب فن شعر، برای قرن‌ها مفقود بود، تا آن‌که در اوایل دوره‌ی رنسانس، ترجمه‌ای لاتین از نسخه‌ی عربی این کتاب که به قلم ابن‌رشد نگاشته شده بود، منتشر شد و در دسترس همگان قرار گرفت. چهارمین بخش از آثار ارسطو، «شاعرانه‌ها (Poetics)» است که جزو اولین آثار نمایشی در تاریخ هنر و اندیشه به‌حساب می‌آید. این فیلسوف بزرگ یونانی در این بخش، نظریه‌ای مخالف با نظرات استادش افلاطون را بیان می‌کند که معتقد بود شعر، از نظر اخلاقی مشکوک است و نباید در یک جامعه‌ی کامل وجود داشته باشد. از نظر ارسطو، تلاش‌های خلاقانه‌ای مانند تئاتر و شعر، خلوص سودمند احساسات جامعه را از طریق هنر فراهم می‌کند.

هدف اصلی این اثر آن است که اصول و علتهای تغییر یا حرکت (و نه تنها توصیف تغییر و حرکت) را کشف کند. پس از مرگ افلاطون در سال ۳۴۷، ارسطو ناکام از به اختیار گرفتن مدیریت فرهنگستان، به اسوس در آسیای صغیر رفت و با پایتیاس خواهرزادهٔ فرمانروای وقت ازدواج کرد. پس از بازگشتش به آتن در ۳۳۵، آموزشگاه خود را به نام لایسیوم تأسیس کرد. او با در نظر گرفتن زمین در مرکز گیتی و قرار دادن فلک‌های مختلف برای اجرام آسمانی (مثلا فلک خورشید، فلک ثوابت و…) الگویی از جهان را برای هم روزگاران خود ترسیم کرد. ارسطو چهار عنصر بنیادی کیهان را آب، آتش، خاک و هوا می‌دانست، به‌علاوه عنصر پنجمی به نام اثیر که معتقد بود اجرام آسمانی از آن ساخته شده‌اند. او با در نظر گرفتن زمین در مرکز گیتی و قرار دادن فلکهای مختلف برای اجرام آسمانی (مثلاً فلک خورشید، فلک ثوابت و…) الگویی از جهان را برای هم روزگاران خود ترسیم کرد.

کتاب طبیعیات (Physics)، مجموعه‌ای از هشت کتاب ارسطو درباره‌ی علوم طبیعی است. این نویسنده و فیلسوف بزرگ یونانی، در این اثر مهم خود، ابتدا علم طبیعت و اصول آن را معرفی می‌کند، سپس به تحلیل معرفت و تبیین طبیعت می‌پردازد. در ادامه حرکت نامتناهی را توضیح می‌دهد، به تشریح مکان، خلأ و زمان می‌پردازد، و طبقه‌بندی، پیوستگی، علت و جاودانگی حرکات را تبیین می‌کند. ارسطو بلافاصله پس از بازگشت به آتن، در منطقه‌ای به نام لیسیوم، مدرسه‌ای دایر کرد و با جذب دانش‌آموزانی از سرتاسر امپراتوری یونان، به تدریس علوم مختلف مشغول شد. این نویسنده در مدرسه‌ی لیسیوم، مجموعه‌ای کم‌نظیر از نسخه‌های خطی را نیز گردآوری کرد و یکی از اولین کتابخانه‌های بزرگ جهان را بنیان نهاد.