اگر این محصول را قبلا از فروشگاه اینترنتی کتاب رشد خریده باشید، نظر شما به عنوان خریدار ثبت خواهد شد. عالمی، محمدعَلَم، کتابشناسی توصیفی مولانا (شامل جدیدترین تحقیقات و قدیمیترین کتابهای مولوی پژوهی)، قم، انتشارات دانشگاه قم، 1392ش. علم و معارف قرآنی برای اهل دل همچون مرکب است که ایشان بر آن سوارند و به نیروی آن طی طریق می کنند و اهل ظاهر و دنیا طلبان را همچون بار گران ست که آنان را سنگین دل و مغرور و خودبین می سازد. تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.
یا حکایت توفیقات وهمی و خیالی که او را معجب و مغرور میکند و به جور و ستم وا میدارد. بدین بیان، نی مقام انسان کامل یا کمال مرتبهی انسانی است که در آن مرتبه شخص هر چه گوید همان است که معشوق در او دمیده و هر چه کند همان است که فرمانش از معشوق رسیده است.» این کتاب سومین اثری است که در مجموعهی «جوانان و فرهنگ جهانی» ارائه میشود. سیصد و شصت و پنج روز در صحبت مولانا اثر حسین الهی قمشهای،این کتاب، برگزیده و گلچینی از آثار منظوم و منثور مولانا و سری کتابهایی است که به منظور آشنایی جوانان با مشاهیر ادب و هنر و آثار گرانسنگ آنان، با عنوان «جوانان و فرهنگ جهانی»، تدوین و منتشر میشود. این کتاب از مجموعه ی «جوانان و فرهنگ جوانی» انتخاب شده است که به غیر از مولانا شامل سیصد و شصت و پنج روز با سعدی و سیصد و شصت و پنج روز با ادبیات انگلیسی نیز می شود. مولانا ادیب بزرگ ایرانی، شاعر و عارفی است که توانسته در دل و جان مردم، اعم از پیر و جوان جای گیرد. حتی بسیاری نیز اشعار وی را در قالب حکایت در فیلم ها، داستان ها و آوازها طرح می کنند.
کافه کتاب، با آرشیوی پربار، دربردارندهی هزاران جلد کتاب نایاب، بزرگترین وبسایت برای دریافت کتابهای قدیمی و نایاب فارسی است. با معرفی کافهکتاب به دوستانتان، از ما حمایت کرده و در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، کوشا باشید. در کافهکتاب، کتابهای نایاب PDF و کتابهای صوتی را میتوانید به صورت رایگان دانلود کنید. با عضویت در کافهکتاب، به هزاران جلد کتاب نایاب و قدیمی و کهنه و خطی و… دست پیدا خواهید کرد. این پایگاه از سال 1390 تا امروز، بهصورت مداوم مشغول خدمترسانی فرهنگی به هممیهنان گرامی و پارسیزبانان سراسر دنیا میباشد.
توجه داشته باشید که کتابهای موجود در کافهکتاب، فقط کتابهای چاپ قدیم و نایابی است که در کتابفروشیها و کتابخانههای سراسر کشور، یافت نمیشوند. لذا از قرار دادن کتابهای چاپ جدید و آثار موجود در کتابخانهها و کتابفروشیها، معذوریم. فروشگاه اینترنتی کتابستان، جایی است برای گشت و گذار مجازی دربین هزاران عنوان کتابِ پرفروش، به روز و جذاب از ناشران مطرح کشور و خرید آسان کتاب از هر نقطه ایران عزیز بیشتر بخوانید.. در دیوان کبیر بعضی غزلها فاقد تخلص است و بعضی خمُش، خامُش و خاموش و خمشکن در پایان غزل دارد که تخلص مولوی است.
سومین اثر از مجموعه ی جوانان و فرهنگ ایرانی کتابی است ارزشمند اثر استاد و مفسر فرهیخته ی کشور، حسین الهی قمشه ای که این بار از میان آثار بزرگ ادبی به سراغ مثنوی معنوی رفته و کتاب پیش رو را با نام سیصد و شصت و پنج روز در صحبت مولانا به رشته ی تحریر در آورده است. اشعار مولانا به دلیل مفاهیم عمیق عرفانی می توانند بار معنایی سنگینی داشته باشند که در صورت عدم تسلط ادبی به آثار مولوی ممکن است برای مخاطب دشوار و دلسرد کننده به نظر بیایند. سهل بودن زبان تفسیر این ابیات، مخاطب را به چارچوب کلی اثر خو می دهد و خواننده همزمان که عرفان را در قالبی ساده و قابل فهم دریافت می کند، با اشعار زیبا و دلنشین مولوی نیز انس می گیرد.
در حدود صد غزل یا کمتر با تخلص به نام حسامالدین چلبی و نیز صلاحالدین زرکوب دارد، و بقیهٔ غزلها به نام شمس و شمس تبریز و شمسالحق تبریز است.کتاب غزلیات شمس در ۵۴۶۲ صفحه تقدیم علاقه مندان میگردد. برای استفاده از خدمات متوع این پایگاه و دانلود رایگان کتابها و دسترسی به هزاران کتاب PDF و صوتی، هماکنون در کافه کتاب نامنویسی کنید. در اینجا مولانا عدم را که همان وجود مطلق است، گشاده ترین عوالم معرفی میکند، و از عدم تنگ تر، عالم خیال است که تعینی ست بر وجود، که از عالم عدم محدودتر است زیرا مقید ب صورت است اگرچه نیاز ب ماده ندارد، و از آن محدودتر، هستی جهان آب و رنگ است که باز آن، عدم را مقیدتر می کند، زیرا هم در بند صورت است و هم در بند ماده. پاسخ این است که چون هر شیء، مرکب از وجود و ماهیت است و ماهیت، جهت محدودیت و حد وجود است، پس آن جزء از شیء که وجود است، بر کل آن فزونی دارد، زیرا آن جزء وجود، مایۀ اصالت و تحقق و منشأ آثار شیء است و اگر ماهیت را از شیء کم کنند و تنها وجود ماند، وجود، بدون محدودیت خواهد بود که از کل شیء، که وجود با محدودیت است، بیشتر است .
دیوان شمس در عُرف خاندان مولانا و سلسلهٔ مولویه در روزگاران پس از مولانا با عنوان دیوان کبیر شناخته میشده است. گویا آنچه در تداول مولویان جریان داشته است همان دیوان یا غزلیات بوده است و بعدها عنوان دیوان کبیر را بر آن اطلاق کردهاند. همچنین عنوان دیوان شمس یا کلیات شمس نیز از عنوانهایی است که در دورههای بعد بدان داده شده است، به اعتبار این که بخش اعظم این غزلها را مولانا خطاب به شمسالدین تبریزی سروده است.
نگارنده به سبک دیگر کتب موجود در این مجموعه، سیصد و شصت و پنج بیت از اشعار مولانا جلال الدین بلخی را برگزیده و به تفسیر و شرح مفاهیم این ابیات پرداخته است. نشر سخن که ناشر این مجموعه است، اثر پیش رو را در ششصد و بیست و هشت صفحه به چاپ رسانده است. سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن اثر حسین محی الدین الهی قمشه ای از «مجموعه جوانان و فرهنگ جهانی» می باشد که از مهم ترین و تاثیر گذار ترین کتاب ها در فرهنگ ایران و دنیای اسلام است. کتاب ۳۶۵ روز در صحبت قرآن با ۳۶۵ بخش به آیات قرآن پرداخته است که از بخش هایی که در کتاب به چشم می خورد آوردن اشعار شاعران بزرگ پارسی زبان و حکایت هایی در باب آیه های ذکر شده است. کتاب سیصد و شصت و پنج روز در صحبت قرآن با خط عثمان طه می باشد که آیات به زبان انگلیسی نیز در آن موجود است و چهارمین جلد از مجموعه جوانان و فرهنگ جهانی است که از سوی انتشارات سخن روانه بازار شده است. کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت مولانا» به قلم استاد گرانقدر، حسین الهی قمشهای، سومین اثری است که در مجموعهی «جوانان و فرهنگ جهانی» ارائه میشود.«سخن را از نی باید شنید، از آن کس که نیست؛ آن کس که هست از هواهای خود میگوید و حدیث نفس میکند و حکایت او شکایت از محرومیتها و ناکامیهای خاکی اوست.
ترتیب و چینش مطالب به این صورت است که ابتدا یک قطعه از مثنوی معنوی و بعد یک غزل از دیوان شمس و سپس یک قطعه از فی مافیه را به نوبت آورده و در ذیل هر یک اصطلاحات، تعبیرات دشوار، عبارات عربی و تلمیحات آیات و روایات آن را به اختصار و با قلم نازکتر شرح و توضیح داده و گاه برای شرح نکتهای از دیگر منابع هم استفاده است. روال کتاب را به همین ترتیب تا به آخر ادامه داده و عدد ۳۶۵ را کامل نموده است. گر نور عشق حق، به دل و جانت اوفتد باللّه کز آفتاب فلک خوب تر شویعقل آنست که همواره شب و روز مضطرب و بیقرار باشد از فکر و جهد و اجتهاد نمودن و ادراکِ باری. اگرچه او مدرک نشود و قابل ادراک نیست، عقل همچون پروانه است و معشوق چون شمع، هرچند که پروانه خود را بر شمع زند، بسوزد و هلاک شود، اما پروانه آنست که هرچند برو آسیب آن سوختگی و الم می رسد از شمع نشکیبد و اگر حیوانی باشد مانند پروانه که از نور شمع نشکیبد و خود را بر آن نور بزند، او خود پروانه باشد و اگر پروانه خود را بر نور شمع می زند و پروانه نسوزد، آن نیز شمع نباشد. پس آدمی که از حق بشکیبد و اجتهاد ننماید، او آدمی نباشد و اگر تواند حق را ادراک کردن آن هم حق نباشد، پس آدمی آنست که از اجتهاد خالی نیست و گرد نور جلال حق می گردد بی آرام و بیقرار و حق آنست که آدمی را بسوزد و نیست گرداند و مدرک هیچ عقلی نگردد.
ثبت ديدگاه