در واقع در این کتاب به بررسی «فراشناخت» می‌پردازد؛ یعنی اندیشیدن دربارهٔ خود تفکر. همچنین، با نقش علم و تفکر نقاد در دموکراسی، ضرورت آموزش علم و چگونگی رویکرد شکاکانه به رسانه­ها آشنا می‌شوید. هدف این است که در پایان دوره به درک جامعی از تفکر نقاد، مؤلفه‌های آن و همچنین ضرورت فراگیری این تفکر برسید.

هر چیزی که فکر می‌کنیم می‌بینیم، می­شنویم و تجربه می‌کنیم، نه ثبت مستقیم جهان خارج که برساخته و تفسیری از جهان است. اطلاعات فیلتر، تحریف و مقایسه و بخش­های خالی با داده­های غیرواقعی پر می‌شود و در نهایت در بطن روایتی قرار می­گیرد که با فرضیات ما درباره‌ی جهان سازگار است. تجربیات و افکار ما نیز از فیلتر «ایگو» و نیازهای هیجانی مختلف ما می­گذرد و پالایش می‌شود.

سپس بدون ترتیب 140 سوگیری شناختی را در بخش‌های دو سه صفحه‌‏ای با ذکر مثال‌‏ها و مصداق‏‌های عینی تشریح می‌‏کند. در اولین بخش این دوره، شیوهٔ ادراک جهان پیرامون خود را بررسی می‌کنیم. هر چیزی که فکر می‌کنیم می‌بینیم، می‌شنویم و تجربه می‌کنیم، نه ثبت مستقیم جهان خارج که برساخته و تفسیری از جهان است. در این دوره، مغالطه‌های منطقی و سوگیری‌های شناختی را به‌دقت بررسی می‌کنیم و با نحوهٔ تأثیرگذاری نامحسوس آن‌ها بر تفکر آشنا می‌شویم. همچنین با قواعد تجربی و اکتشافی نیز آشنا خواهیم شد؛ میان‌برهایی ذهنی که ما به هنگام تفکر از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

کتاب حاضر به ما کمک می‏‌کند سوگیری‌‏های شناختی را بشناسیم و با مثال‌‏ها و راهکارهایی که برای هر کدام ارائه داده می‌‏تواند از تکرار آن‏ها در زندگی آینده خوانندگان کتاب جلوگیری کند. هم اکنون می‌توانید برای خرید کتاب تفکر نقاد دکتر اکبر سلطانی از فروشگاه اینترنتی کتاب روز اقدام کنید و در اسرع وقت کتاب را درب منزل خود تحویل بگیرید. همچنین سایر منابع مورد نیاز شما از جمله کتاب‌های زبان وزارت بهداشت، منابع استخدامی و تکست بوک‌های پزشکی نیز قابل سفارش است. – زمانی که بحث تأثیر روی رفتار دیگران مطرح باشد، غریزهٔ اولیهٔ ما دادن اطلاعات به دیگران است؛ با این فرض که آن‌ها با استفاده از منطق به رفتار و تصمیم درست خواهند رسید ـ هرچند تحقیقات نشان داده است این روش چندان مؤثر نیست.

ما غالباً با پدیده‌ی خودفریبی هم مواجهیم که بسیار پیچیده‌تر و مبهم‌تر است. یعنی ما دقیقاً نمی‌دانیم که داریم اشتباه می‌کنیم چون دلایلش از اعماق ناخودآگاه ذهنمان ریشه می‌گیرد. این پدیده حتی با دروغ به خود هم فرق دارد، چون وقتی به خودمان دروغ می‌گوییم می‌دانیم که داریم چه می‌کنیم و انگیزه‌هایمان مشخص است ولی انگیزه‌های خودفریبی چنان پنهان و عمیق‌اند که عملاً اختیاری بر آن‌ها نداریم. به همین خاطر روانشناسان این رفتار را در دسته‌ی خطاهای ادراکی دسته‌بندی می‌کنند و به آن سوگیری شناختی می‌گویند. برخلاف “احساس” که کاملاً تابعی از یک محرک است، “ادراک” به عوامل بسیار زیادی وابسته است.

اگر به ریشه و علت تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌های اشتباه، سوءتفاهم‌ها، ناکامی‌ها و اختلافات در زندگی خود بنگریم، اغلب مواقع ردّ پای سوگیری‌های شناختی را می‌توانیم مشاهده کنیم. منظور از سوگیری شناختی، خطاهای نظام‌مند ذهن انسان است که به‌صورت ناخودآگاه بر تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌های افراد تأثیر می‌گذارد و منجر به گرایش، نگرش، وهم یا باوری غلط می‌شود. به‌طور کلی، سوگیری‌های شناختی می‌توانند بر جنبه‌های مختلف زندگی و کار ما، ازجمله نحوۀ مدیریت دارایی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مالی، تعاملات اجتماعی، و حتی به‌خاطرسپاری و یادآوری اطلاعات تأثیر بگذارند. در این کتاب مجموعۀ تقریباً کاملی از سوگیری‌های شناختی به‌همراه تعریف و مثال‌های مربوط به هریک از سوگیری‌های شناختی و راهکارهایی که کمتر دچار آنها شویم، ارائه شده است. از سوی دیگر بخش نخستین کتاب به مخاطب می‌گوید هر چیزی که ما تجربه می‌کنیم یا به آن فکر می‌کنیم تبدیل به خاطره می‌شود، خاطره‌ای که برساخته می‌شود، تغییر می‌کند و با خاطرات دیگر تلفیق می‌شود. ما طوری به خاطرات خود استناد می‌کنیم که انگار گذشته به‌دقت در آن‌ها ثبت و ضبط شده است، درحالی‌که شواهد نشان می‌دهد حتی به شفاف‌ترین و مطمئن‌ترین خاطرات هم باید مشکوک بود.

ما نمی‌توانیم مه‌بانگ را در شرایط آزمایشگاهی تکرار کنیم ولی می‌توانیم سؤالاتی دربارهٔ ماهیت و وجود مه‌بانگ مطرح کنیم و برای آزمودن این نظریه‌ها به مشاهده بپردازیم. مثلاً می‌توانیم به برنگری در مورد «تابش پس‌زمینهٔ کیهانی» یا به بیان دیگر صدای رادیواکتیو بجامانده از مه‌بانگ بپردازیم. – ما نمی‌توانیم در زمان به عقب سفر کنیم تا شاهد وقوع تکامل باشیم ولی می‌توانیم با استفاده از فسیل‌ها، شواهد ژنتیکی و بیولوژی رشد، دست به استنتاج بزنیم. علاوه بر این می‌توانیم مؤلفه‌های تکامل را در آزمایشگاه‌ها مشاهده کنیم.

اطلاعات شخصی شما برای حمایت از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که توضیح داده شده استفاده می شود حفظ حریم خصوصی. برای تهیه سریع کتاب از کتاب‌فروشی‌های آنلاین این گزینه را انتخاب کنید. در بخش دوم به تاریخ علم می‌پردازیم و به این‌که چگونه می‌توان تفاوت بین علم خوب، علم بد و شبه‌علم را تشخیص داد.

به دیگر سخن، «منطق از نطق و به معنای گویش و گفتار است که شخص برای تفهیم مخاطب خود، وی را با ادله گفتاری تحت تأثیر قرار می‌دهد و نیز خود شخص که حاضر به شنیدن گفته‌های مخاطب خود باشد، او یک شخص منطقی است». افسانه‌سازی تحمیلی زمانی رخ می‌دهد که، مثلاً، از ما پرسش‌هایی جهت‌دار دربارهٔ فیلمی که دیده‌ایم بپرسند. مطالعات انجام شده روی افسانه‌سازی تحمیلی نشان می‌دهد سوژه‌ها بر اساس سؤالاتی که از آن‌ها پرسیده می‌شود می‌توانند صحنه‌ای را ببینند که در فیلم وجود ندارد. خاطرهٔ یک رویدادِ افسانه‌سازی شده از نظر حسی هیچ فرقی با یک رویداد واقعاً تجربه شده ندارد و ما برای تشخیص تفاوت بین این دو خاطره هیچ راهی نداریم.