در مدخلی که در سال ۲۰۰۱ برای فرهنگ ادبی نوشته شد، جان لوییس عنوان کرد که «رند چالش‌برانگیزترین اثر ادبی نسل خود را نوشته است». داستان Anthem که در سال ۱۹۳۸ به چاپ رسید هم به دلیل اینکه اولین بار در انگلستان به چاپ رسید و هم به این خاطر که بارها تجدید چاپ شد، مورد توجه منتقدان قرار گرفت. مشاهده، دانلود رایگان یا خرید کتاب‌های صوتی یا الکترونیک، که نویسنده یا مترجم آن‌ها آین رند است. جامعه در «سرود» جمع گرا و اقتدارگرا است که در آن افراد اجازه ندارند به دنبال خواسته‌ها و منافع خود باشند. در عوض، هرکسی بر اساس توانایی‌های خود و نیاز‌های جامعه در جامعه نقشی تعیین می‌کند. جامعه توسط گروهی به نام شورای علما اداره می‌شود که هر جنبه‌ای از زندگی را دیکته می‌کنند، از کار‌هایی که مردم انجام می‌دهند تا افکاری که مجاز به تفکر هستند.

آین رند معتقد بود که آرمان‌شهر‌های جمع‌گرایانه ایده‌ای خطرناک و غیرواقعی هستند و به سرکوب فردگرایی و رکود جامعه منجر می‌شوند. در کتاب، جامعه اساساً یک مدینه فاضله جمع گرا است که در رسیدن به اهداف خود ناکام بوده و جامعه‌ای سرکوبگر و راکد به وجود آورده است. در نهایت، «سرود» نیز به دلیل کاوش در ماهیت آزادی قابل توجه است. آین رند بر این باور بود که آزادی مهمترین ارزش در زندگی بشر است و اساس فردگرایی است. در کتاب، مبارزه برای آزادی فردی و آزادی شخصی موضوع اصلی است، زیرا قهرمان داستان به دنبال ر‌هایی از جامعه سرکوبگر و تعقیب اهداف و خواسته‌های خود است.

خوب است اشاره کنیم رمان کایرا (We the Living) تاکنون به زبان‌های گوناگونی ترجمه شده و هر سال میلیون‌ها نسخه از آن به فروش می‌رود. رند معتقد بود که تنها سیستم اجتماعی اخلاقی، سرمایه‌داری لسه فر(آزادانه) است. دیدگاه‌های سیاسی وی به شدت فردگرایانه و بنابراین ضدکمونیستی بود. البته رند از بسیاری از سیاستمداران لیبرال و محافظه‌کار زمانه خود از جمله بسیاری از ضد کمونیست‌های مطرح نیز بیزار بود. با این که رند، لیبرتارینیسم (نوعی گرایش آزادی خواه) و جنبش لیبرتارین را رد می‌کرد، جیم پاول، معتقد است که وی در کنار رز ویلدر، لِین و ایزابل پترسون یکی از سه زن مهم مطرح در لیبرتارینیسم مدرن آمریکایی است. از سوی دیگر بسیاری از منتقدان معتقدند که دیدگاه‌های سیاسی رند « مشکل دار و غیرسیستماتیک است».

این راند در دوم فوریه سال ۱۹۰۵ در سنت پترزبورگ روسیه متولد شد. در سال ۱۹۱۴ همراه با خانواده اش به وین و سپس به سویس و پاریس رفت و در آغاز جنگ جهانی اول به لندن رفت تا از آن طریق به روسیه بازگردد. رند فلسفه خود در مورد «مسائل بنیادی» را «دقیقا عکس» دیدگاه‌های کانت می‌دانست. اما فیلسوفانی چون جورج والش و فرد سدون معتقدند که رند فلسفه کانت را اشتباه تفسیر کرده است.

داستان در جامعه‌ای در آینده رخ می‌دهد که در آن فردیت به طور کامل حذف شده است و مفهوم “من” با “ما” جایگزین شده . نویسنده در این داستان جاودانه مبارزات فردی علیه دولت در زمان شوروی را به تصویر می‌کشد. آین رند در مهم‌ترین اثر خود به ما نشان می‌دهد سوسیالیسم در عمل دقیقاً به چه معناست و چه تبعاتی را به بار خواهد آورد.

او در این اثر شگفت‌انگیز به ترسیم تأثیر انقلاب روسیه بر انسان‌هایی پرداخته که خواستار حفظ حق زندگی فردی در جامعه هستند. او در دل روایت خود به بیان یکی از دقیق‌ترین و مهم‌ترین عناصر فلسفه‌‌‌اش در باب «خودگرایی اخلاقی و نسبت آن با سیاست» می‌پردازد. در طول زندگی رند آثار وی کمتر مورد توجه دانشگاهیان قرار گرفت. در سال ۱۹۷۱ که اولین کتاب آکادمیک در مورد فلسفه رند به چاپ رسید، نویسنده ادعا کرد که نوشتن در مورد رند «کاری خطرناک» است که باعث می‌شود نویسنده به «گناه مشارکت» در جدی گرفتن رند متهم شود. برخی از مقالاتی که در مورد ایده‌های رند نوشته شده قبل از مرگ وی و در نشریات آکادمیک به خصوص نشریهThe Personalist.

نقدهای مثبت دیگری هم صورت گرفت، اما رند به بسیاری از این نقدها به خاطر این که یا پیام او را دریافت نکرده‌اند یا در نشریه‌های بی‌اهمیت به چاپ رسیدند، توجهی نمی‌کرد. برخی از نقدهای منفی متوجه طولانی بودن رمان بود مثلا در نقدی، کتاب رند «نهنگ کتاب‌ها» خوانده شد یا در نقدی دیگر آمد «هر کسی که این کتاب را بخرد باید او را راجع به سهمیه بندی کاغذ، توجیه کرد». در یک نقد منفی دیگر شخصیت‌های کتاب «غیرقابل فهم و سبک» رند «به نحو توهین آمیزی بی‌روح» توصیف شده است. موضوع مهم دیگر در «سرود» تضاد فردگرایی و جمع گرایی است. آین رند معتقد بود که فردگرایی برای شکوفایی انسان ضروری است و جمع گرایی پیشرفت و خلاقیت فردی را خفه می‌کند.

حکومت تنها به عنوان پلیسی عمل میکند که از حقوق انسان‌ها دفاع می‌نماید؛ تنها از نیروی فیزیکی در ارتباط و تنها علیه کسانی استفاده میکند که آغازگر استفاده از آن هستند، مانند مجرمان یا مهاجمان خارجی. در نظام کاپیتالیسم کامل باید جدایی کاملی بین دولت و اقتصاد وجود داشته باشد (اما از نظر تاریخی، هنوز وجود نداشته است.)، به همان طریق و به همان دلیل جدایی دولت و کلیسا. یکی دیگر از جنبه‌های جالب «سرود» نقش فناوری در جامعه است.