مفهوم عدالت از همان آغاز فلسفه، از زمانی که بشر توانسته افکار خود را مطرح و درباره‌شان گفت‌وگو کند، مورد بحث بوده است. کتاب سندل مقدمه‌ای عالی برای چارچوب‌های مختلف فلسفی برای اندیشه دربارۀ عدالت است و به‌وضوح و خوبی از دیدگاه‌های مختلفی که درمورد این موضوع وجود دارد، در آن صحبت شده است. «چیستی علم» اولین کتابی است که دربارۀ فلسفۀ علم خواندم که من را به این موضوع علاقه‌مند کرد.

جالب است که افلاطون حکومت اشرافی را در صدر نشانده و مردم‌سالاری را فقط یک رتبه بالاتر از حکومت استبدادی قرار داده است. درحالی‌که امروزه بیشتر افراد مردم‌سالاری را تا اینجا بهترین نظام حکومتی می‌دانند. درس‌های روزانه از رواقی‌‌گری شامل ۳۶۶ متن فلسفی است که رایان هالیدی نویسنده‌ی کتاب توضیحات بیشتری به هر کدام افزوده است. برای استفاده از این تأملات در زندگی روزانه نیز توصیه‌های عملی ارائه داده است. بجای داشتن انتظارات زیادی، فکر کنید قرار است بدترین اتفاق ممکن رخ دهد. انجام این کار در ابتدا هولناک به نظر می‌رسد، اما طی درازمدت برای سعادت شما معجزه می‌کند.

او تنها گرفتار ترس خود است و اگر بتواند بر ترس خود نیز غلبه کند، می‌تواند دیگر بنده نباشد. در پدیدارشناسی روح، در بخش خدایگان و بنده، دو خودآگاهی در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند و هر یک به بازشناخته‌شدن توسط دیگری نیازمند است. این دو در نبردی تا سر حد مرگ، هر یک درصدد برمی‌آیند که بر دیگری سروری کنند. مبارزه‌ی ارباب یا همان خدایگان با بنده به قتل بنده توسط خدایگان نمی‌انجامد، زیرا خدایگان به بازشناخته‌شدن توسط بنده نیاز دارد. درآخر کانت به تناقضات عقل می‌پردازد و خلاصه به این نتیجه می‌رسد که ما صرفاً به تجربیات‌مان دسترسی داریم و این که فراتر از تجربه‌ی ما – که کانت آن را متعالی یا ترانساندانس می‌نامد – چیست ما هیچ‌زمان نتوانیم فهمید. کتاب با ترجمه‌ی قدیمی آقای زیرک‌زاده و ترجمه‌ی جدید آقای کلانتریان در دسترس است.

مهمانی یا ضیافت رساله‌ای شاهکار از افلاطون است که اوج نگارش افلاطون را به نمایش می‌گذارد. در این کتاب – به‌مانند اکثر قریب‌به‌اتفاق رسالات افلاطون – شاهد بحث‌های سقراط با دیگران هستیم، اما موضوع اصلی کتاب عشق است. سقراط و چند تن از یونانیان در محفلی گرد آمده‌اند و شراب می‌نوشند و در باب عشق به بحث می‌نشینند. هر یک نظریات خویش را در مورد عشق بیان می‌دارند تا آن‌که نوبت به سقراط می‌رسد و سقراط خطابه‌ای تاریخی در باب عشق ادا می‌کند، خطابه‌ای که هنوز که هنوز است بسیاری آن را می‌خوانند و در باب‌اش صحبت می‌کنند.

کتاب هادوت نشان می‌دهد که فلسفه چقدر در وهله‌ی نخست، راهی است برای دیدن و بودن در این دنیا. شاهکار اصلی سیمون دو بووار تحلیل موشکافانه‌ای است که نگاه جوامع غربی به «زنان» و تبعیض جنسیتی و متفاوت شمردن زنان را به شکل اساسی بررسی می‌کند. در نسخه‌ی حاضر که مدت طولانی منتظرش بودیم، برای نخستین بار در ترجمه به انگلیسی دخل و تصرفی در کتاب صورت نگرفته و بخش‌های مهمی که در اولین ترجمه به انگلیسی، از متن اصلی فرانسوی حذف شده بود، به کتاب بازگردانده شده است. در این کتاب اساسی و بی‌سابقه، نوشته‌های جذاب و پیشگامانه‌ی دو بووار امروز هم اندازه‌ی زمانی که برای اولین بار چاپ شد خواندنی است و برای نسل‌های آینده از زن و مرد تاثیرگذار و الهام‌بخش خواهد بود.

این فصل می‌تواند فصلی عالی برای افراد مبتدی تا متوسط در راستای آشنایی و یادگیری در مورد تعین‌گرایی و ناتعین‌گرایی باشد. در این فصل ابتدا در مورد باور و توجیه و صدق که مفاهیمی رایج در معرفت‌شناسی در دنیای فلسفه‌ی تحلیلی هستند پرداخته شده و سپس بحث به منابع شناخت ما از عقل و تجربه گرفته تا شهود کشانده می‌شود. فصل چهارم با عنوان «جهان خارج»، به بحث در مورد واقع‌گرایی یا رئالیسم، ایدئالیسم، پدیدارگرایی و شکاکیت می‌پردازد و دیدگاه‌های گوناگون در مورد چیستی جهان خارج از ذهن را مورد بحث و تحلیل قرار می‌دهد. بحث در باب تقسیم پول به طور مساوی و تلویحاً سوسیالیسم، بحث در باب دموکراسی، بحث در باب نافرمانی مدنی و بحث در باب مجازات از جمله بحث‌های موجود در این فصل هستند. این فصل هم خیلی گسترده نیست، اما برای کسی که تازه پای به دنیای فلسفه نهاده مناسب است. در این فصل در مورد فلسفه دین بحث می‌شود و برهان‌های اثبات‌کننده وجود خدا معرفی می‌شوند و البته نقدهایی که بر آن‌ها خصوصاً از سوی هیوم وارد آمده نیز ذکر می‌گردند.

هستی و زمان اثر مارتین هایدگر، فیلسوف بزرگ آلمانی قرن بیستم، یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای مطالعه و البته باید گفت از دشوارترین نوع آن می‌باشد. برای خرید کتاب تاریخ فلسفه غرب از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید. بهترین ترجمه کتاب تاریخ فلسفه غرب، مربوط به نجف دریابندری می‌باشد. او این کتاب را در سال‌هایی که به خاطر عضویت در حزب توده به زندان افتاده بود، ترجمه کرده است. این کتاب بازنوبسی درس‌هایی است که راسل در مورد تاریخ فلسفه در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ در فیلادلفیا آمریکا داده بود. یکی از دلایلی که کتاب را خواندنی می‌کند، نظرات راسل در مورد مکاتب فلسفی است.