وی پس از آزادی از زندان روز های بسیار سختی را پشت سر گذاشت و بار ها توسط ماموران ساواک تهدید شد و تحت شکنجه روحی و جسمی قرار گرفت. دکتر شریعتی پس از بازگشت به ایران چندین بار توسط ساواک دستگیر میشود و بعد از آزادی به عنوان استاد دانشگاه شروع به فعالیت میکند. ولی دیری نپایید که به خاطر فعالیت های سیاسی و تبلیغ علیه رژیم شاهنشاهی خانه نشین شد. دکتر علی شریعتی در آثار و کتاب‌های خود بسیار می‌کوشید تا چهره خشنی که دشمنان اسلام از آن ارائه کرده بودند را تطهیر کرده و اسلام حقیقی را به مخاطب نمایش دهد. تهدید و قدرت نمایی ساواک همچنان بر عرصه فعایت های دکترعلی شریعتی سایه افکنده بود. در سال 1352، رژیم، حسینیه ی ارشاد را تعطیل کرد و شریعتی را دوباره به مدت 18 ماه زندانی کرد.

در فرانسه با اساتید و جامعه‌شناسان متفکری چون ژان پل سارتر، لویی ماسینیون، جورج گورویچ ملاقات کرد و دانشش در زمینه‌ی جامعه‌شناسی، مبانی علم تاریخ، تاریخ و فرهنگ اسلامی و بسیاری زمینه‌های دیگر افزایش یافت. ژاک برک مربی آکادمیک او و نقطه عطفی در آخرین سال‌های اقامتش در پاریس بود. رویکردی نظری مورد‌مطالعه‌ی او،  ترکیبی از مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم و اسلام بود. نتیجه‌ی این تجربیات، آغاز فصل نوینی در زندگی مبارزاتی علی شریعتی بود.

مدتی به عنوان معلم کلاس چهارم در یک روستای دورافتاده تدریس کرد و دوباره چنان با سرعت پله های رشد را طی کرد و به عنوان استادیار تاریخ وارد دانشگاه مشهد شد. در فرانسه نیز، با سازمان آزادی بخش الجزایر پیوست و مقاله ای تحت عنوان “به کجا تکیه کنیم ” نوشت و آن را در نشریات فرانسه منتشر کرد که همین فعالیت او باعث گرفتاری اش در زندان پاریس شد. اومانیسم در غرب و شرق، عصیان انسان، چهار زندان انسان، انسان بی خود، انسان تمام، ارتجاع نو، نیازهای انسان امروز، آرزوها و پایان غم انگیز زندگی یونگ عناوین جلد ۲۵ مجموعه است. شریعتی در این زمینه بحث دموکراسی رأس‌ها و دموکراسی رأی‌ها را مطرح می‌کند. دموکراسی رأس‌ها از نظر وی مربوط به جوامعی است که آرای افراد وابسته به دیگران است و مثلاً رییس قبیله رأی خود را بر تمام قبیله تحمیل می‌کند. اما دموکراسی رأی‌ها مربوط به جوامعی است که افراد جامعه به «اندویدوئالیسم کامل» رسیده‌اند.

وی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد می‌کرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملت‌های شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیموده‌است. البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت. شریعتی، محمدرضا حکیمی را به عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده‌است. او اسلام را از دریچه عقلانیت و تشیع را به عنوان راهی برای سعادتمندی بشریت برای مخاطبانش معرفی می‌کرد. در کتابچین از کتابهای رمان و داستان گرفته تا کتابهای مدیریت ،موفقیت ،روانشناسی ،شعر ،دینی و مذهبی و دیگر کتابهای با موضوعات مختلف را پیدا خواهید کرد.

ایشان با هوشمندی گفتند که مسئله‌دار کردن شریعتی توطئه و جریانی است از سوی دستگاه امنیتی رژیم و باید با تفکر و برخورد سنجیده به آن‌ها مجال تفرقه‌افکنی نداد و وحدت را حفظ کرد. و همان‌جا نخستین آموزه‌های اسلام انتقادی‌اش را کسب کرد. او تحت تاثیر این اموزه‌ها کتاب ابوذر خداپرست سوسیالیست نوشته جوده السحار را در سال ۱۳۳۴ ترجمه و منتشر ساخت. علی شریعتی در سال 1348 مسئولیت امور فرهنگی حسینیه‌ی ارشاد را نیز بر عهده گرفت و سخنرانی‌های مختلفی در زمینه‌ی سیاست و دین ایراد کرد که بعدها متن این سخنرانی‌ها نوشته شد و در مجموعه‌های مختلفی به چاپ رسید. در سال 1352، رژیم شاه حسینیه‌ی ارشاد را تعطیل و از تدریس او در دانشگاه جلوگیری کرد.

این کتاب، با هدف بازخوانی افکار و آثار «دکتر علی شریعتی» و با تأکید بر اهمیت و ارزش آثار وی چاپ شده است. در جریان وقایع ۳۰ تیر سال ۱۳۳۱ اولین بازداشت او رخ داد و این اولین رویارویی او و نظام شاهنشاهی بود. او تحت تاثیر سنت‌های خانواده‌اش، بویژه افکار نوگرایانه پدرش محمدتقی شریعتی، قرار گرفت. پدربزرگش آخوند حکیم و عموی پدرش عادل نیشابوری از دانشمندان فقه، فلسفه و ادب به‌شمار می‌آمدند. پدرش کانون نشر حقایق اسلامی مشهد را بنیان نهاد و از مبتکرین و آغازگران جنبش نوین اسلامی به‌حساب می‌آمد.

طرز فکر و برداشت آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای نسبت به شریعتی با بسیاری از علمای هم عصر وی متفاوت بود. وی در کتاب خود به نام فتاوی صحابی کبیر سلمان فارسی، کتاب سلمان پاک اثر مستشرق فرانسوی پروفسور لویی ماسینیون، ترجمه علی شریعتی را نقد نمود. شریعتی از پیرامون به مرکز مبارزه وارد شد و به شاخه مشهد نهضت مقاومت ملی به رهبری سید محمود طالقانی، مهدی بازرگان و یدالله سحابی پیوست.

مسئولیتی که از همه مسئولیت‌های مکتب‌های آزادی‌خواهی، عدالت‌خواهی و آزادی‌بخش که بر دوش معتقدان و پیروان خود می‌نهد، سنگین‌تر است. به‌عنوان یکی از فروشگا‌های باسابقه و مطرح در حوزه‌ی عرضه انواع کتاب در کشور همواره در تلاش است تا امکان دسترسی سریع و آسان به مجموعه‌ی کاملی از آثار نویسندگان بزرگ ایرانی را برای علاقه‌مندان فراهم سازد. برای مشاهده و خرید آثار علی شریعتی یا سایر کتاب های مذهبی و انواع کتاب جامعه شناسی دیگر، به  کتابانه مراجعه نمایید.