این کتاب در موزه ملی تاریخ بلغارستان است و بر اساس گزارش ها، قدمت این کتاب که در سال 2003 به نمایش گذاشته شد، حدود 2500 سال تخمین زده شده است. عده‌ای معتقدند که قدمت این کدک‌ها به قرن سوم و چهارم برمی‌گردد و تصور می‌شود بعد از اینکه سنت آتاناسیوس استفاده از کتاب‌های غیرمتعارف را در ۳۶۷ بعد از میلاد مسیح غدغن کرده، این کتاب در جایی دفن و مخفی شده بود. بعد از کشف آن هم، کدها به تحقیقات مدرن مسیحیت اولیه و فلسفه روحانی (گنوسیزم) تاثیرگذار بوده است. کتابخانه ناگ حمادی، مجموعه‌ای از سیزده کد دفن‌شده در یک کوزه مهروموم‌شده است که محمد السامان آن را در سال ۱۹۴۵ در شهر مصری ناگ حمادی کشف کرده بود.

یابنده این کتاب که خواسته بود ناشناس باقی بماند در سال ۲۰۰۳ میلادی، کتاب را به موزه تاریخ ملی بلغارستان اهدا کرد. به گفته رئیس آن زمان موزه، بوجیدار دیمیتروف، دو متخصص در صوفیه، بلغارستان و لندن، انگلستان صحت و اعتبار این کتاب را تصدیق کرده بودند. این کتاب به عنوان یکی از بهترین کتاب‌ها با متون یونانی عهد جدید محسوب می‌شود که برای تحقیق ری متون کتاب مقدس بسیار کاربردی بوده است. با اینکه بخش‌های زیادی از عهد عتیق از این کتاب مفقود مانده، اما محققان معتقدند که این کتاب در ابتدا شامل هر دو عهد عتیق و عهد جدید بود. اسناد قدیمی نشان می‌دهند که برنامه‌ریزی شده بود تا ۲۰۰ نسخه از انجیل روی کاغذ پارچه نخی و ۳۰ نسخه از آن روی پوست مخملی حیوان چاپ شود.

البته تعداد واقعی نسخه‌های چاپ‌شده نامشخص است و امروز، تنها ۲۲ نسخه شناخته‌شده از تمام نسخه‌های به جامانده و انجیل‌های گوتنبرگ بین تمام آن‌ها کمیاب‌ترین و باارزش‌ترین نسخه چاپی دنیا محسوب می‌شود. «کره‌های سنگی» ساخته شده از سنگ نرم در سایت‌های باستانی در آفریقا، آسیا و اروپا یافت شده‌اند. قدیمی‌ترین آنها تا 2 میلیون سال قدمت دارند، اما مشخص نیست که هدف آنها چه بوده است یا کدام گونه از انسان‌های منقرض شده آن‌ها را ساخته‌اند. یک مطالعه علمی اخیرا کره‌های سنگی را به صورت ریاضی تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که آنها تلاش هایی برای تحمیل تقارن کروی بر روی توپ‌های تقریباً گرد سنگی هستند.

«بینوایان» ویکتور هوگو، مثل دیگر آثار او، ملغمه‌ای از داستان، سخنرانی‌های اخلاقی و فلسفی،‌ اطلاعات و جزییات جغرافیایی و تاریخی است. اما در عین حال، «بینوایان» داستان امید است که برای رسیدن به آن از فلاکت‌های مردم فرانسه عبور می‌کند. در «بینوایان» اهمیت هم‌ذات‌پنداری و عشق، نابرابری‌ها و نتایج انقلاب فرانسه بر مردم فرانسوی به عنوان عناصر مهم برجسته می‌شوند. پس از فیلم ۱۹۳۱، «عروس فرانکنشتاین» محصول سال ۱۹۳۵، «فرزند فرانکنشتاین» محصول ۱۹۳۹ میلادی، «روح فرانکنشتاین» برای سال ۱۹۴۲ میلادی از جمله دیگر فیلم‌هایی هستند که با الهام از «فرانکنشتاین» ساخته شده‌اند. رمان ری بردبری روحی شاعرانه، آشوبگرانه، و زبانی طنز اما تلخ دارد و بر مفاهیمی تأمل برانگیز مثل سانسور، و آگاهی در برابر بی‌اعتنایی در قالب داستان مونتاگ اشاره می‌کند. رمان علمی – تخیلی بردبری متأثر از کتاب‌سوزی‌ها در دوران نازی‌ها و اختناق آزادی بیان و اندیشه در اتحاد جماهیر شوروی نوشته شده است.

هم اکنون، کتابی که به عنوان قدیمی ترین کتاب جهان شناخته می شود، یک مجلد چند صفحه ای است که توسط موزه ملی تاریخ بلغارستان برگزار می شود. با اینکه شناخت زیادی درباره کتاب طلایی اتروسکی وجود ندارد، اما معتقدند که این کتاب، قدیمی‌ترین کتاب دنیاست که قدمتش به حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. تمام این کتاب از طلای ۲۴ عیار ساخته شده و شامل ۶ صفحه مجلد می‌شود که طراحی‌هایش یک سوارکار، یک حوری، یک چنگ و چند سرباز را نشان می‌دهد.

فرادید| اینکه چه چیزی را می‌توان «هنر» نامید یک موضوع به شدت مورد بحث است و این به ویژه در مورد هنر ماقبل تاریخ صدق می‌کند. نظریه غالب در مورد منشأ الفبا این است که در سال ۱۹۰۰ پیش از میلاد، گروهی از معدنچیان بی‌سواد مصری با الهام از هیروگلیف‌های اطرافشان، حروفی برای زبان سامی طراحی کرده اند. پژوهشگران با استفاده از روش تاریخ‌گذاری کربن-۱۴ سن این اشیاء را تعیین کرده‌اند. این روش می‌تواند سن مواد آلی بسیار قدیمی را با دقت نسبتاً زیادی مشخص کند.

اما اکتشافات اخیر نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها، نزدیک‌ترین خویشاوندان انسانی ما نیز آثاری هنری خلق کرده‌اند. این حکاکی روی دیوار یک غار در فرانسه که توسط نئاندرتال‌ها انجام شده، مربوط به 75 هزار سال پیش است؛ یعنی هزاران سال قبل از ورود انسان‌های امروزی به اروپا. احتمالاً این استوانه‌ها به‌عنوان برچسب برای اشیائی مثل ظروف شراب استفاده می‌شده‌اند. پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور گزارش داده‌اند که استوانه‌های کوچکی از خاک رس که قدیمی‌ترین متون الفبایی شناخته‌شده روی آن‌ها حک شده را کشف کرده اند. «در کمال خونسردی» با ایجاد حس تعلیق در مخاطب و برانگیختن حس همدلی و هم‌ذات‌پنداری او، تبدیل به کتابی گیرا می‌شود که تصویری تکان دهنده از ماهیت خشونت در امریکا نشان می‌دهد. کتاب کاپوتی مخاطب را به این سمت سوق می‌دهد که بفهمد رویای امریکایی چیزی جز حبابی شکننده نیست و شاید اصلا برای هیچکس جز قشر مرفه جامعه‌ی امریکا دست یافتنی نباشد.