جاناتان هایت نویسنده و استاد روانشناسی آمریکایی الاصل است که در ۱۹ اکتبر ۱۹۶۳ در شهر نیویورک در خانواده ای یهودی به دنیا آمده است. علاوه بر این، بر اساس اصل عمل متقابل، اعتراف به اشتباه باعث میشود طرف مقابل نیز به ایرادات یا اشتباهات خود اعتراف کند. در واقع اصل عمل متقابل به قدری قوی است که مردم در صورت نقض آن با انتقام واکنش نشان میدهند.
فارغ از اینکه چه سنی یا که چه شغلی دارید این کتاب به شما کمک خواهد کرد. در آن ، «جاناتان هایت» چندین “ایده عالی” در مورد خوشبختی مورد تأمل اندیشمندان گذشته – افلاطون ، بودا ، عیسی و دیگران – ارائه داده و آنها را با توجه به تحقیقات روانشناسی معاصر بررسی می کند. دلیل این موضوع آن است که ذهن ما برای یافتن خطرها و تهدیدها و خشونتها و مقابله با آنها طراحی شده است. سیستمی که احساسات مثبت را آغاز میکند و از ما میخواهد بهسمت برخی چیزها متمایل شویم و سیستم پسکشیدن که رفتار منفی را ایجاد میکند و از شما میخواهد از آن مسائل دوری کنید. سیستم پسکشیدن میتواند بسیار سریع عمل کند و بهسرعت تمام قدرت را در دست گیرد تا جلو سیستم نزدیکشدن را بگیرد که خودآگاه و ضعیفتر است.
بهعنوان مثال، نمونههای بسیار آزاردهندهای وجود دارد که اعضای خانوادهام در طول زندگیام به من گفتهاند و یادآوری این مسائل همیشه برای من آزاردهنده است. یکی از اولین مباحثی که روانشناسی مثبتگرا در قالب کتاب «خوشبینی آموخته شده» نوشته مارتین سلیگمن، به اشتراک گذاشته این است که لذت از زندگی و شادی را میتوان با تغییر الگوهای فکری به طور دائمی افزایش داد. ما دربارهی سرکوب افکار منفی صحبت نمیکنیم، این کار هم خطرناک است و باعث به وجود آمدن استرس و فجایع بزرگتر میشود.
سوارکار به جای اینکه با آرامش مشکلی در خود را در نظر بگیرد، فقط به دنبال راهی است که از واکنش اولیه فیل حمایت کند. ما معمولاً متوجه عیوب خود نمیشویم زیرا درک این که اشتباه کردیم برای ما بسیار ناخوشایند است. به همین دلیل، هم فیل و هم سوارکار ما از دیدن اشتباهاتمان غافل میشوند. برای مثال، اگر متهم به انجام کار اشتباهی باشیم، واکنش فوری ما (یعنی واکنش فیل ما) انکار است.
هایت این مورد را با تحقیقاتی در مورد تکامل و روانشناسی ترکیب میکند تا توضیح دهد که چگونه تعامل متقابل انسانها، به رفاه جامعه کمک میکند. جاناتان هایت در فصل دوم کتاب فرضیه خوشبختی به علاقهسنج که ابزاری برای آموزش به فیل است، اشاره میکند. علاقهسنج بهطور مداوم فعال است و در هر لحظه به ما کمک میکند تا به دو دسته کلی “دوست داشتن” یا “نپسندیدن” تقسیمبندی کنیم.
اگرچه یک سوگیری عمیق در بین انسانها نسبت به منفیگرایی وجود دارد، برخی از افراد خوشبین هستند و برخی دیگر بدبین. هایت از این میان بر روی آخرین تقسیمبندی موجود، یعنی تمایز بین فرآیندهای آگاهانه/مستدل و فرآیندهای خودکار/ضمنی تمرکز میکند. در فصل هشتم ادعا میکند که رفتار با فضیلت به این معنا است که همانطور که ارسطو گفته است عمل کنید و نقاط قوت خود را توسعه دهید و به تواناییهای وجودی خود پی ببرید. درست است، ۵۰ تا ۸۰ درصد خوشبختی ما به عوامل ژنتیکی، که عمدتا خارج از کنترل ما است، مرتبط است.
جاناتان هایت ده اندیشهی باستانی برای درک حقایق نوین و تعداد زیادی از نتایج تحقیقات جدید را گرد هم آورده و مباحث خوشبختی و موانع آن را بهخوبی شرح داده است. این ده پیشنهاد ریشه در چندین تمدن و حکمت جهانی دارند و هایت آنها را بر اساس زندگی مدرن امروز ما تنظیم کرده است. بنابراین، خوشبختی نه تنها از درون، بلکه از تعاملات اجتماعی و ارتباطات نیز ناشی میشود و این امر نیاز به تغییر دیدگاه در فلسفه مدرن دارد تا بتواند به درک بهتری از زندگی و تجربیات انسانی برسد. شما میتوانید در فصل نهم کتاب فرضیه خوشبختی نسخۀ کامل این مطالب را مطالعه کنید. بهعنوان مثال، او توضیح میدهد که چرا ما در کنترل کردن افکار و احساسات خودمان و همچنین در پایبندی به برنامهریزیهایمان همیشه با مشکلاتی مواجهیم.
ثبت ديدگاه