سینوهه از دریافت این پیام خشنود شد، به خانه بازگشت و تا پایان عمر در خدمت فرعون بود. ذبیح‌الله حکیم‌الهی دشتی، (زادهٔ ۱۲۷۸ – درگذشته ۱۹ خرداد ۱۳۶۵)، ملقب به ذبیح‌الله منصوری از پرکارترین مترجمان تاریخ مطبوعات و ادبیات ایران، روزنامه‌نگار، نویسنده و به گفتهٔ خودش قهرمان بوکس سبک‌وزن ایران بود. • دانایی مثل تیزاب است و قلب انسان را می‌خورد و مرد دانا نمی‌تواند مثل دیگران نادان شود و خود را به حماقت بزند؛ کسی که به‌ذاته احمق است، از نادانی خود رنج نمی‌برد، ولی آن کس که حقیقتی را دریافته نمی‌تواند خود را همرنگ احمق‌ها نماید. همچنین یکی از موارد دیگری هم که در این خلاصه نویسی از داستان گفته نشده افسانه سراییهای درون کتاب است در بسیاری از بخشهای کتاب شخصیتهای واقعی یا غیر واقعی را مانند یکی از اساطیر الهی تعریف کرده است، که در این خلاصه کتاب به این شکل به داستان پرداخته نشده است.

در این جا جنگی بین اخناتون و موبدان در می گیرد و سینوهه با تمام وجودش می جنگد، اما در نهایت موبدان پیروز می شوند، جنگی که سینوهه در آن زن و یکی از پسرانش را از دست می دهد. در این بخش کتاب فرعون با زهری که سینوهه درست کرده می می میرد و بعد از مدتی سینوهه متوجه می شود که از خون سلطنتی دارد و فرزند آمنهوتب سوم است. در این زمان فرعون جدید به نام آخناتون در مصر به حکومت می رسد، او به یکتاپرستی بر اساس خدای خورشید اعتقاد دارد و اصلاحاتی را در حکومت انجام می دهد؛ از نظر او همه مردم برابر هستند و دیگر برده و ارباب وجود ندارد. ابلهان طلای خود را به معبد می‌سپارند، زیرا به ودیعه گذاشتن زر در معبد دو عیب بزرگ دارد. اول اینکه کاهنان و در نتیجه فرعون مصر به میزان ثروت تو پی می‌برند و می‌فهمند که تو چقدر زر داری و یکی از کارها که دلیل دیوانگی می‌باشد این است که انسان میزان دارایی خود را به اطلاع دیگران برساند. دوم اینکه وقتی تو طلای خود را به معبد می‌سپاری تا اینکه در خزانه معبد بماند باید هر سال مقداری از همان زر را بابت حق‌الزحمهٔ خزانه‌داری به معبد بدهی و در نتیجه سال به سال از میزان طلای تو کاسته می‌شود.

سینوهه شروع در آن جا با بی ایمانی مبارزه می کند، گفته می شود که برای تمام کردن آموزش معبد باید آمون را ببینید( خدای مصر باستان) او تظاهر می کند که صدای آمون را شنیده است، ولی از بی تقوا خود نارحت است، او بعد از این در قصر به عنوان پزشک شروع به کار می کند. حجم بالای کتاب و جزئیات فراوان ممکن است برای برخی خوانندگان خسته‌کننده باشد. به‌ویژه اگر خواننده با تاریخ مصر باستان آشنا نباشد، ممکن است احساس کند که برخی از بخش‌های کتاب بیش از حد طولانی و خسته‌کننده هستند. والتاری با استفاده از شخصیت آخناتون، تلاش می‌کند تا دیدگاه خود را درباره اصلاحات مذهبی و سیاسی بیان کند. آخناتون، که به‌عنوان فرعونی اصلاح‌طلب معرفی می‌شود، سعی دارد مذهب تک‌خدایی را جایگزین مذهب چندخدایی مصر کند. با این حال، این اصلاحات با مقاومت شدید مواجه می‌شود و در نهایت به شکست می‌انجامد.

ولی برای اینکه بتواند درس بخواند چیزی نمی گوید زیرا دانشجویانی که سوالهای اساسی می پرسیدند بعد از مدتی اخراج می شدند. میکا تویمی والتاری (Mika Waltari) نویسنده ای نام آشنا از فنلاند می باشد که در ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۰۸ میلادی (۲۸ شهریور ۱۲۸۷ شمسی) در خانواده ای متوسط در شهر هلسینکی دیده به جهان گشود. دیگران وقتی مرتکب گناه می شوند به معبد آمون می روند و آب مقدس آمون را روی خود می ریزند و با این عمل تصور می نمایند که از گناه پاک شده اند. سینوهه از دریافت این پیام خشنود شد، به خانه بازگشت و تا پایان عمر در خدمت فرعون بود. من در زندگی همه چیز داشتم، میخواستم چیزی به دست بیاورم که لازمه بدست آوردن آن این است که انسان همه چیز را از دست بدهد. من میخواستم حقیقت حکم فرما باشد و ریا و دروغ و ظاهرسازی از بین برود و نمیدانستم که حکمفرمایی حقیقت در زندگی انسان امری محال است و هرکس که راستگو باشد و با راستگویی زندگی کند باید همه چیز را از دست بدهد و من باید خیلی خوشوقت باشم که هنوز ثروت خویش را حفظ کرده ام.

میکا والتری در طول زندگی‌اش نویسنده پرکاری بود و رمان‌های جنایی، فیلمنامه، سفرنامه، داستان کوتاه و شعر نیز در میان آثارش یافت می‌شود. دستمزدهایی که والتری بابت نوشتن کتاب سینوهه گرفت، به قدری بود که او را از نوشتن در ادامه‌ی زندگی‌اش بی‌نیاز کرد. کتاب سینوهه در کشورهای مختلف منتشر شد و پس از آن والتری به کشورهای زیادی دعوت شد تا درباره‌ی آن صحبت کند. اما او تمام این دعوت‌ها را رد کرد چون نمی‌توانست به خوبی انگلیسی صحبت کند. داستان سینوهه به طرز جالبی از همان ساختار سه پرده ای پیروی می کند که در رمان ها و فیلم های مدرن می بینیم. در واقع، این داستان الهام بخش رمان تحسین شده نویسنده فنلاندی میکا والتاری و فیلم حماسی 1954 به کارگردانی مایکل کورتیز بود.

کتاب سینوهه یکی آثار بسیار بزرگ و ارزشمند ادبیات در جهان را خواهید خواند. این رمان تاریخی زندگی پزشک ویژه فرعون را در مصر باستان را روایت می کند؛این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به چاپ رسید و تا به امروز به ۴۱ زبان دنیا ترجمه شده است. این داستان اهمیت مراسم تدفین و زندگی پس از مرگ در مصر باستان را نشان می‌دهد.

این ممکن است، اما هیچ مدرک دیگری برای حمایت از این نظریه وجود ندارد. قبر سینوهه هرگز پیدا نشده است و هیچ اشاره ای به سینوهه در خارج از شعر وجود ندارد. همچنین هیچ منبعی وجود ندارد که به Amunenshi اشاره کند، اما احتمالاً این یک نسخه مصری شده از نام سوری است که در اسناد محلی به گونه‌ای متفاوت نوشته شده است. سینوهه یک پزشک مصری می باشد که تقریبا ۵۰۰ سال قبل از حضرت موسی زندگی میکرده است، او مردی چاق و کچل در این کتاب ترسیم شده است. قهرمان کتاب سینوهه پزشک فرعون می باشد که این داستان را در تبعید و پس از مرگ اخناتون روایت میکند. نائومی والفرد آن را به زبان انگلیسی و ذبیح الله منصوری به زبان فارسی ترجمه کرده اند.

سینوهه در جایی به صورت بسیار جالب به این نکته اشاره می کند که افراد باهوش با وسیله ای به نام دین عوام نادان را فریب می دادند و عوام هم به شدت دوست دارشان بودند. در مصر تراشیده شدن سر زن و مرد را با تیغ نوعی تمدن می دانسته اند در صورتی که در ایران باستان ملکه ها موهایشان بلند و زنهای عادی موهایشان کوتاه بوده است و این موی سر موجب تمایز ملکه ها با سایر زن ها می شده. در این بخش از معرفی کتاب قصد داریم معرفی و خلاصه ای از کتاب سینوهه را برای شما شرح دهیم، پس در ادامه با ما در سایت جادوی باور همراه باشید. هرچه تا امروز نوشته شده، یا برای این بوده که به خدایان خوشامد بگویند یا برای اینکه انسان را راضی کنند. من فرعونها را جزو انسان میدانم زیرا آنها با ما فرقی ندارند و من این موضوع را از روی ایمان میگویم. میکا تویمی والتاری Mika Toimi Waltari) نویسندهٔ مشهور فنلاندی در سال ۱۹۰۸ در یک خانوادهٔ متوسط زاده شد.

سپس سینوهه یک سال و نیم را در جبیل و دیگر شهر‌ها گذراند تا اینکه یک حاکم محلی به نام آمونِنشی از شهرت او باخبر شد و او را به پیوستن به دربارش دعوت کرد. اگرچه این فرصت بی‌شک در قیاس با دربار فرعون، تنزل رتبه بود، اما او با خوشحالی این دعوت را پذیرفت. سینوهه باوجود اینکه از خارج آمده بود، بدون اتکا به کسی بسیار قدرتمند شد. آموننشی به اعزام سینوهه به مأموریت‌ها ادامه داد و سینوهه در جنگ و به عنوان فرمانده در سوریه و نواحی اطراف خودش را ثابت کرد.