در این مقاله سعی کردیم متناسب با هر گروه سنی لیستی از بهترین کتاب ها را موضوعات مختلف به شما عزیزان معرفی کنیم. اما رعایت نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود نیز می‌تواند خاطره این هدیه را شیرین تر کند. سن 13 سالگی، سن ورود به دنیای نوجوانی است که تا پایان 18 سالگی ادامه دارد. نوجوانان علاقمندی کاملا متفاوتی نسبت به کودکان دارند و در انتخاب کتاب سعی می‌کنند همانند یک بزرگسال عمل کنند.

اولین‌بار از کتابخانه کوچک مدرسه یک کتاب خشتی کودکانه با رنگ و لعاب بازاری گرفتم. تحت‌تأثیر تعزیه طفلان مسلم، دنبال کتابی درباره عاشورا بودم که کتابدار مدرسه کتاب «قیس بن مسهر» را به من داد. بعدها در نوجوانی وقتی فیلم سینمایی «سفیر» ساخته شد، به دوستانم می‌گفتم که من قبلاً کتابش را خوانده‌ام و به این موضوع افتخار می‌کردم.

اگر بچه‌های شما از خواندن لذت نمی‌برند و با آن مشکل دارند، شاید به این دلیل باشد که آن‌ها ژانری متناسب با علاقه‌شان پیدا نکرده‌اند. اگر مشکل فرزندان شما، موضوع کتاب است و خواندن آن را خسته‌کننده می‌دانند، آن‌ها را با انواع مختلف مطالب خواندنی آشنا کنید. بچه ها با خواندن کتاب می فهمند که دنیا خیلی بزرگ تر از شرایطی است که آن ها در حال حاضر در آن زندگی می کنند و این که می توانند دنیا را تغییر دهند.

این کتاب از نگاه یک داستان نوشته شده است؛ داستانی که قدمتش به درازای پیدایش انسان است. در این کتاب کودک می‌بیند که انسان‌ها از همان اول برای پیش‌بردن زندگی به جادوی داستان پناه می‌بردند و در غارها برای هم داستان تعریف می‌کردند. بسیاری از داستان‌ها نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده‌اند و خط مشترک آدم‌ها در زمان‌های مختلف هستند.

علاوه‌بر مجموعه‌های بالا دایره‌المعارف و فرهنگ‌های بسیاری نیز برای این گروه سنی منتشر شده است که شما عزیزان می‌توانید در صفحه کتاب دایره المعارف برای کودکان را مشاهده کنید. کودکان 9 سال به بالا به خوبی از علایق خود در کتابخوانی آگاه هستند و می‌توانند متناسب با نیاز، علاقه، و حتی آگاهی از ناشر، نویسنده و مترجم کتاب‌های خود را انتخاب کنند. وب‌سایت “کتاب و کودک” همراه والدین، مربیان، معلمان و مروجان برای زیباتر، بهتر و مطمئن‌تر کردن آینده کودکان و نوجوانان ایران زمین است. کتاب می‌تواند تجربه گسترش یک استعداد عمیق در کودکان باشد و از اصول مهم کتاب خواندن برای کودکان مناسب بودن موضوع و تناسب آن با علاقمندی او است که باید لحاظ شود.

فرزندان خود را تشویق و یادآوری به کتاب خواندن کنید، اما به آن‌ها اجازه دهید درباره‌ی زمان خواندن و مدت آن، خودشان تصمیم نهایی را بگیرند. احساس این که مجبور به خواندن هستند، بی‌گمان لذت این تجربه را از آن‌ها می‌گیرد. چه خوب است که در بین هدایایی که به دیگران می دهیم کتاب را نیز بگنجانیم.

گاهی هم زنگ می‌زنم و درباره آن کارها با صاحبان اثر صحبت می‌کنم. اتفاقاً برخی از دوستان تعجب می‌کنند که چطور با فاصله یکی دو هفته کتاب را خریده‌ام و خوانده‌ام. – با کمی اشتباه کتاب‌هایش را می‌خواند اما با رسیدن به کلمات تازه مکث می‌کند و اغلب باتوجه به معنای کلی متن آنها را حدس می‌زند. «قصه‌های من و بابام»، داستان‌های کوتاه و بامزه‌ای هستند که همراه تصویرگری جذاب می‌توانند کودک‌تان را برای دقایقی بخندانند و سرگرم کنند. – با کتاب به‌عنوان اسباب‌بازی، بازی می‌کند و هنوز نمی‌داند در کتاب‌هایش قصه‌ها جا خوش کرده‌اند. در این محتوا قصد داریم کتاب داستان های قدیمی و نوستالژیک دهه های 60 و 70 را به شما معرفی کنیم.

وقتی دانش‌آموزان به صورت مداوم با مطالعه کتاب آشنا می‌شوند، دایره لغات آن‌ها گسترش یافته و توانایی تحلیل و درک متون پیچیده‌تر را به دست می‌آورند. کودکان ۱۹ تا ۳۰ ماهه در حال تجربه رشد سریع زبانی و شناختی هستند و از کتاب‌هایی که شخصیت‌های آشنا و تصاویر پرجزئیات دارند، لذت می‌برند. کتاب‌هایی که روایت‌های ساده و داستان‌های کوتاه با روابط علت و معلولی ارائه می‌دهند، توجه کودک را جلب می‌کنند. این نوع داستان‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسئله را از طریق تجربه‌های شخصیت‌ها بیاموزند. در مورد فواید و مزایای کتاب‌ خواندن بسیار خوانده‌ایم و شنیده‌ایم، ولی شاید به تاثیر شگفت‌انگیز کتاب‌ها روی کودکان و نوجوانان به‌اندازه‌ی کافی پرداخته نشده است. دوران کودکی دوران کشف جهان است؛ دوران سر‌ک‌کشیدن و دیدن و شنیدن و یادگرفتن و جمع‌کردن.

نه‌تنها درک مطلب فرزندان شما کم‌کم بهبود می‌یابد، بلکه تأثیر مثبتی در مهارت نوشتاری و ارتباطی آن‌ها خواهد داشت. برای کودکان دوزبانه یا کودکانی که در حال یادگیری زبان دوم هستند، خواندن جزء مهم دستیابی یا حفظ صراحت کلام است. پیش از آن که کودکان بتوانند بخوانند، مهم است که در همان آغاز، عشق به کتاب را در آن‌ها پرورش دهیم. بلندخوانی برای کودکان در سن پایین، راهی عالی برای افزایش مهارت‌های ارتباط کلامی میان والد و کودک است. درست از وقتی شروع به خواندن کتاب کردم و کتابهایی را خواندم که در مدرسه اجازه خواندن آن‌ها را نداشتیم، فهمیدم ما می‌توانیم هم دیوانه و شاد باشیم و هم از یک زندگی زیبا لذت ببریم بدون اینکه مثل دیگران باشیم. دبیر ادبیاتی داشتیم به اسم آقای شیوا که کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مرحوم آذریزدی را به ما معرفی می‌کرد و نشانی مرکز یا نهادی را به ما داده بود که این کتاب‌ها را با قیمت ارزان برای ما پست می‌کرد.