در واقع در این کتاب دو شخصیت نقش دارند، یکی نَحَمیا که به آبادانی و بنای شهر می‌پردازد و دیگری عزرا که مسئولیت امور دینی را برعهده دارد. از اقدامات مهم عزرا این بود که تورات را برای یهودیان خواند و آن را تفسیر کرد. یهودیان پیمان بستند که به دستورات تورات پایبند باشند (باب هشتم تا دهم). بخش دوم این کتاب، یعنی باب‌های دهم تا بیست‌ونهم در واقع تاریخ پادشاهی داوود است.

شش باب نخست این کتاب به ماجرای دستور کوروش مبنی بر آزادی یهودیان و فرمان او برای بازسازی معبد اورشلیم و بازگشت عده زیادی از یهودیان به اورشلیم و آغاز بازسازی معبد و مشکلاتی که برای آنان پیش می‌آید و اتمام بازسازی آن در زمان داریوش می‌پردازد. چهار باب آخر آن درباره‌ی بازگشت عده‌ی دیگری از یهودیان به رهبری فردی به نام عزرا، از کاهنان و کاتبان بزرگ یهود، و اقدامات دینی این شخصیت است. عزرا به اورشلیم باز می‌گردد و در راه شناخت تورات و عمل به آن و جلوگیری از انحرافاتی که در میان یهودیان ظاهر شده بود، تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد.

علاوه بر این، موضوعاتی مانند قدرت و نفوذ باورهای باطنی بر فرهنگ یهود، و تأثیر ساختارهای اجتماعی اولیه بر جادوی یهودی و طلسم‌ها نیز در این پژوهش مطرح می‌شود. این کتاب، یک مطالعه بین‌رشته‌ای است که دیدگاهی انسان‌شناختی و منحصربه‌فرد از تعامل عرفان و جادوی یهودی به مخاطب ارائه می‌دهد. شلومو زند (Shlomo Sand) که خود یهودی است، چهره علمی و آکادمیک زنده و معاصر و مطرحی است که زندگی علمی اش به نقد و خدشه در تاریخ نگاری صهیونیستی و کلان روایت آن گذشته است. او در کتاب «اختراع قوم یهود» خود (ترجمه احمد علیقلیان) که نسخه انگلیسی آن در سال ۲۰۰۹ منتشر شده، گزاره ها و نقل قول هایی را در مورد مساله خزران از کتاب کستلر مطرح می کند که هم گویای اهمیت موضوع خزران هستند و هم نشان می دهند این کتاب به طور خاص، هنوز کتاب روز و ای بسا بیشتر از قبل کتاب روز است. سنت یهودی نویسنده‌ی این کتاب را عزرای کاتب می‌داند، (۹) اما دانشمندان جدید نویسنده‌ی نهایی این دو کتاب را شخص دیگری که مدت‌ها پس از عزرا می‌زیسته است، می‌دانند.

قرآن همچنین حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) را تأیید‌کننده این کتاب معرفی نموده است. کتاب مقدس یهودیان در نزد مسیحیان عهد عتیق و در نزد خود یهودیان «تنخ نام» دارد که شامل اسفار پنجگانه یعنی تورات و چندین کتاب دیگر می شود. قوم یهود از زمان نابودی معبد سلیمان در سال ۷۰ پس از میلاد دارای کشوری واحد نبودند و تنها پس از تشکیل کشور اسرائیل امروزی دوباره دارای یک کشور شدند. از زمان تشکیل کشور اسرائیل قانونی به نام قانون بازگشت ایجاد شد که به هر یهودی از هر جای دنیا اجازه بازگشت به سرزمین اسرائیل را می‌دهد. اسرائیل تنها کشوری در دنیا است که یهودیان دارای اکثریت جمعیت در آن هستند.

در بخش‌های ابتدایی، کتاب مقدس یهودیان که به ‌عنوان تَنَخ یا عهد قدیم شناخته می‌شود، به‌ صورت دقیق معرفی می‌شود. سپس تمرکز بر تفسیرهای ربانی و تلمودی قرار گرفته و این تحلیل با انتخاب و بررسی متون مختلف یهودی پایان می‌یابد. مورین بلوم با استفاده از روش‌شناسی انسان‌شناختی، تأثیر این متون و تفاسیر بر عرفان و جادوی یهودی را واکاوی می‌کند. دو کتاب تواریخ ایام، همان‌طور که از عنوانشان برمی‌آید تاریخی‌اند و در اصل یک کتاب بوده‌اند که در نسخه‌ی سبعینیه و در پی آن ترجمه‌های لاتین و انگلیسی به دو کتاب مجزا تقسیم شدند، تا این‌که در قرن شانزدهم میلادی در نسخه‌ی چاپی کتاب مقدس عبری هم این‌دو از هم جدا گردیدند.