سعدی حکیمانه داستانها را به گونه ای به پایان می برد که همیشه برد و پیروزی با ارزش های متعالی و قهرمان  های صاحب فضیلت است. اعرابی را دیدم در حلقه جوهریان بصره حکایت همی کرد که وقتی در بیابانی راه گم کرده بودم و از زاد (به معنی توشه) با من چیزی نبود و دل بر هلاک نهاده بودم ناگاه کیسه ای یافتم پر مروارید. هرگز آن ذوق فراموش نکنم که پنداشتم گندمِ بریان است و باز آن تلخی (نومیدی) که بدانستم که مرواریدست. در اینجا دوباره به بحث مهم امنیت در گردشگری می پردازد و این اصل که اگر مسافری از کشوری مطالب نا خوشایند بشنود و در آنجا احساس امنیت نکند، هیچ گاه به آنجا سفر نخواهد کرد و حتی مانع سفر دیگران خواهد شد. تاکیدش بر این است که لازمه جذب مسافر، ایجاد زیرساخت های امنیتی و پراکنش نام نیک در جهان است.

از این رو، شرح گلستان سعدی نه تنها یک کتاب، بلکه یک گنجینه‌ی فرهنگی و اجتماعی است که همچنان در دنیای امروز قابل استفاده و حائز اهمیت است. قصاید عربی، مجموعه اشعار سعدی است که زبان اصلی آن عربی است. سعدی به علت تسلط خود به زبان عربی برخی از اشعار خود را به این زبان می‌سرود. معمولاً از جملات و عبارت‌های عربی در اشعار سعدی استفاده می‌شد. ولی تاکنون هیچ شعری مشاهده نشده است که سعدی آن را به تنهایی به شکل عربی سروده باشد.

افرادی که قصد دارند از آرامگاه سعدی دیدن کنند، باید به شهر شیراز بروند. آرامگاه سعدی در نزدیکی باغ دلگشا و در انتهای خیابان بوستان، واقع شده است. به همین دلیل بعد از وفات سعدی، او را در همان مکان دفن کردند که به آن سعدیه گفته می‌شود. برخی از عالمان و بزرگان ایرانی مثل «شوریده شیرازی» در نزدیکی مقبره سعدی دفن شده‌اند.

سعدی بوستان را در سفرهای خود نوشت و پس از بازگشت به وطن، آن را به اشتراک دوستانش گذاشت. بوستان به‌صورت شعر نوشته شده و حدوداً ۴,۰۰۰ بیت شعر را شامل می‌شود. این کتاب بر پایه اخلاق، تربیت، سیاست و اجتماع است و قالب شعری آن مثنوی است. وی علاوه بر بوستان و گلستان، قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع‌بند، رباعیات و مقالات بسیاری نوشت که در کتاب کلیات سعدی جمع‌آوری کرده است.

سعدی، همانطور که اشاره کردم، در دوران جوانی به شدت به تحصیل علاقه‌مند بود. او در شهر شیراز تحصیلات ابتدایی خود را آغاز کرد و سپس به شهرهای دیگری مانند بغداد و دمشق سفر کرد تا از مراکز علمی و فرهنگی برجستهٔ آن دوران بهره‌مند شود. سفرهای سعدی به شهرهای مختلف علاوه بر تحصیل، او را با متنوعیت فرهنگی و ادبی اطلاعات آشنا کرد و این تجربه‌های سفر بر زندگی و اشعار او تأثیرگذار بود.

این مدرسه در آن زمان به‌عنوان مرکز علم و دانش جهان اسلام شناخته شده بود. دیدگاه های تربیتی سعدی با نظرات بسیاری از صاحبنظران تعلیم و تربیت جدید هماهنگ است. در آثار او به تمام قابلیت های تربیتی انسان توجه شده است ارزش های اخلاقی، مسولیت ها، نتایج اعمال و معیارهای اساسی رفتار در هر داسنان به عنوان نمونه بیان شده است. گلستان سعدی به هشت باب تقسیم شده است که هر باب به موضوعات خاصی می‌پردازد. این ساختار منظم و منسجم به خواننده این امکان را می‌دهد که به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دست یابد.

نمودهای عینی مسایل مربوط به سیر و سفر در گلستان دیده می‌شود. همانطور که گفته شد، سعدی بعد از اتمام دوران تحصیل خود در مدرسه نظامیه، به شهرهای مختلفی مثل شام و مراکش سفر کرد و در هر یک از سفرهای خود خاطرات بسیار جالبی را بر جای گذاشت. مجموعه عبرت‌هایی که سعدی در طول سفرهای خود به دست آورد، در کتابی به نام بوستان جمع آوری شد. بعد از اتمام سفرها، سعدی به شیراز بازگشت و کتاب خود را که به شکل نظم تعریف کرده بود، به دوستان و آشنایان خود معرفی کرد و استقبال بسیار زیادی از آن شد. سعدی شیرازی (Saadi Shirazi) با نام کامل ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف در سال 606 هجری قمری دیده به جهان گشود.