یکی از خدمات مورد استفاده برای دانش آموزان کلیه مقاطع، ثبت نمرات دانش آموزان توسط معلمان یا مدیران مدرسه است. معلمان می توانند با اطلاع از نحوه ورود به سامانه سیدا، نمرات دانش آموزان را در سامانه سیدا دانش آموزی ثبت کنند. ثبت نمرات در سایت sida.medu.ir توسط مدیران، معلمان یا کارکنان اجرایی مدارس انجام می گردد. برای این منظور افراد ابتدا باید از سایت مای مدیو my medu.ir استفاده نمایند. ثبت نام در سامانه سیدا برای نام نویسی دانش آموزان در مدارس الزامی بوده، چرا که مشخصات دانش آموزان در این سایت، در اختیار سایر سامانه های آموزش و پرورش مانند سایت مای مدیو و سایت ثبت نام کتاب درسی قرار می گیرد. معرفی سامانه سیدا sida.medu.ir برای معلمان کاربرد داشته تا بتوانند اطلاعات دانش آموزان را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.

در سال جاری زمان ثبت سفارش کتب مدرسه ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ برخی از پایه های تحصیلی از فروردین ماه و برخی پایه ها از تیر ماه آغاز می شود. دانش آموزان می توانند در زمان ثبت سفارش کتب مدرسه سال جاری به سایت irtextbook.ir و یا مای مدیو my medu.ir مراجعه نموده و اقدام به تکمیل فرم نام نویسی کتاب درسی و پرداخت هزینه نمایند. با توجه به محدودیت زمانی مهلت ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، در ادامه مقاله زمان ثبت سفارش کتب مدرسه هر یک از پایه های تحصیلی بیان شده است. برای این منظور مدیران مدارس می توانند از طریق ثبت نام کتب درسی در سامانه سیدا، کتاب های لازم برای یک مقطع را به صورت گروهی سفارش دهند. در صورتی که مدارس توانایی انجام این کار را نداشته باشند، دانش آموزان می توانند از طریق دیگر سایت های معرفی شده، کتاب درسی دریافت کننند. سیدا برای ثبت نام و توزیع مناسب کتب درسی بسیار مهم بوده و توزیع کتاب ها با کمترین مشکلات انجام می شود.

لازم به ذکر است که نحوه ثبت نمرات در سامانه سیدا برای مقاطع ابتدایی و مقاطع متوسطه اول و دوم متفاوت می باشد و می بایست مدیران و معلمان با روند درج نمرات آشنا گردند. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق سامانه مای مدیو دانش‌آموزی یا مراجعه حضوری به مدرسه، کارنامه خود را دریافت نمایند. جهت راهنمایی بیشتر، مراحل دریافت کارنامه دانش‌آموزی از سامانه سیدا به شرح زیر می‌باشد. افزودن کاربر در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود که به ترتیب مراحل زیر می‌باشد.

ورود و ثبت‌نام در سامانه‌ی سیدا به نشانی sida.medu.ir انجام می‌شود، این سامانه خدمات آموزشی والدین، دانش‌آموزان و کادر مدرسه را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. سامانه سیدا برای خدمت رسانی به کلیه مقاطع بوده و ممکن است به علت ترافیک زیاد با مشکلاتی برای ورود روبرو شود. بنابراین بایستی اطلاعات دانش آموزان در سایت sida.medu.ir وارد گردد و در صورت ثبت نام، دانش آموزان می توانند از کلیه امکانات سایر سایت ها بهره مند شوند. تنها می توانند از اطلاعات موجود در آن مانند نمرات سالیانه و ماهیانه و غیره بهره ببرند. در نتیجه، در صورت نیاز به ثبت نام دانش‌آموزان در سایت sida.medu.ir، مدیر، معلم یا یکی از معاونان مدرسه باید وارد سایت سیدا شده و اطلاعات دانش‌آموزان را در سامانه ثبت کنند.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سامانه رتبه بندی به مقاله ای که لینک آن در ادامه ارائه شده است مراجعه نمایند. در سال جاری مدیران مدارس می توانند برای ایجاد دسترسی سایر معلمان به بخش سیدا آموزش و پرورش، به سایت مای مدیو سیدا وارد شده و ثبت نام معلمان در سامانه سیدا sida.medu.ir را انجام دهند. همچنین برای ثبت نام نهایی دانش آموز در مدرسه وارد کردن اطلاعات وی در سیدا ضروری می باشد که در ادامه مراحل ثبت اطلاعات در این سایت ارائه شده است. از آنجایی که ثبت نام کتاب های درسی از طریق سامانه irtextbook.ir انجام می شود مسئولیت بروز هرگونه ایراد در مراحل ثبت سفارش و صحت اطلاعات تماما به عهده شخص متقاضی است.

دانش آموزان کلیه پایه های تحصیلی می توانند کتاب های درسی خود را از طریق سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir تهیه نمایند. دانش آموزان و معلمان در صورت نیاز می توانند کتاب های درسی را به صورت تک جلدی و غیر دوره ای نیز سفارش دهند. روند نیز بدین گونه است که هر مسئول، رده پایین تر خود را تعریف و دسترسی های مجاز را برای وی تعیین می کند. ما در بخش زیر سعی می کنیم به نحوه تعریف و معرفی کاربر سامانه سیدا توسط مدیر و نحوه ورود به سامانه سیدا را در موقعیت های مختلف شرح دهیم. اما چنانچه به مشکل دیگری مواجه شدید، می توانید با کارشناسان مجرب مرکز مشاوره ایران تحصیل به شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ (تنها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد) تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به ویرایش نمرات معلمان می‌توانند تا قبل از پایان مهلت ثبت نمرات به بخش مربوطه برگردند و نمرات را تصحیح کنند. البته هرگونه ویرایش نمره پس از مهلت تعیین شده تنها با تأیید مدیر مدرسه امکان‌پذیر است. هر درس در سامانه به‌صورت جداگانه فهرست شده و با کلیک روی آن به مرحله بعدی یعنی ثبت نمرات می‌روید.