هیچ حکومتی نمی‏تواند از پشتیبانی طبقۀ متوسط که نیرومندترینِ طبقات است، بی‏نیاز باشد. جمهوری از سازش دمکراسی و الیگارشی پدید می‏آید و بیشتر به دمکراسی میل دارد. بسیاری از آریستوکراسی‏ها، در واقع امر، جمهوری‏اند. قانون اساسی لاکونی نمونۀ سازش درست و کامیابانه میان دمکراسی و الیگارشی است.

در یک سو قوانین اساسی واقعی (یا خوب) قرار دارند که به دلیل هدف آنها که خیر عمومی است خوب تلقی می‌شوند و در طرف دیگر قوانین اساسی منحرف است، زیرا فقط سعادت بخشی از جامعه را هدف قرار می‌دهند. واژه سیاست (politics) مشتق از واژه یونانی پولیس (polis) است و به دولت شهرها اشاره دارد. به عقیده ارسطو «انسان حیوان سیاسی است» و بالاترین سطح جهان سیاست پولیس است؛ بنابراین برای یک زندگی خوب و مرفه ضروری است که شهروند یک دولت شهر بود. ارسطو در این کتاب در نقش منتقد جدی افلاطون ظاهر شده است  و نظریات وی را به نیش کنایه می نوازد. همچنین ارسطو بر خلاف اسلافش مباحثش را بر محور عدالت و اخلاق بنا ننموده و مباحثی صرفا سیاسی ناظر بر امر سیاسی، قدرت، حکومت و … را فارغ و مجرد از اخلاقیات و مابعدالطبیعه به رشته تحریر درآورده و به قول مرحوم عنایت حدود بحث سیاسی را مشخص نمود و سیاست را از آسمان به زمین آورد.

دانلود کتاب سیاست به شدت به طرفداران فلسفه و جامعه‌شناسی توصیه می‌شود. با درنظر گرفتن این مهم که فلسفه و جامعه‌شناسی، روح مورخ را در جریان نبرد با منابع و پیچ‌وخم‌های خسته‌کننده تاریخ، مقاوم می‌سازد. از این طبقات، کدام‏ها باید شهروند باشند و کدام‏ها نباید.

ولی او در زمانی که در مدرسه لایسیوم بود به مباحثی علمی بسیار زیادی می پرداخته است. او اعتقاد داشت که از طریق تعامل با اشیاء دانش به دست می آید. از آثار مشهور و ارزشمند ارسطو می توان به سیاست، اخلاق، فن شعر و متافیزیک اشاره کرد.

در سیاست، به‌جای آن‌که از مدینه فاضله داستان سراید، سازمان حکومت‌های آتن و اسپارت و کارتاژ را وصف می‌کند. مبحث پایانی کتاب اخلاق ارسطو که اخلاق و سیاست عنوان گرفته است، پیوند اخلاق و سیاست را از نظر ارسطو روشنتر بیان می‌کند. این بخش از کتاب نمود دیگر این مطلب است که پایان کتاب اخلاق، پایان مبحث اخلاق نیست، بلکه در حقیقت آغاز آن در قلمرو سیاست است. در این بخش سیاست ضامن اجرای معرفت نظری اخلاق خوانده شده است، یعنی یکی از اهداف سیاست، عملی کردن آموزه های اخلاقی در جامعه است. بنابراین نتیجه این بحث، این است که نمی توان اثر مکتوب اخلاق ارسطو را از رساله سیاست جدا کرد و هر یک را مستقل از دیگری مورد بررسی قرار داد.

ارسطو در کتاب “the Soul” یا روح، به بررسی روان انسان می پردازد. در کتاب متافیزیک ارسطو، به تفاوت بین ماده و شکل پرداخته است. هر فرد با توجه به شرایطی که در جامعه موجود است باید بتواند بهترین تصمیم گیری را با استدلال های شخصی اش انجام دهد. ارسطو در این کتاب برای داشتن یک زندگی بهتر به توصیف اخلاق پرداخته است. در این بخش از سایت جادوی باور قصد داریم زندگینامه کامل ارسطو را مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه با ما همراه شوید.

زنانشان بسیار متنفذ و تجمل‏پرست‏اند. نقد «افور»، سنا، سلطنت، خوان‏های همگانی، و دریاداری. چاره‏هایی که فالئاس برای اصلاح حکومت پیش می‏نهد، توانگران را خشمگین می‏کند و تهی‏دستان را نیز خرسند نمی‏کند. ارسطو برای تدریس به اسکندر مقدونی ۱۳ ساله فرزند فیلیپ دوم در سال ۳۳۸ قبل از میلاد به مقدونیه سفر کرد. اسکندر و پدرش فلیپ احترام بسیاری زیادی به وی می گذاشتند. با وجود صحت نسبی بودن نظریه او، این دسته بندی به عنوان سیستم استاندارد، قرن ها در نظر گرفته می شد.

فرق حکومت سیاسی با حکومت بر بندگان. حکومت‏های خوب عبارت‏اند از حکومت پادشاهی، آریستوکراسی، جمهوری. حکومت‏های بد عبارت‏اند از حکومت تورانی (ستمگر)، الیگارشی، دمکراسی افراطی. هیپودام سائسی بود که فقط به تناسب حکومت توجه داشت.

در حکومت كمال مطلوبِ او سه طبقه و سه نوع قانون وجود دارد. نقد سازمان طبقاتی و نظم قضایی جامعۀ او دربارۀ قانون مربوط به اکتشافات. ارسطو معتقد بود که بهترین نوعِ حکومت توسط افراد بافضیلت اداره میشه. این فیلسوف یونانی می‌گفت کسی که به درجه‌ی فضیلت رسیده باشه، یعنی ازلحاظ شخصیت به کمال دست پیدا کرده و هیچ مرتبه‌ای از این بالاتر نیست. ادعای ارسطو این بود که اگه در راس دولت‌ها افراد بافضیلت قرار داشته باشن، تصمیمات خوبی گرفته میشه؛ چونکه افراد بافضیلت همیشه منفعت جمعی رو اولویت تصمیماتشون قرار میدن.