این غایت در مورد دولتشهر خیر اعلای انسان یعنی زندگی اخلاقی و زندگی عقلانی است . از مجموع چند دهکده به یونانی پلیس یا دولتشهر درست می شود اما فقط در شهر یا جامعه سیاسی است که طبیعت بالقوه آدمی می تواند فعلیت یابد و از کمال بر خور دارشود . موسیقی را نباید فقط برای سرگرمی به کودک آموخت. موسیقی نوعی از پرورش اخلاق است.
با فراگرفتن موسیقی، کودکان میتوانند آهنگهای خوب را از بد بشناسند. مقامهای گوناگون موسیقی را باید برای مقاصد گوناگون به کار برد. برخی از مقامها فضیلت را در آدمی میپرورد، پارهای شنونده را دلیری میآموزد یا در او شوروشوق برمیانگیزد. کودکان باید مقامهای اخلاقی را فراگیرند.
پس از عضویت، لینک دانلود این کتاب و همهی کتابهای سایت برای شما فعال میشوند. دستگاه تربیتی هر کشور باید افراد نیک بپرورد، چون فرمانروایان نیک همان افراد نیکاند. شیوۀ آموزشوپرورش باید از سیر طبیعی تحول انسان پیروی کند. نخست به ساختمان تن افراد بپردازد، سپس در برآوردن امیال ایشان بکوشد و سرانجام هوش ایشان را بپرورد. فرق میان زمینهای دولتی و زمینهای خصوصی. جای شهر باید با توجه به بهداشت همگانی و ملاحظات سیاسی و نیازهای نظامی معین شود.
برای شناخت حکومت کمال مطلوب باید بهترین حکومتهای تاریخ و بهترین فرضیات را دربارۀ حکومت بررسی کرد. از میان صاحبنظران، افلاطون دربارۀ مسائل اصولی گفتوگو کرده است؛ وی خواهان الغای خانواده و مالکیت است. اختلاف مناصب و مقامات قانونی طبیعی است. الغای مالكیت موجب ناخرسندی میشود. اشتراک زنان و کودکان مهر را نابود میکند. عقاید افلاطون تحققناپذیر است.
ارسطو چهار عنصر بنیادی کیهان را آب، آتش، خاک و هوا میدانست بهعلاوه عنصر پنجمی به نام «اثیر» که معتقد بود اجرام آسمانی از آن ساخته شدهاند. ارسطو با انتقاد از فرضیه مثل (Idea) فلسفه خود را آغاز میکند. حقایق قابل ادراک وجود ندارند آنچه وجود دارد مثال نیست بلکه خرد و جزئی است. گفته شده است که تعیین قواعدی که حافظ روابط صحیح قضایای کلی با قضایای جزئی و شخصی باشد خاص منطقی است که هیچکس بهتر از ارسطو درباره آن تحقیق نکرده است. همین منطق است که یکی از هدایای ارزنده و گرانبهای این فیلسوف به عالم بشریت بهشمار میآید.
تمامی حقوق این سایت محفوظ بوده و هرگونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد. این کتاب را به دوستداران فلسفهٔ سیاسی پیشنهاد میکنیم. تربیت روحی و بدنی کودکان و جوانان. فالئاس کلسدونی و نقد عقاید او. چارههایی که فالئاس برای اصلاح حکومت پیش مینهد، توانگران را خشمگین میکند و تهیدستان را نیز خرسند نمیکند.
ارسطو را میتوان از نخستین فیلسوفان تحلیلی دانست. او همچنین واضع منطق نیز هست. او با در نظر گرفتن زمین در مرکز گیتی و قرار دادن فلکهای مختلف برای اجرام آسمانی (مثلاً فلک خورشید، فلک ثوابت و…) الگویی از جهان را برای هم روزگاران خود ترسیم کرد.
آزادگان بر بندگان فضیلت دارند. بندگان فقط میتوانند دارای نوع پست فضایل باشند. سقراط بر خطا بود که تقسیم فضیلت را به انواع آن انکار میکرد. ارسطو در میان ایرانیها نیز فیلسوفی بسیار شناختهشده بهحساب میآید. آثار او از دیرباز، موردتوجه اندیشمندان و فلاسفهای مانند ابنسینا، فارابی، ملاصدرا و مولانا قرار گرفته و بر اندیشه و نظریههای علمی این دانشمندان بزرگ، تأثیری عمیق داشته است. ارسطو همچنین اولین اندیشمند تاریخ بود که به تشریح نظریهی ادبی، نقد ادبی، و تفسیر و تحلیل ساختار ادبیات یونان پرداخت و نظریههایش تأثیری عمیق بر نوع مطالعهی ادبیات و هنر گذاشتند.
ثبت ديدگاه