از اینرو، چهار دختر اول او بدون ختنه به خانهی بخت رفته بودند. اما وقتی فوزیه پا به سن 16 سالگی گذاشت، پدرش ناگهان وفات کرد و فوزیه تحت ولایت و سرپرستیِ پدربزرگش درآمد. پدربزرگ فوزیه قرار ازدواج او را با کسی گذاشت و تصمیم گرفت که قبل از ازدواج او را ختنه کند. فوزیه که از این سرنوشت به شدت وحشتزده شده بود، به کمک مادر و خواهرانش از کشور فرار کرد و بعد از مواصلت به آمریکا، دو سال را در زندان سپری نمود تا مقامات در بارهی قضیهی او تصمیم اتخاذ کنند. نهایتاً پناهندگی به او تفویض گردید، اما درست بعد از اینکه به محور مناقشه در مورد چگونگی برخورد با آیینهای فرهنگی سایر ملتها بدل شد. سلسله مقالاتی در روزنامهی نیویارک تایمز بهنشر رسید و ختنهی زنان را عملی وحشیانه و نکوهشآمیز خواند.
برخی از خوانندگان ایده های نیچه را افراطی، مغشوش یا حتی خطرناک می دانند. لحن تند و طعنه آمیز او نیز می تواند برخی را از خود دور کند. او فیلسوف، شاعر، منتقد فرهنگی، جامعهشناس، آهنگساز و فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی و استاد لاتین و یونانی بود. فلسفهٔ غرب و تاریخ اندیشهٔ مدرن تأثیر بسیار و عمیقی از آثار نیچه گرفته است. نیچه، بیماری خود را موهبتی از جانب خدا میدانست که سبب شده بود تا بتواند افکاری نو و بدیع را در سر بپروراند. او یکی از محبوبترین متفکران در ایران بوده و آثارش بارها ترجمه و منتشر شده است.
پس برای به دست آوردن آن ها به نحوی در رقابت با دیگران قرار می گیریم. در اینجا یک نکتهی کلی تئوریک قابل ذکر است مشعر بر اینکه برخی ضوابط اخلاقی وجود دارد که تمام جوامع انسانی آنها را محترم میشمارند؛ زیرا بقای خود را در گرو تمسک به آن ضوابط میدانند. قباحت دروغگویی و ممنوعیت قتل فقط دو نمونه از این ضوابط اند که ما میبینیم در تمام جوامع بشری جاری و ساری میباشند. ممکن است جوامع در مورد مصادیق برخی از این ضوابط اختلافات کوچکی داشته باشند، ولی حجم توافقهای شان به مراتب بیشتر است. برخلاف آنچه که بهنظر میرسد، این نکته که اسکیموها از کودکان خود حمایت میکنند، نباید شگفتیبرانگیز باشد. چطور ممکن است چنین نباشد؟ گروهی که از نوباوگان و خردسالان محافظت نکنند، چطور میتوانند بقایشان را تضمین کنند؟ واقعاً پیبردن به اینکه همهی گروههای فرهنگی باید از کودکان خود حفاظت كنند، خیلی ساده است.
نیچه در این کتاب بر بنیادهای اخلاقی موجود شوریده و افقی تازه در این عرصه گشوده است. که آثارش تأثیر بسیار عمیقی بر فلسفهٔ غرب و تاریخ اندیشهٔ مدرن برجای گذاشته است. اصلی نوشتههای نیچه از جدل فلسفی شاعری نقد فرهنگی و قصه تشکیل شده است.و در کنار آن بهطور گستردهای نیز به هنر لغتشناسی تاریخ دین و دانش پرداخته شده است. نوشتههای او در عین آنکه سرشار از جملات قصار و گوشه کنایه است. شامل مباحث بسیار دیگری همچون اخلاق زیباییشناسی تراژدی معرفتشناسی خداناباوری و خودآگاهی نیز میشود. مهمترین اثر فلسفی و ادبی نیچه کتاب چنین گفت زرتشت است.سایت جزوه یک شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت میکند.
بحث در مورد این که نتیجه مزبور درست است یا نادرست، هنوز باز است. این مهم است، زیرا برای دریافت اینکه آیا نتیجه درست است یا نادرست، به استدلال نیاز است. نسبیت فرهنگی این استدلال را ارائه میدهد، اما متأسفانه استدلال غلط از آب در میآید و در نتیجه، هیچ چیزی را به اثبات نمیرساند. فریدریش نیچه شاعر، متفکر، منتقد فرهنگی و فیلسوف آلمانی است که آثارش در نقد فلسفه مدرن تأثیر بسیار عمیقی بر جریان فلسفی و روشنفکری پس از خود گذاشت. فریدریش نیچه را امروز به عنوان پیشگام اگزیستانسیالیسم، پستمدرنیسم و پسا ساختارگرایی می شناسند. نویسنده با معرفی مفهوم ” فراسوی نیک و بد “، مرز های سنتی اخلاق را به چالش می کشد و راهی جدید برای تفکر در مورد ارزش ها و اصول اخلاقی ارائه می دهد.
در چنین جامعهیی هیچکس احساس امنیت نمیکند و تمام افراد آن همواره حالت تدافعی خواهند داشت و برای حفظ جان خود، حتیالامکان از دیگران دوری خواهند جست؛ به این گمان که تعامل با دیگران خطرناک است. البته افراد این جامعه برای حفظ جان خویش گروههای کوچکی تشکیل خواهند داد؛ گروههایی که اعضای آن به خاطر اعتماد متقابل و عدم احساس خطر از ناحیهی یکدیگر، گرد هم میآیند. نکتهی درخور توجه این است که این گروهها به مثابهی جوامع کوچکی اند که ممنوعیت قتل را به رسمیت میشناسند. پس نتیجه میگیریم که ممنوعیت قتل یکی از شاخصههای حتمیِ تمام جوامع میباشد.
ثبت ديدگاه