ثلث اول این کتاب ، ” کیهان ماه ” ، توقیف شد و در نهایت فروخته شد تا هسته‌ ی ” غرب زدگی ” بین‌ داند و ” کیهان ماه ” دیگر منتشر نشد . من خودم با متن ” غرب زدگی ” در مهر هزارو سیصدو چهل و یک در 1000 نسخه به چاپ رساندم ، با اعتقاد به استقلال فکری . این کتاب ، که بار دوم چاپ شده ، از نسخه‌ های بسیار متفاوتی که در اواخر هزارو سیصدو چهل و دو نوشته شده است ، تفصیل‌ تر است . هدفم این بود که آن را برای چاپ دوم ، مناسب و قابل دسترسی‌ تر کنم ، اما ناشر قبلی ، بنگاه جاوید ، ورشکست و من دچار مشکلاتی شدم . اما آیا می‌ توان از پای خود بلند شد ؟ در فروردین هزارو سیصدو چهل و سه ، دوباره آن را نوشتم و ارسال کردم ، با امید اینکه به دست جوانان دانشجوی آن سرزمین برسد ، اما نتوانستم .

او در اثر خواندنی خودش به ایرادات و تباهی‌های اجتماعی و فرهنگی ایرانیان می‌پردازد و معتقد است که این تباهی و دورافتادگی از سنت و اصالت،‌ در نتیجه‌ی تسلیم شدن در برابر غرب و تقلید کورکورانه از آن اتفاق افتاده است. در این کتاب، آل احمد با زبانی زیبا و عمیق به بررسی تحولات جامعه ایران پس از ورود ایده‌ها و فرهنگ غرب می‌پردازد. او نگاهی کوتاه اما تیز به تاریخچه تمدن‌های شرق و غرب داشته و نقش و تأثیر فرهنگ غربی در جامعه ایران را بررسی می‌نماید. همچنین، او از طریق شخصیت‌ها و داستان‌های کوتاه، تأثیراتی از تغییرات اجتماعی و فرهنگی را که با ورود فرهنگ غربی به ایران رخ داده، به تصویر می‌کشد. موضوع اصلی این کتاب درباره ورود فرهنگ غربی و تاثیرات آن در کشور عزیزمان ایران می باشد . کتاب غرب زدگی به عنوان یکی از آثار برجسته ادبیات فارسی، نگاهی عمیق و تأملی به تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران پس از ورود فرهنگ غرب دارد و به خواننده فرصتی را برای درک بهتری از این فرآیند و تأثیرات آن بر جامعه می‌دهد.

کتاب غرب‌ زدگی اثر جلال آل احمد می باشد و در خود یک آینه انتقادی به فرآیند تحولات فرهنگی و اجتماعی در ایران است. این کتاب، با توجه به ارتباطات متقابل میان فرهنگ‌های شرقی و غربی، به بررسی و تحلیل تأثیرات فرهنگ غرب بر زندگی ایرانیان پرداخته و مسائلی از جمله تداخلات فرهنگی، تغییرات اقتصادی و اجتماعی را مورد بحرانی قرار می‌دهد. کتاب “غرب‌زدگی” جلال آل احمد با زبان ساده و قابل فهم، خواننده را به دنیای پیچیده روابط بین ایران و غرب می‌برد و نگاهی نو به این تعاملات ارائه می‌دهد. آل احمد با دوری از تقسیم‌بندی‌های ساده به “ما” و “آن‌ها”، درک عمیقی از تعاملات فرهنگی و سیاسی را به تصویر می‌کشد.

انتشار این اثر از سوی نویسنده واقعی به دیگران امکان می‌ دهد که نظرات خود را بیان کرده و بازار یابی کنند . اما واقعیت این است که درد هنوز در جسم حضور دارد و بیماری به تدریج وارد مراحل پیشرفته‌ تر می‌ شود . با وجود تمامی حکم‌ ها ، ارزیابی‌ ها و نگرش‌ های شتابزده ، این واقعیت را قبول کردم و بخشش می‌ کنم ، حتی اگر پس از این همه تاسف ، قلم هنوز هم تند و تیز باقی بماند .

دیگر نبود و بود پل هیچ است…نه ایمانی دارد…نه مسلکی…نه مرامی…نه اعتقادی…نه به خدا با به بشریت…نه در بند تحول اجتماع ست و نه در بند مذهب و لامذهبی…حتی لامذهب هم نیست. هرهری ست…گاهی به مسجد می رود…همانطور که به کلوپ و سینما…اما همه جا فقط تماشاچی ست…هیچ وقت از خودش مایه نمی گذارد…حتی به اندازه ی نم اشکی در مرگ دوستی یا توجهی در زیارتگاهی یا تفکری در ساعت تنهایی. شجاعت آل احمد در شکستن سنت‌های ادبی و قواعد دستور زبان فارسی، به ویژه در نامه‌هایش، به وضوح مشهود است. او با استفاده از علامت «…» به جای بیان کامل جملات، بسیاری از اندیشه‌ها و تعبیرات را نیمه‌کار رها می‌کند.

نویسنده معتقد است که غرب زدگی نوعی آفت است که از جانب غرب آمده و کشورهای مسلمان را اسیر خود می‌نماید. اگر بخواهیم پاسخ جریان روشنفکری را نسبت به این سؤال در طیف‌های گوناگون دسته‌بندی کنیم،‌ می‌توان آن را به گروه تجددطلبان،‌ گزینش‌گرایان و بومی‌گرایان تقسیم کرد. دانستن این موضوع از آن رو اهمیت دارد که جلال آل احمد به افراد طیف بومی‌گرا تعلق داشت که تقلید از فرهنگ غربی را رد می‌کرد.

این گزارش در دو جلسه از جلسات متعدد این شورا ( یکی در تاریخ هشتم آذر هزارو سیصدو چهل و دیگری در تاریخ بیست و هفتم دی هزارو سیصدو چهل ) مورد بررسی قرار گرفت . آنها گزارش را مطالعه و بررسی کرده و جوانب مختلف آن را بررسی کردند . به گونه‌ ای که به مدت سه ماه کامل ، هفته‌ ای حداقل دو روز و روزانه حداقل سه ساعت ، از او کمک گرفتم و از تعالیم او درس خواندم . به گونه‌ ای که گذشت از مجرد تلاش من در تفسیر و بیان ، به ترجمه از خط فکر و نظر جلال آل احمد پرداخته شد .در حین این ماجرا ، کتاب ” کیهان ماه ” به چاپ رسید . در اوایل سال هزارو سیصدو چهل و یک ، قسمت 1 ” غرب زدگی ” ( کتاب ماه ) به چاپ رفت .

انتشار این کتاب، با واکنش های مختلفی از سوی حکومت پهلوی روبرو شد. این کتاب، به دلیل انتقاد صریح از فرهنگ غربی و نظام سیاسی پهلوی، توسط حکومت توقیف شد. با این حال، انتشار کتاب مورد نظر تاثیر خود را بر جامعه ایران گذاشت و باعث شد که موضوع غرب زدگی به یکی از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی آن دوره تبدیل شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید احمد شاملو،‌ شاعر توانمند ایرانی یکی از منتقدان جدی کتاب غرب زدگی و اندیشه‌ی آل احمد بوده است؛ تا جایی‌که از مطالب درج‌شده در این کتاب با عنوان «یاوه»‌ یاد می‌کند.