کتاب «عرفان و رندی در شعر حافظ» از دیگر نوشته‌های مهم اوست که در آن تفسیر هرمنوتیکی از اندیشه‌های دیوان حافظ را ارائه می‌دهد که بر پایه‌ی پژوهش‌های متن‌شناسانه‌ی تاریخی بنا شده است. کتاب «هستی‌شناسی حافظ» نخستین ‌بار در سال ۱۳۷۷ منتشر شد و با دیدگاهی نوین و بهره‌گیری از مفاهیم و روش‌های علوم انسانی جدید، به بررسی عمیق اندیشه و جهان‌بینی خواجه‌ی شیراز پرداخته است. «عرفان و رندی در شعر حافظ» همان کتاب است که با همان دیدگاه و مضمون اصلی، اما با پژوهش و تأمل بیشتر، استدلال‌های پخته‌تر و کامل‌تری را ارائه می‌دهد.

کتاب صوتی چنین گفت زرتشت یکی از مهم‌ترین کتاب‌های او و محبوب‌ترین آن‌ها است، زیبایی ادبی و نثر شاعرانه‌ی این کتاب بدان جذابیتی ویژه بخشیده است و به همین دلیل شنیدن آن با صدایی زیبا، روح‌بخش و لذت‌آفرین است. کتاب صوتی چنین گفت زرتشت با ترجمه‌ی داریوش آشوری و با خوانش افشین یداللهی توسط نوین کتاب گویا منتشر شده است. شنیدن این کتاب با صدایی دل‌نشین از آن‌جا نثری شاعرانه نیز دارد، لذت‌بخش و جان‌افزاست.

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… یک شب در رویا به آینه نگاه می‌کند و به‌جای خود چهره‌ی شیطان را می‌بیند. او این رویا را نشانه‌ای از به تحریف کشانده شدن آموزه‌هایش می‌پندارد. در این بخش از کتاب صوتی چنین گفت زرتشت بن‌مایه‌های فکر فردریش نیچه همچون «مرگ خدا» و «ابرانسان» بار دیگر به میان می‌آید و به مفهوم «اراده‌ی معطوف به قدرت» نیز اشاره می‌شود.

این اثر که نخستین ‌بار در سال ۱۸۸۶ منتشر شد، به تثبیت جایگاه نیچه به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان اروپایی زمانه‌اش کمک شایانی کرد. در این کتاب، نیچه به بررسی مفاهیم بنیادینی چون حقیقت، خدا و اخلاق می‌پردازد و به‌شدت به نقد تفکرات مرسوم و سنت‌های اجتماعی غرب می‌پردازد. او با انتقاد از دین مسیحیت، به‌ویژه اخلاقیات آن، اعلام می‌کند که این دینْ مردم را در قید و بند پندارها و رفتارهای نادرست قرار داده است. نیچه در این اثر، با شور و هوشمندی خاصی، فلسفه‌ای را مطرح می‌کند که بر ارزش‌های کنونی تأکید دارد و نشان می‌دهد که چگونه هر فرد می‌تواند «اراده‌ی قدرت» خود را بر جهان تحمیل کند. او با شکستن بنیادهای اخلاقی سنتی، افق‌های جدیدی را در عرصه‌ی فلسفه می‌گشاید و زمینه را برای تفکر مستقل و نوآورانه فراهم می‌آورد.

در این بخش بار دیگر با کنار کشیدن و عزلت‌نشینی زرتشت مواجه می‌شویم. در این بخش باز رجعت ابدی مطرح می‌شود و زرتشت در عین انزجار از حقارت بشر، شوقی برای بازگشت میان مردم در خود می‌یابد. زرتشت در خلوت خود شروع به پیر شدن می‌کند و پس از آن پیشگویی به دیدارش می‌آید و او را به آخرین گناه وسوسه می‌کند.

تمام چهار کتاب مذکور ذیل خود عناوین مختلفی دارند که در آن‌ها آن‌گونه که ذکر شد مضمون‌های بنیادین فلسفه‌ی نیچه تکرار شده است. آثار او شامل مجموعه‌ای از مقالات و کتاب‌هاست که به تحلیل و بررسی زبان و فرهنگ ایرانی می‌پردازند. از جمله‌ی این آثار می‌توان به «بازاندیشی زبان فارسی»، «شعر و اندیشه»، «تعریف‌ها و مفهوم فرهنگ» و «فرهنگ علوم انسانی» اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از آثار مهم او، شامل کتاب‌های تألیفی و کتاب‌هایی که او به فارسی برگردانده است، می‌پردازیم. زرتشت نام شخصیت اصلی این رمان فلسفی است که از نام زرتشت پیامبر ایرانی گرفته شده است. نیچه در این اثر که به عقیده‌ بسیاری از صاحب‌نظران مهم‌ترین اثر او به‌شمار میاید، عقاید خود را از زبان شخصیت اصلی داستان ارائه کرده است.

این عبادت حیرت زرتشت را برمی‌انگیزد و بی‌خبری‌ قدیس از این گزاره‌ی مسلم که «خدا مرده است»، او را متعجب می‌کند. زرتشت در مسیر خود به شهری می‌رسد که شهروندانش مشغول تماشای نمایش یک طناب‌باز هستند. او جمعیت را به چیزی برتر از خود یا ابرانسان می‌خواند اما با استهزاء آنان مواجه می‌شود. پس از این واقعه بر آن می‌شود که شایستگان را به همراهی خود دعوت کند.

فردریش نیچه فیلسوف بزرگ قرن نوزدهم میلادی و خالق آثاری مانند فراسوی نیک و بد است که اثری ویژه در تکوین اندیشه و روشنفکری روزگار نو در غرب گذاشت. او که ابتدا به لغت‌شناسی تمایل نشان داد، خیلی زود و در آغاز جوانی کرسی استادی دانشگاه بازل را در این رشته به خود اختصاص داد. او در همان سنین جوانی به فلسفه اشتغال یافت و آثار سترگ فلسفی خویش را برای اندیشه‌ی تشنه‌ی بشر در روزگار پسامدرنیته به ارمغان آورد. همچون شکوفایی‌اش، زوال عقل و خاموشی او نیز خیلی زود و در سن ۴۵ سالگی آغاز شد. نیچه اولین کتاب خود را با عنوان «زایش تراژدی از روح موسیقی» در سال ۱۸۷۲ نوشت و منتشر کرد. «فلسفه در عصر تراژیک یونان»، «تاملات نابه‌هنگام»، «انسانی زیاده انسانی»، «آواره و سایه‌اش»، «سپیده‌دمان»، «حکمت شادان»، «چنین گفت زرتشت»، «فراسوی نیک و بد»، «غروب بت‌ها»، «ضد مسیح»، «قضیه ی واگنر» و «اینک انسان» از دیگر آثار مکتوب نیچه است.

اندیشه‌های او در قالب پاراگراف‌هایی ارائه می‌شود که طول آن‌ها از چند سطر تا چند صفحه متغیر است. با وجود تغییر درونمایه‌ی بحث‌ها، نیچه با استفاده از تیره‌های بلند، مطالب را به هم پیوند می‌زند و به متن ساختار خاصی می‌بخشد. داریوش آشوری در زمینه‌ی علوم اجتماعی و فلسفه‌ی مدرن، به‌طور قابل توجهی به گسترش زبان فارسی کمک کرده است. او با به‌کارگیری واژگان نوترکیبی مانند «گفتمان»، «همه‌پرسی»، «آرمان‌شهر»، «رهیافت»، «هرزه‌نگاری» و «درس‌گفتار»، معادلاتی برای مفاهیم جدیدی که در زبان فارسی پیش از آن وجود نداشت، ارائه داده است. این واژگان و ترکیبات جدید در آثارش، نه‌تنها به بهبود سبک نگارش، بلکه به افزایش دامنه‌ی واژگان زبان فارسی در حوزه‌های علوم انسانی و فلسفه نیز کمک کرده‌اند. داریوش آشوری از بنیان‌گذاران کانون نویسندگان ایران و عضو انتخاب‌شده‌ی نخستین هیئت دبیران آن در سال ۱۳۴۸ بوده است.

نیچه نام شخصیت اصلی کتاب صوتی چنین گفت زرتشت را از زرتشت، پیامبر معروف پارسی گرفته است. به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران، زبان‌پژوه و شرق‌شناسی مانند نیچه، بی‌خبر از اندیشه‌ی زرتشت و اوستا نبوده، اما زرتشتِ او برساخته‌ی اندیشه‌ی خود اوست. نیچه در این کتاب علاوه‌بر پرداخت مفهوم‌ها و بنیادهای نظری و فلسفی خود همچون «ابرانسان»، «مرگ خدا» و «رجعت»، بر بسیاری از بنیادهای مسلط اندیشه و الهیات نیز شوریده است. وجه سلبی اندیشه‌ی نیچه از پس عبور از متافیزیک غالب غرب، ریاضت‌طلبی و دنیاستیزی مسیحیت و دولت‌پرستی، ملی‌گرایی و انگاره‌هایی مشابه برآمده است.