طبق گفته کتاب چین بهترین نمونهی جهانی سازی است، چینیها به شکل آشکار، هر چیزی را که در دنیای توسعه یافته کار میکند کپی میکنند. بلک مسترز و پیترپیل چهرههای موفق دنیای استارتاپها با انتشار کتاب صفر تا یک هر آن چیزی که شروع یک تجارت نیاز دارد را با خوانندگانان در میان میگذارند. این کتاب به شما میگوید برای ساختن آینده یا استارتاپ خود به چه چیزی نیاز دارید.
انسانها در برنامهریزی و تصمیمگیری در موقعیتهای پیچیده مهارت دارند، در حالی که کامپیوترها در پردازش دادهها عملکرد بهتری دارند. بنابراین، به شرکتها توصیه میکند که از ترکیب مهارتهای انسانی و تواناییهای فناوری بهرهبرداری کنند تا به ارتقای کارایی و بهبود عملکرد کارکنان کمک کنند. استارتاپها مهمترین بستر برای نوآوری و توسعه فناوریهای جدید هستند.
به عقیدۀ پیتر تیل انحصار فناوری میتواند راهحلی برای مشکل رقابت باشد و بر این باور است که انحصارها میتوانند برای جامعه و کسبوکارها مفید باشند. زمانی که یک کسبوکار در بازار خود انحصار دارد، میتواند تمرکز بیشتری بر رفاه کارمندان و تأثیر محصولات خود بر جامعه داشته باشد. این در حالی است که شرکتهایی که تحت فشار رقابت هستند، به دلیل نیاز به کاهش هزینهها، ممکن است از توجه به کارمندان و مسئولیتهای اجتماعی غفلت کنند.
به گفتۀ کتاب صفر به یک اولین اصل برای ساخت یک استارتاپ شناسایی یک فناوری انقلابی است. آیا فرصتی بزرگ و نادیدهگرفتهشده را شناسایی کردهاید که به نوآوریهای بنیادی یا بهبودهای قابل توجهی در فناوریهای موجود منجر شود؟ 2. آیا شما تنها کسی هستید که این فرصت را شناسایی کرده؟ اگر رقبا نیز بر روی همین فرصت تمرکز کردهاند، احتمال موفقیت شما کاهش مییابد. این دو عنصر بهعنوان معیارهایی برای ارزیابی پتانسیل موفقیت یک استارتاپ جدید مطرح میشوند.
تمام کسانی که بعد از آمازون کوشیدهاند کسب و کارهایی شبیه آن را در نقاط دیگری از جهان راهاندازی کنند، از نگاه پیتر تیل در دستهٔ دوم (یک به n) قرار میگیرند. او در این کتاب رازهای موفقیت استارتاپها را بیان میکند و از آنجایی که خودش، یکی از برجستهترین سرمایهگذاران ریسکپذیر است، میتوان با اطمینان کامل به صحبتهایش توجه داشت. او همچنین از ماهیت رقابت، تولید محصول و سرمایهگذاری صحبت میکند و اهمیت داشتن یک تیم خوب را کاملا واضح میکند. اگر تعریف ما از موفقیت، رسیدن از نقطه صفر به بینهایت باشد، این کتاب ذهن ما را اصلاح میکند.
سلسله مراتب اداری بسیار کند حرکت میکند و به بهانه محافظت در مقابل ریسک، علاقهمندیها را از بین میبرد.» این جمله را میتوان سادهترین توصیف برای شروع یک استارتاپ دانست و با ویژگیهای اصلی شرکتهای بزرگ آشنا شد. نکته ی دیگه اینه که باید به اون توجه کنید اینکه برای رسیدن به موفقیت باید سال ها تلاش کنید حتی اگه اولش سودی نکردید ناامید نشید و به تلاش خودتون ادامه بدید و ارزش آفرینی کنید. دوم اینکه اگه شما یه چیز جدید خلق کنید، که هیچ شرکت دیگه ای قادر به تقلید ازون نباشه و توی تولید اون انحصار داشته باشید ،این لزوما چیز بدی نیست. درواقع انحصار یه محرک اقتصادی ایدهآل که شرکت هارو تشویق به بهبود محصولات خودشون میکنه.انحصار که باعث به نوآوری میشود.
کتاب صوتی صفر تا یک اثری از پیتر تیل، یکی از بنیانگذاران PayPal و سرمایهگذاران فیسبوک است که تجربیات و ایدههایی بدیع و نو درباره ایجاد و رشد دادن یک استارتاپ را به شما میگوید. کتاب صفر تا یک، کتابی تأمل برانگیز است که توسط کارآفرین سریالی پیتر تیل نوشته شده است. تیل در این کتاب جزئیات نحوه تبدیل شدن استارتاپها به یک قدرت منحصر به فرد و سودآور را بیان میکند. این امر نشان میدهد که فرهنگ سازمانی و نحوه مدیریت منابع انسانی نقش مهمی در موفقیت استارتاپها دارند. پیتر آندریاس تیل (متولد 1967) کارآفرین، تاجر و سرمایهگذار آلمانی-آمریکایی است. او از بنیانگذاران شرکتهای بزرگی مثل پی پال و فاندرز فاند و یکی از سرمایهگذاران اولیهی فیسبوک و اسپیسایکس بوده.
این هفت سوال به همه ی شرکت ها مخصوصا شرکت های نوپا کمک میکند تا جایگاه خودشون رو بین رقیب هاشون بدونن و با یهتفکر اینده نگر به سراغ ایده های جدید بروند. 7-آیا شما موقعیت ویژه ای رو میبینید که بقیه متوجه اون نیستند؟ شرکت های موفق و بزرگ صاحب رمز و رازند. محصولی رو پیدا نمیکنید که مردم بدون اینکه شما بفروشید اقدام به خریدش کرده باشند.
محصول شما باید در زمان خود انقلابی باشد، به این معنی که باید با نیازهای فعلی بازار همخوانی داشته باشد، اما نباید آنقدر جلوتر از زمان خود باشد که نتواند توجه مخاطبان را جلب کند. اگر به مبحث Strategic Timing علاقهمند هستید، پیشنهاد میکنیم که ادامۀ این مبحث را در کتاب صفر به یک مطالعه کنید. تیل در ادامه کتاب صفر به یک به آیندۀ فناوری و تأثیر آن بر مشاغل و رقابت میان انسانها و ماشینها میپردازد. او نگرانیها دربارۀ رقابت کامپیوترها و الگوریتمهای هوش مصنوعی با انسانها را رد میکند و بر این باور است که این فناوریها به عنوان مکملهایی برای کارگران انسانی هستند، نه جایگزین آنها.
ثبت ديدگاه