تا قرن هفتم هجری، یعنی حدود ششصد سال پس از فتح ایران و مصر، هیچ مدرکی، چه اسلامی و چه غیر اسلامی، سخن از کتابسوزی مسلمین نداریم. کسانی که این ادعا را مطرح کردهاند، ابتدا هیچ مدرک و منبعی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکردهاند و از این نظر، ادعاهای آنها اعتبار تاریخی ندارد. اگر چه این یک ضعف است، اما این ضعف به تنهایی کافی است تا ادعاهای آنها را بیاعتبار کند. تاریخ معاصر ایران با مسئلهی هویت درگیر شده و از دوران قاجار به بعد، تلاش برای تحقق ملیگرایی و یافتن یکپارچگی هویت با انقلاب مشروطه و ورود افکار جدید غربی به کشور، موجب ایجاد مشکلات و بحرانهای فراوانی شده است. ایرانیان چه نقشی در راه نشر و بسط تعالیم دین اسلام داشتهاند و انگیزه ایرانی در این خدمات چه بوده است؟ با مطالعه کتاب حاضر، خواننده به این نتیجه روشن دست خواهد یافت که «مسائل مشترک اسلام و ایران، هم برای اسلام افتخار آمیز است هم برای ایران.
کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران نقش اساسی در مبارزه با سیاست رژیم شاه در اسلام زدایی از ایران و ترویج ناسیونالیسم ایرانی داشته است. کتابهای «جاذبه و دافعه علی علیهالسلام»، «حماسه حسینی»، «پیامبر امی»، «ختم نبوت» و «سیری در نهجالبلاغه» در این دسته قرار میگیرند. در اطراف این مسأله که واقعا در ایران کتابخانه ها بوده و تأسیسات علمی از قبیل دبستان و دبیرستان و دانشگاه وجود داشته و همه به دست مسلمانان فاتح به باد رفته است، آن اندازه گفته و نوشته اند که برای برخی از افراد ایرانی که خود اجتهادی در این باب ندارند کم کم به صورت یک اصل مسلم در آمده است. مرتضی مطهری به تعبیر امام خمینی، متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام بود، استاد برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران بود و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مامور به تشکیل شورای انقلاب از سوی امام خمینی شد. برای این که توده های نسل اول ایران در صدر اسلام نه تنها از پیامبر اسلام(ص) پیام مساوات و عدالت و تقوا و پرهیزکاری را شنیده بودند بلکه عملاً روش حکومت خلفای راشدین به ویژه علی(ع) را بیش از حد تصورشان ساده یافتند.
بخش اول کتاب با عنوان «اسلام و ملیت ایرانی» شامل سه فصل است که در آن مطهری به شرح مواردی چون فقه و فقاهت، فلسفه و حکمت و عرفان و تصوف میپردازد. اما هنوز فرستادگان پادشاه یمن در مدینه بودند که خسرو سقوط کرد و شکمش به دست پسرش دریده شد. رسول اکرم(ص) قضیه را به فرستادگان پادشاه یمن اطلاع داد و آنها با حیرت تمام خبر را برای پادشاه یمن بردند.کمی بعد معلوم شد که قضیه همان گونه بوده که رسول اکرم(ص) خبر داده بود. دراینجا بود که خود پادشاه یمن و عده زیادی از یمنیها و به همراه آنان گروه زیادی از ایرانیان مقیم یمن اسلام اختیار کردند. همپنین بحرین هم که محل سکونت ایرانیان محبوس و غیر محبوس بود در اثرات تبلیغات اسلامی به آیین اسلام گرویدند و حتی حاکم آنجا که از طرف پادشاه ایران تعیین شده بود مسلمان شد.
مطهری معتقد بود عنوان ملی گرایی با الهام از ادبیات و فرهنگ غربی وارد ایران شد. نگاه ملی گرایانه یکی از تبلیغات پر سر و صدای کشورهای غربی در آن دوره بود که هر یک به نوعی با به رخ کشیدن سبقه ی فرهنگی و ریشه های تمدن در گذشته ی خود می خواستند خود را از نظر غنای فرهنگی بالاتر از همسایه هایشان نشان دهند. تا قرن هفتم هجری یعنی حدود ششصد سال بعد از فتح ایران و مصر، در هیچ مدرکی (چه اسلامی و چه غیر اسلامی) سخن از کتابسوزی مسلمین نیست. کسانی که طرح کردهاند اولا هیچ مدرک و ماخذی نشان ندادهاند و طبعا از این جهت نقلشان اعتبار تاریخی ندارد، و اگر هیچ ضعفی جز این یک ضعف نبود، برای بیاعتباری نقل آنها کافی بود. از دوران قاجار به بعد تلاش برای ملیگرایی و رسیدن به هویت یکپارچه با انقلاب مشروطه و ورود اندیشههای جدید غربی به کشور، مشکلات و بحرانهای بسیاری را به وجود آورد.
دو قرن سکوت به ماجراها و شرایط تاریخی ایران در دو قرن اول سیطرهی اعراب بر ایران تا روی کار آمدن دولت طاهریان اشاره میکند. در این کتاب «زرینکوب» با احترام به تقدس اسلام، حملهی اعراب به ایران را محکوم میکند و از تاثیرات مخرب آنها بر جامعهی ایرانی سخن میگوید. مطهري نیز در بخشی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، حکایت اسلام آوردن ایرانیان در مقابل اعراب را نقل کرده و آن را مانند آب گوارایی میداند که در کام تشنهای ریخته شده باشد. تفسیرها و تحلیلهای تاریخی بر اساس دیدگاههای هر متفکری ماهیت منحصربهفردی دارد.
عقب ماندگی های آشکار ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی، گروهی از روشنفکران را به جستجو درباره ی علل عقب ماندگی مشغول کرد. برخی از این روشنفکران اسلام را عامل گسست از هویت فرهنگی باستانی ایران دانستند و سیطره ی اعراب بر ایرانیان را عامل نابسامانی ایران تلقی کردند. کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران از سه بخش بر پایهی سخنرانیهای مطهری شکل گرفته است.
در این مجموعه از نویسندگان و مترجمانی که مایل به همکاری با ما هستند استقبال می شود. پس از دانلود هر کتابی، فایل (pdf یا صوتی) در گوشی یا کامپیوتر شما ذخیره می شود و همیشه می توانید به صورت آفلاین مطالعه کنید و لذت ببرید. این برداشت ها در زمان مشروطه و پهلوی باعث شکل گیری جریانی به نام باستان گرایی شد که بیشتر در بین جامعه ی نخبه ی آن روز که دیدگاه هایی غرب زده داشتند، طرفدار داشت.
اولین جریان مربوط به زنادقه می باشد و آنها طبقه ای بودند که اوائل قرن دوم هجری ظهور کردند و در تخریب مبانی اعتقادی اسلامی سخت کوشیدند و از ریشه با توحید و سایر اصول اسلامی مخالفت ورزیدند. تا آنجا که آنچنان مسلّم فرض میشود که در کتب دبستانی و دبیرستانی و دانشگاهی و بالاخره در کتب درسی که جز مسائل قطعی در آنها نباید مطرح گردد و از وارد کردن مسائل مشکوک در اذهان ساده دانش آموزان و دانشجویان باید خودداری شود، نیز مرتب از آن یاد میشود.
ثبت ديدگاه