هدف اصلی و اوّلی پیغمبران الهی، این است که انسان را به خودشکوفایی و بالفعل کردن استعدادها و توانایی‌هایش برسانند. اما انبیا برای تحقق این هدف از چه روشی استفاده می‌کنند؟ روش انبیا برای انسان‌سازی، ایجاد حاکمیت بوده است. تربیت فردی، موعظه‌کاری، مدرسه‌بازی و تربیت فردی در شأن انبیا نیست، کار انبیا تربیت فردی نیست؛ بلکه انبیا از طریق تغییر ساختارهای اجتماعی و ایجاد حاکمیت، محیط متناسب و مساعد را برای تربیت انبوه انسان‌ها آماده می‌کنند. این کتاب حاصل پیاده سازی سخنرانی های آیت العظمی خامنه ای در ماه مبارک رمضان سال 1353 هجری شمسی است و توسط موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی (صهبا) منتشر شده که پنجمین کتاب مکتوب آیت الله خامنه ای می‌باشد. از سوی دیگر در قرآن کریم، هر ولایتی غیر از ولایت خدا به عنوان ولایت طاغوت معرفی شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسات سعی داشتند تا مبانیِ اندیشۀ اسلامی را با رویکردی اجتماعی، منسجم و هماهنگ و با محور قرار دادن قرآن کریم تبیین کنند. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مشتمل بر چهار فصل ایمان، توحید، نبوت و ولایت است. ایشان ایمانِ واقعی را ایمانی می‌دانند که آگاهانه و مسئولیت‌پذیر باشد. با این مقدمه، توحید را معرفی کرده و می‌گویند نمود آن در زندگیِ فرد موحد این است که زیر بار سلطۀ خدایان دروغین ـ  اعم از ابلیس و طواغیت و هواهای نفسانی و … ـ  نرود. آن‌گاه برخی از ویژگی‌های یک جامعۀ موحد را بیان می‌کنند. با همان تعریف از ایمان، پس از تعریف اصل نبوت و معرفی دشمنان آن، به تعهداتی که متوجه مسلمانانِ معتقد به اصل نبوت است، اشاره می‌کنند.

از آنجا که چهار مفهوم ایمان، توحید، نبوت و ولایت، جزو اصلی‌ترین و پرتکرارترین مفاهیم مطرح شده در قرآن هستند، نویسنده با تبیین این مفاهیم از طریق آیات قرآن، نقش هر کدام از این مقاهیم را در بنا کردن زندگی و جامعۀ مطلوب انسان بیان کرده است. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن یکی از منابع آزمون استخدامی به ویژه از منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش است. در ادامه نمونه سوالات تستی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن رایگان را ملاحظه بفرمایید. در فراکتاب علاوه بر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن pdf نسخه صوتی رایگان و نسخه چاپی با تخفیف ویژه نیز عرضه شده است.

این دوازده «شروط خوشبختی»، همان وعده‌هایی است که خداوند در قرآن به مؤمنین داده است. بنابراین هرکسی ایمان حقیقی داشته باشد، یعنی ایمان او دارای آن سه ویژگی که گفتیم باشد، تمام وعده‌های الهی به مؤمنین در قرآن، یعنی همان شروط خوشبختی، شامل حال او می‌شود و در زندگی خوشبخت می‌شود. هجرت یعنی «رها شدن از قید و بندهای نظام جاهلی» که استعدادهای انسان را نابود و یا در خدمت اهداف خودش می‌گیرد، و «رسیدن به محیط آزاد اسلامی» که استعدادهای انسان را در جهت منافع خود انسان شکوفا می‌کند. اگر طب و پیشرفت علمی به نهایت برسد، اما انسان‌ها از لحاظ اخلاقی و اخلاق اجتماعی آنقدر ضعیف باشند که گویا هزاران سال پیش از تاریخ زندگی می‌کنند، چه فایده‌ای دارد؟ عین تمدن کثیف و ننگین دنیای معاصر ما. قدرت‌های بزرگ جهانی به اکتشافات علمی خودشان افتخار می‌کنند، اما از لحاظ انسانی و اخلاقی هزاران سال عقب‌مانده و پیش از تاریخ هستند. مباحثی که در زمینۀ نبوت، در نوع کتب کلامی انجام می‌گیرد، مسائلی است که اگرچه در جای خود حرف‌های درست، بلکه حرف‌های لازمی است، اما حرف درست بودن، لزوماً به این معنا نیست که ما در این زمان، در این شرایط، با این نیازها، آن حرف درست را اینجا مطرح کنیم.

از آنجایی که این کتاب یه نمونه آموزشی کامل برای تدریس مفاهیم دینی چون ایمان و نبوت و امامت می باشد، بعنوان منبع سوال، بسیاری از سازمان ها، برای آزمون های استخدامی خود مورد استفاده قرار می گیرد، مثل آموزش و پرورش. یکی اینکه بگوییم اقامهی نماز، به پا داشتن نماز، یعنی نماز را به صورت کامل، به صورت همه جانبه، به صورت تمام، به جا آوردن. احتمال دیگر این است که ” أَل ذینَ یُقیمون َ أَلصَلاة” نماز را به پا میدارند، یعنی در جامعه به پا میدارند. یعنی جامعهی نمازخوان یعنی جامعهای که دائماً به یاد خدا و در راه خداست. جامعهای که میگوید ” إیِاک َنعَبدُ و َإیِاک َنسَتعَین” جز خدا کسی را عبادت و عبودیت نمیکند!

سپس ایشان، توحید را معرفی کرده و می‌گویند نمود آن در زندگیِ فرد موحد این است که زیر بار سلطۀ خدایان دروغین ـ اعم از ابلیس و طواغیت و هواهای نفسانی و … ـ نرود. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن،‌ از چهار بخش اصلی با عناوین ایمان، توحید، نبوت و ولایت تشکیل شده و ذیل هر بخش، جلسات مرتبط آمده است. خلاصه سخنرانی‌ ها نخستین بار در سال ۱۳۵۴ش از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی و متن کامل پیاده شده سخنرانی‌ ها در سال ۱۳۹۲ش از سوی مرکز ایمان جهادی صهبا منتشر و بارها تجدید چاپ شد. این کتاب به زبان‌ های عربی، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، آذری و چینی ترجمه شده است. نویسنده، ایمان واقعی را ایمانی می‌داند که آگاهانه و مسئولیت‌ پذیرانه باشد.

الف) قرار می کند.ب) سعی می کند سکوت کندج) عقائد خود را مخفی میکند.د) فورا به یاد خدا می افتد. کمتر کسی هست که در زمینه فنی با کامپیوتر ارتباط داشته باشد و “جادی “میرمیرانی را با 20 سال برنامه نویسی حرفه ای و تجربه کاری در نوکیا و مبین نت.نشناسد. عاالی توصیه میکنم حتما برای یکبار هم که شده گوش بدین یا مطالعه بفرمایید و برکات شگرفش را در زندگی و نوع نگرشتو… دریچه ای جدید به اصول عقاید و آیات قران از سوی مردی عالیم و مجاهد و انقلابی. در فراکتاب نسخه صوتی رایگان و نسخه چاپی با تخفیف ویژه این کتاب نیز عرضه شده است و در آدرس ذیل در دسترس شماست. جهت ذخیره این دیدگاه لطفاً ابتدا ایمیل خود را وارد کنید و سپس بر روی دکمه “ذخیره” کلیک نمایید.

حق یعنی هر چیزی که مطابق با فطرت و ساختار وجود انسان و جهان است، و باطل یعنی هر چیزی که بر خلاف ساختار واقعی انسان و جهان است. ساختار باطل جامعه، ممکن است قانونی باشد که برخلاف فطرت جهان و سرشت انسان وضع شده است. پس پیغمبرها نظام جاهلی، یعنی «نظام غیرعادلانه، غیرفطری وغیرانسانی جاهلی» را به «نظام الهی در قوارۀ یک اجتماع توحیدی (دارای طبقۀ واحد و بدون تبعیض)» تبدیل می‌کنند. این کتاب در کنار کتاب انسان ۲۵۰ ساله مهمترین آثار برای آشنایی با منظومۀ فکری معظّم‌له است. و مباحث مطرح در آن، به نوعی مقدمۀ مطالعۀ کتاب «ولایت و حکومت» است.این کتاب تا به حال به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز ترجمه شده است.

اندیشه اسلامی در قرآن به توحید و معرفت خداوند، بنیانگذاری بر عدالت و انصاف در روابط انسانی، رعایت حقوق انسانی، احترام به مرزها و خانواده، ترویج صلح و عدم خشونت، تحکیم نظام اسلامی و ترویج عدالت اجتماعی تاکید دارد. این اندیشه به عنوان یک راهنمای عملی برای زندگی انسان‌ها در همه جوانب زندگی، از رابطه با خداوند تا روابط اجتماعی، قوانین و قواعد را تعیین می‌کند و هدف آن تحقق عدالت و خوشبختی بشر است. جزوه خلاصه و نمونه سوالات تستی با جواب کامل از کتاب سنجش و اندازه گیری دکتر سیف مناسب برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش و دانشجویان عزیز می باشد. پس لزوم هجرت از ولایت طاغوت به ولایت خدا همان است که گفتیم؛ طاغوت استعدادها را در جهت منافع خود نابود یا استخدام می‌کند. یعنی نمی‌توان هم ولایت خدا را در دل داشت، و هم در محیط ولایت طاغوت فکر و زندگی کرد. زندگی در محیط ولایت طاغوت، مانع رشد ایمان و ولایت در دل می‌شود، زیرا او استعدادهای انسان‌ها و جهان را در جهت منافع خودش نابود کرده یا به کار خواهد گرفت.