بشر برای سالیان متمادی تلاش کرده تا عناصر اساسی یک زندگی معنادار را پیدا کند. اخیراً روانشناسی مدرن چندین اصل را برای یافتن هدف و معنا در زندگی کشف کرده‌اند. چنین درگیری می‌تواند به یک چرخه بی‌پایان سرزنش متقابل تبدیل شود، اما این چرخه می‌تواند شکسته شود. به عنوان مثال، وقتی ما برای یافتن اشتباهاتی که خودمان مرتکب شدیم، آگاهانه تلاش کنیم، می‌توانیم سوگیری‌های شناختی خود را تا حدی ضعیف کنیم. این غریزه اساسی باعث می‌شود گاهی اوقات حتی زمانی برخلاف منافع خودمان عمل کنیم.

با این حال، هایت استدلال می‌کند که ما اکنون می‌دانیم که برخی از شرایط خارجی هم برای خوشبختی انسان مهم هستند. او یکی از راههای رسیدن به شادی و خوشبختی را در تغییر دادن برخی موارد خاص می‌داند، از جمله درست هزینه کردن پول و معتقد است که تأکید غرب بر عمل و تلاش خالی از لطف نیست. با این وجود، روان‌شناسی مثبت‌گرا نشان می‌دهد که آیین بودا مفهوم‌ عدم وابستگی را به نهایت خود رسانده و با دیدی افراطی به آن نگریسته است. قطعا هم این درسته که معمولا تغییر ذھن تون پاسخ کارآمدتری برای درماندگیه تا تغییر دنیا؛ با وجود این نویسنده شواهدی برای اشتباه بودن نسخه‌ی دوم فرضیه‌ی خوشبختی ارائه کرده.

در سومین فصل کتاب فرضیه خوشبختی در مورد تعاملات انسان خواهید خواند. فرااجتماعی بودن و همکاری در جوامع بزرگ و پیچیده، برخلاف رقابت، می‌تواند به بقا و موفقیت حیوانات و انسان‌ها کمک کند. نوع‌دوستی و همکاری در بین خویشاوندان به‌ویژه از طریق احساسات اخلاقی مانند قدردانی و انتقام شکل می‌گیرد و به تقویت روابط اجتماعی و کاهش هزینه‌های تقلب کمک می‌کند. هایت همچنین به اهمیت شایعه‌پردازی و زبان در شکل‌گیری جوامع فرااجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید که این عناصر برای مدیریت روابط اجتماعی و ایجاد همکاری مؤثر ضروری هستند.

نویسنده کتاب –جاناتان هایت–  یک روان‌شناس اجتماعی از دانشگاه ویرجینیا است. اگه دوست داری کتاب فرضیه خوشبختی رو بخونی، اما فرصت و تمرکز لازم رو نداری، چکیدا برات یه خبر خوب داری. همین الان می‌تونی صفر تا صد کتاب فرضیه خوشبختی رو به‌طور خلاصه‌شده در قالب متنی یا صوتی ازطریق سایت و اپلیکیشن چکیدا بخونی یا بشنوی و از نکات کلیدیِ این کتاب توی زندگیت استفاده کنی. هایت در پایان کتاب چنین استدلال می‌کند که ایده قدیمی یین و یانگ عاقلانه‌ترین ایده در بین همه ایده‌های موجود است.

آیا واقعا شاد بودن اشکالی دارد؟ مهربان بودن؟ خوش بینانه‌تر به زندگی نگاه کردن و قدرت عشق ورزی بیشتر. خوشبختانه، محققان امروزه داروهای ضد افسردگی زیادی توسط محققان تولید شده که از عوارض جانبی آن‌ها روز به روز کاسته می‌شود. اگر می‌توانستید چیزی را در دهان خود بگذارید که شما را بدون نیاز به هیچ تلاشی خوشحال کند، این کار را می‌کردید؟ اگر شما هم مانند اکثریت قریب به اتفاق جامعه باشید، پاسخ شما قطعا «نه» است. شما هم به احتمال زیاد به میانبرها اعتقادی ندارید با این تفاوت که احتمالا هر روز یکی از آن قرص‌های شادی‌بخش را مصرف می‌کنید. کنترل همه چیز در دستان من است، اما تنها زمانی که فیل خواسته‌های خودش را دنبال نمی‌کند.

جاناتان هایت با تیم تحقیقاتی سایت YourMorals.org در پروژه‌ی تئوری بنیادهای اخلاقی همکاری می‌کنه. درباره‌ی این پروژه در دوگانه‌های اخلاقی و مبارزه با مواد مخدر در وبلاگ بی‌پلاس بیشتر صحبت کردیم. ذهن انسان به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که گاهی اهداف متناقضی را دنبال می‌کنند، مثل استعاره فیل و فیل‌سوار. همچنین بسیار مهم است که کارهایی را انجام دهیم که در آن‌ها خوب هستیم. زیرا زمانی که فعالیت‌هایمان با نقاط قوت ما مطابقت داشته باشد، به طور قابل توجهی احساس شادی می‌کنیم.

تحقیقات زیادی نشان داده است خوشبختی یکی از جنبه‌هایی است که به‌شدت قابلیت به‌ارث‌رسیدن دارد. مطالعات دوقلوها نشان داده است که ۵۰ تا ۸۰ درصد تفاوت‌های مردم ازنظر خوشبختی، جای اینکه نتیجه‌ی تجارب زندگی آن‌ها باشد، با ژن‌های آن‌ها توضیح‌دادنی است. همچنین، انوع مختلفی از مدیتیشن برای رسیدن به آرامش و خوشبختی وجود دارد؛ ولی تمام آن‌ها روی تمرکز ذهنی به شیوه‌ای غیر‌تحلیلی متمرکز هستند.

این موضوع به این دلیل است که ما اغلب دنیا را بر حسب خوبی در مقابل بدی درک می‌کنیم و دوست داریم باور کنیم که طرف خوب هستیم. در واقع اصل عمل متقابل به قدری قوی است که مردم در صورت نقض آن با انتقام واکنش نشان می‌دهند. اگر کسی نیاز ما به یک رابطه متقابل را برآورده نکند، به سایر اعضای گروه خود در مورد او اطلاع خواهیم داد تا شهرت او را به عنوان یک عضو از بین ببریم یا به گونه‌ای دیگر از او انتقام خواهیم گرفت.