کهن الگوها نماد انگیزه ها ، ارزش ها و شخصیت های اساسی انسان هستند . ایجاد خود از طریق فرآیندی به نام فردیت‌سازی اتفاق می‌افتد، که در آن جنبه‌های مختلف شخصیت ادغام می‌شوند. یونگ معتقد بود که عدم هماهنگی بین ذهن ناخودآگاه و آگاه می‌تواند منجر به مشکلات روانشناختی شود. آگاهی از این تضادها و سازگاری با آن‌ها بخش مهمی از فرآیند فردیت‌سازی بود. یونگ معتقد بود که تغییرات فیزیولوژیکی و همچنین تأثیرات اجتماعی در توسعه نقش‌های جنسیتی و هویت جنسی نقش دارند. یونگ پیشنهاد کرد که تأثیر آرکی‌تایپ‌های انیموس و انیمای نیز در این فرآیند دخیل هستند.

یونگ مفهوم لوح سفید (tabula rasa) یا این ایده که ذهن انسان در بدو تولد یک لوح خالی است که صرفاً توسط تجربه نوشته می‌شود را رد کرد. او معتقد بود که ذهن انسان جنبه‌های اساسی، ناخودآگاه و بیولوژیکی از اجداد ما را حفظ می‌کند. او در ابتدا این “تصاویر کهن الگویی” را نامید که به عنوان یک بنیاد اساسی برای چگونگی انسان بودن عمل می‌کنند. “تمام قدرتمندترین ایده‌های تاریخ به آرکی‌تایپ‌ها بازمی‌گردند”، یونگ در کتاب خود، “ساختار و دینامیک روان” توضیح می‌دهد. این موضوع به ویژه در مورد ایده‌های مذهبی صادق است، اما مفاهیم اصلی علم، فلسفه و اخلاق نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پرسونا به عنوان یک نقاب اجتماعی ایجاد می شود که حاوی تمام انگیزه ها، انگیزه ها و احساسات اولیه است که از نظر اجتماعی قابل قبول نیستند. خود آرکی‌تایپی است که نشان‌دهنده آگاهی و ناخودآگاهی یکپارچه فرد است. ویژگی‌های زنانه شامل همدلی، اعتماد، شهود و ارتباطات عاطفی با دیگران است. انیمای مردانه مرتبط با تفکر منطقی، حل مسئله و ثبات عاطفی است. اعضای حلقه انتقادی تهران هر هفته حول محور یک مساله، کتاب یا یک اثر هنری با یکدیگر گفتگو می‌کنند. ۵- ذهن تاریخی ایرانی در دوران دیسیپلینری متوقف شده در حالی‌که جهان اندیشه از میان‌رشته‌ای عبور کرده و وارد دوران فرارشته‌ای شده و آماده می‌شود که به جهان ضد رشته‌ای وارد شود.

به گفته یونگ، خود نماینده ذهن آگاه است و ناخودآگاه شخصی شامل خاطرات است – از جمله آن‌هایی که سرکوب شده‌اند. ناخودآگاه جمعی یک جزء منحصر به فرد است زیرا یونگ معتقد بود که این بخش از روان به عنوان نوعی میراث روانشناختی عمل می‌کند. این بخش شامل تمام دانش و تجربیاتی است که انسان‌ها به عنوان یک گونه با هم به اشتراک می‌گذارند. کهن الگوها در شکل‌دهی به شخصیت، رفتار، رویاها، افسانه‌ها و هنر ما نقش مهمی دارند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا دنیا را درک کنیم، به آن معنا ببخشیم و با آن ارتباط برقرار کنیم. ایده‌های یونگ به اندازه ایده‌های فروید محبوب نبوده و کهن الگوهای او در روان‌شناسی مدرن مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

در شکل فعلی خود، آن‌ها انواع مختلفی از ایده‌های آرکی‌تایپی هستند که با اعمال آگاهانه و تطبیق این ایده‌ها با واقعیت ایجاد شده‌اند. زیرا عملکرد آگاهی نه تنها تشخیص و جذب دنیای بیرونی از طریق دروازه حواس است، بلکه ترجمه دنیای درون ما به واقعیت قابل مشاهده است. ایده‌های یونگ به اندازه فروید محبوب نبوده است و کهن الگوهای او با دیدگاه مثبتی در روانشناسی مدرن مواجه نشده‌اند. این ممکن است به دلیل پیچیده‌تر بودن آن و تمایل کار او به سمت عرفان و شبه علم باشد. بنابراین، اغلب بیشتر به عنوان یک مصنوع تاریخی در حوزه‌های نقد ادبی و کاربردهای فرهنگ عامه اسطوره شناسی مطالعه می‌شود تا یک مشارکت عمده در علم ذهن و رفتار. در روانشناسی یونگی، این آرکی‌تایپ‌ها الگوها و تصاویر جهانی را نشان می‌دهند که بخشی از ناخودآگاه جمعی هستند.

این آرکی‌تایپ شامل همه چیزهایی است که نه تنها برای جامعه بلکه برای اخلاق و ارزش‌های شخصی فرد غیرقابل قبول است. این ممکن است شامل مواردی مانند حسادت، طمع، تعصب، نفرت و پرخاشگری باشد. لو آندرئاس سالومه (زادهٔ ۱۲ فوریه ۱۸۶۱ در سن پترزبورگ – درگذشتهٔ ۵ فوریه ۱۹۳۷ در گوتینگن) در ۱۲ فوریه سال ۱۸۶۱ در سن پترزبورگ به عنوان دختر یک ژنرال روس به دنیا آمد. علایق متعدد و کوناگون وی و طبع علمی هنری اش باعث آشنایی و ارتباط وی با تعدادی از مشاهیر زمان خودش شد که منجر به داشتن ارتباطی فعال و سرزنده با ناموران آن زمان از جملهنیچه، ریلکه و فروید گردید. این کتاب نوشتۀ دون میگوئل روئیز، نویسندۀ مکزیکی است که برای مدت طولانی پزشک و جراح بوده و پس از تصادفی که از آن زنده مانده، تصمیم می‌گیرد برای آموزه‌های شامنی، نزد مادربزرگ خود برود. شامن در فرهنگ سرخ‌پوستان به فردی گفته می‌شود که راهنمای دیگران برای رهایی از محدودیت‌های خودشان است.

یکی از معروف ترین نمونه های تاریخی آن زمانی بود که گالیله را به جرم کفرگویی در دادگاه تفتیش عقاید به مرگ محکوم کردند، سرانجام او با پس گرفتن حرف خود، یعنی ایده مرکزیت خورشید و چرخیدن زمین به دور آن از مرگ رهایی یافت. چهار میثاق، کتابی است که خِرَد سرخپوستان تولتِک را به زبانی ساده توضیح می‌دهد. در این کتاب از قوانین شخصی، قضاوت‌های درونی و خشونت‌هایی که نسبت به خود نشان می‌دهیم، صحبت می‌شود و چهار پیشنهاد (میثاق) برای بهبود کیفیت زندگی و سعادت ارائه‌شده است. کلمه تهافت به معنای نقض استدلال و ارائه ناپیوستگی یا تناقض اجزاء دلیل بکار می‌رود. وی در کتاب تهافت التهافت به غزالی و ابن سینا ایراد می‌گیرد که فلسفه ارسطو را ناقص فهمیده‌اند. این کتاب در اصل به زبان عربی است و به زبانهای لاتین، فارسی، عبری و انگلیسی ترجمه شده‌است.

کل دایره خود را تشکیل می‌دهد، در حالی که نقطه کوچک در وسط نماینده خودآگاهی است. انیمای بخش زنانه روان مردانه و انیموس بخش مردانه روان زنانه است. ۹- برای حل این دو تضاد در اندیشه یونگ و گودل، به یک انگاره نو و درک تازه نیاز است. ۳- گودل، هم در جهان اندیشه مهم و اساسی‌ست، هم در ایران ناشناخته است. روایت شده که در طول تاریخ بارها اتفاق افتاده که دین در برابر علم قرار گرفته است.

یونگ در حین کار با بیمارانش، به این نکته عجیب پی برد که بسیاری از آن‌ها، حتی بدون آشنایی با یکدیگر، رویاها و خیال‌هایی با نمادهای مشابه داشتند. مثلاً، تصویر یک مادر بزرگوار یا یک قهرمان شکست‌ناپذیر، بارها و بارها در رویاهای افراد مختلف تکرار می‌شد. این شباهت‌ها، یونگ را به این فکر انداخت که شاید یک حافظه مشترک در اعماق روان همه ما وجود دارد؛ حافظه‌ای که از نسل‌های گذشته به ارث رسیده و بر افکار، احساسات و رفتار ما تأثیر می‌گذارد. این رابطه در نهایت به دلیل انتقاد یونگ از تأکید فروید بر تمایلات جنسی در طول رشد، از هم گسست و همین امر باعث شد یونگ رویکرد روانکاوی خود را به نام روانشناسی تحلیلی توسعه دهد. انیمای/انیموس به عنوان منبع اصلی ارتباط با ناخودآگاه جمعی عمل می‌کند. سایه از تلاش‌های ما برای انطباق با هنجارها و انتظارات فرهنگی شکل می‌گیرد.