در یک نتیجه گیری کلی می توان بیان کرد که این کتاب به عنوان یکی از برترین کتاب های طرحواره درمانی در زمینه شناخت درمانی و تجربیات بالینی منبع جامع و مفید برای استفاده درمانگران در درمان بیماران با اختلالات هویتی است. کتاب تکنیک های نوین طرحواره درمانی نوشته جیلیان هیث به عنوان یکی از بهترین کتاب های طرحواره درمانی است که انواع مدل های طرحواره را بیان کرده و درک مخاطبان را در خصوص طرحواره افزایش می دهد. در بین کتاب های طرحواره، این کتاب یکی از جامع ترین و از برترین کتاب های طرحواره درمانی است. در این کتاب تکنیک ها و روش های جدید در طرحواره درمانی و نوآوری در روانشناسی بالینی توضیح داده شده است. در نهایت، والدین با نحوه تربیت، رفتار و تعاملات خود می توانند الگوهای ذهنی و عاطفی کودک را شکل دهند. این الگوها، به ویژه در دوران کودکی، تاثیرات عمیقی بر رشد روانی و اجتماعی کودک دارند و می توانند در بزرگسالی به شکل گیری ویژگی ها و مشکلات روان شناختی منجر شوند.
این کتاب بهطورکلی سه فصل دارد که در فصل اول، نظریه طرحواره درمانی و منطق درمان، در فصل دوم مفهومسازی و ارزشیابی بیمار و در فصل سوم نیز راهبردهایی برای ایجاد تغییر توضیح داده میشود. دکتر جفری یانگ بنیان گذار و سرپرست مراکز شاخت درمانی نیویورک و کانتیکات است و در گروه روان پزشکی دانشگاه کلمبیا تدریس می کند. او مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه ییل و دکتری خود را از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد. سپس دورۀ فوق دکتری خود را در مرکز شناخت درمانی گذراند و در موسسۀ او به مقام سرپرست پژوهشی و آموزشی منصوب شد. او در طی هجده سال گذشته از روش های درمانی مناسبی برای بیماران خود استفاده کرده است.
این باور معمولاً ناشی از تجربیاتی است که در آن کودکان متوجه میشوند که با دیگران متفاوت هستند. معمولاً افرادی که این طرحواره را دارند، باور دارند که به زودی هر کسی را که با او پیوند عاطفی برقرار کردهاند، از دست خواهند داد. فردی که طرحواره ایثار دارد وقت و انرژی خود را صرف خدمترسانی به دیگران میکند و نیازهای خود و خانوادهاش را فدای بقیه میکند. این افراد نمیتوانند نه بگویند و گاهی با وجود انجام کارهای دیگران خود را قربانی مهربان بودن میدانند.
در این درمان افراد می توانند به بررسی ریشه های طرح واره های خود بپردازند و به تدریج این الگوهای منفی را با الگوهای مثبت جایگزین کنند. در یک آزمایش به شرکتکنندگان گفته شد که در اتاقی با عنوان اتاق مطالعهٔ دانشگاهی، صبر کنند. تعدادی از شرکتکنندگان به وجود تعدادی کتاب در آن اتاق اشاره کردند، چرا که تصور افراد از یک فضای دانشگاهی و مطالعاتی، با وجود کتاب در هم آمیختهاست، اما در آن اتاق هیچ کتابی وجود نداشت. از همین رو، بروئر نتیجه گرفت که پیشفرض شرکتکنندگان در مورد فضای آکادمیک، مانع از به خاطر آوردن دقیق صحنه شده بود. البته استفاده از تکنیک های طرحواره درمانی تحت نظر متخصص کمک می کند به مرور این نوع طرحواره را رها کرده و به توانایی های واقعی خود دست پیدا کند.
یانگ صدها کارگاه آموزشی در جهان برگذار کرده و شناخت درمانگران زیادی را آموزش داده است. دکتر یانگ نویسندۀ مشترک مطالعات مهم نتایج روان درمانی در زمینۀ اثر بخشی شناخت درمانی است و به عنوان مشاور در چندین پروژۀ پژوهشی شرکت داشته است. یانگ آثار زیادی در زمینۀ شناخت درمانی منتشر نموده و یکی از نویسندگان کتاب دانش شناخت پایه و اختلالات بالینی (با کمک وین استین) و زندگی خود را دوباره بیافرینید (با کمک ژانت کلسکو) است.
ثبت ديدگاه