زرینکوب تاریخ را در دوره ای از میهن پرستی ایرانی نوشت و متن آن به عنوان منبع اصلی تاریخ ایران شناخته شده است. برای خرید کتاب دو قرن سکوت اصلی و چاپ قدیمی اثر دکتر عبدالحسین زرین‌کوب چاپ سال ۱۳۵۵ در انتشارات جاویدان و با تخفیف ویژه و ارزان ترین قیمت به سایت کتابفروشی میم مراجعه فرمایید. وارد گزینه سبد خرید (بالای صفحه سمت چپ) شوید و ثبت سفارش را انجام دهید. همچنین در صورت مشکل می توانید به قسمت پشتیبان آنلاین (پایین صفحه سمت راست رنگ قرمز) پیام بدهید. دو قرن سکوت عنوان کتابی نوشته عبدالحسین زرین‌کوب است، که به حوادث سیاسی و اجتماعی ایران در دو قرن اول اسلامی، از سقوط دولت ساسانی تا روی کار آمدن دولت طاهریان، می‌پردازد. دو قرن سکوت را از تأثیرگذارترین کتاب‌های زرین‌کوب خوانده‌اند.

از این تازیان، برخی همچنان زندگی بدوی را دنبال کردند، اما عده‌ای دیگر به کار کشاورزی دست زدند. پس از آن، رفته رفته روستاها و قلعه‌ها بنا کردند و شهرها برآوردند. مهم‌ترین این شهرا حیره بود که در جایی نزدیک محل کنونی کوفه بر کرانه بیابان قرار داشت. همچنین او قبل از انقلاب علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، در مقام دانشیاری؛ در دانشگاه های مطرحی همچون آکسفورد،سوربن و کالیفرنیا هم به تدریس پرداخت. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. این کتاب به این نکته اشاره دارد که چطو پس از حمله اعراب و تسلط بر ایران چه فضای خفگان و ترس آوری در جامعه حاکم شد که ایرانیان نتوانستند فرهنگ و علم و فلسفه خود را توسعه دهند.

با ورود و یا ثبت نام در سایت شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس های سایت و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

این حادثه فقط سقوط دولتی با عظمت نبود سقوط دستگاهی فاسد و تباه بود. زیرا در پایان کار ساسانیان از پریشانی و بی سرانجامی در همه کار ها فساد و تباهی راه داشت. این کتاب برای کسانی که می خواهند به تاریخ اسلام از زاویه دیگری نگاه کنند و بر سرنوشت ایران پس از حمله اسلام آگاه باشند مناسب می باشد.

این کتاب در سال 1330 برای اولین بار توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید به سرعت کمیاب شد و چاپ کتاب به دلیل انتقادات به متن توسط خود نویسنده و ناشر متوقف شد . دکتر زرین کوب  تعصب و جوانی خویش را دلیل اشتباه و برخی از انتقادات چاپ اول کتاب اعلام کرد. نوشتهٔ دکتر عبدالحسین زرین‌کوب با موضوع تاریخ دو قرن اسلام و حملهٔ اعراب به ایران می‌باشد. برخی محققان، کتاب دو قرن سکوت را همراه با تعصبات نژادی دانسته و معتقدند از این کتاب، موج عرب‌ستیزی برداشت می‌شود. مرتضی مطهری از عالمان شیعه در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، به نقد و بررسی این کتاب پرداخته است. به اعتقاد وی، ایرانیان در این دو قرن با یک ایدئولوژی جهانی و انسانیِ فوق نژادی آشنا شده، حقایقش را به عنوان حقایقی آسمانی و مافوق زمان و مکان پذیرفتند.

این کتاب به علاقه‌مندان به تاریخ قدیم ایران و بویژه کسانی که به مطالعه در زمینه چگونگی تسلط یافتن اعراب بر ایران هستند، پیشنهاد می‌شود. تاریخ هر سرزمین برای مردمانش جذاب است و برای اطلاع داشتن از آن کنجکاو هستند. اتفاقات، کشورگشایی‌ها، جنگ‌ها، امپراطوری‌ها، داستان‌ها و افسانه‌ها و شورش‌ها و سرکوبی‌ها همه بخشی از تاریخ هستند که آن را تعریف می‌کنند.

سقوط نهاوند در سال 21 هجری چهارده قرن تاریخ پرحادثه و با شکوه ایران باستان را که از هفت قرن قبل از میلاد تا هفت قرن پس از آن کشیده بود پایان بحشید. زبان ایرانیان از آن پس به شمشیر تبدیل شد و دیگر تمدن اصلی خود را از دست دادند. یه کتابفروشی نُقلی و جمع و جور تو سبزوارِ که میخوایم کتاباشو با همه مردم ایران به اشتراک بذاریم. این تعریفیه که از رومی تو ذهنمون هست و تا همه‌ی خوره کتابای ایران ما رو نشناسن بی خیالش نمیشیم. «از کوچهٔ رندان»، «با کاروان حله»، «بحر در کوزه» و «پله‌پله تا ملاقات خدا» چندی از این آثار ارزشمند ادبی است که ادبیات فارسی را برای همیشه مدیون او کرده است. «بامداد اسلام»، «کارنامهٔ اسلام» و «تاریخ ایران بعد از اسلام».

به دلیل خفقانی در حکومت های بنی امیه و بنی عباس ، مورخین آن زمان، نمیتوانستند حقایق را به طور آشکارا و بی پرده بیان کنند. و اگر هم مطالبی از وقایع آن دوران گفته اند، فقط به بخشی از وقایع پرداخته و بخشی اعظم از اتفاقات را مکتوب نکرده اند. یک لینک برای تعیین رمز عبور جدید به آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود. در اصل کتاب دوقرن‌ سکوت، روایت دوقرن مهر موم بودن دهان مورخ های پس از اسلام می‌باشد.

کتابها و مقالات او به‌عنوان مرجع عمده در مطالعات ادبی ، تصوف و مولوی‌شناسی شناخته می‌شود. زرین‌کوب قیام ابومسلم خراسانی را آغاز رستاخیز ایران شمرده و معتقد است این نهضت از خشم و نفرت نسبت به مروانیان و عربان مایه می‌گرفت. نویسنده معتقد است در پایانِ دو قرن، عرب، دیگر فاتح ایران نبود و در دربار خلافت، نفوذ و قدرت عرب‌ها دیگر نمی‌توانست با نفوذ و قدرت ایرانیان معارضه کند.