تهران ، 1372، انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي ، تحت عنوان مباني فلسفه ي اشراق از ديدگاه سهروردي . 2- تهران ، 1365 ش ، ترجمه مقصود علي تبريزي ( نگاشته شده در 1011 ق ) همراه با ديباچه اي درباره تاريخ نگاري فلسفه به كوشش محمدتقي دانش پژوه و محمد سرور مولايي . با توجه به تكيه فراوان فلسفه اشراق بر آراء حكماي باستان ايران و يونان ، تاريخ فلسفه يا به عبارت صحيح تر تاريخ فلاسفه از ديدگاه يك حكيم اشراقي امري مهم است كه شهرزوري با محدوديتهاي همه تاريخ نگاريهاي فلسفي گذشته ما به رشته تحرير درآورده است . بخش سهروردي تاريخ الحكماء قديمي ترين و معتبرترين منبع شناخت آثار و زندگي مؤسس فلسفه اشراق را به دست مي دهد و بارها مستقلاً به عربي يا فارسي منتشر شده است .
در فلسفه ي اشراق ، سهروردي همچون خورشيدي نورالانوار اين مكتب فلسفي است . و ديگر حكماي اشراقي به ستاره هايي در روشنايي روز مي مانند. حكماي اشراقي ، يعني فلاسفه اي كه نماينده ي تمام عيار اين كلمه ي فلسفي باشند بسيار محدودند و در مقايسه با حكماي مشاء از تعداد كمتري برخوردارند. به علاوه بر خلاف حكمت مشاء كه فارابي و ابن سينا دو شخصيت كانوني آن هستند، حكمت اشراق تك كانوني است . مي دانيم كه شهاب الدين سهروردي در 38 سالگي ، يعني در سني كه معمولاً آغاز بروز علمي است ، ناجوانمردانه به قتل رسيد. لذا رواج فلسفه ي اشراق بيشتر متكي بر آثار سهروردي است تا حوزه ي درسي و شاگردان شيخ اشراق .
مکتب فلسفی اشراق، توسط شهابالدین سهروردی یا شیخ اشراق، در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم، ارائه شد. وی، در کتاب حکمتالاشراق، به اصول و فروع این نظریه، پرداختهاست. شیخ شهابالدین سهروردی، که به شیخ اشراق معروف است، در قرن ششم هجری قمری زندگی می کرد و توانست با ترکیب دانش های مختلف، فلسفهای نوین را پایه گذاری کند. فلسفه اشراق با تکیه بر اصولی همچون نور و اشراق، به تبیین جهان و مفاهیم فلسفی از طریق مشاهده و شهود میپردازد.
با تغییر ارتفاع خط، میتوانید فضای بین خطوط متن را تنظیم کنید تا راحتتر بتوانید مطالب را دنبال کنید. با تغییر رنگ متن، میتوانید رنگ نوشتههای صفحه را به رنگ دلخواه خود تغییر دهید تا خوانایی بهتری داشته باشید. در مصر با پسر صلاحالدین ایوبی دمخور و همانجا ساکن گردید.
در صورتی که نیاز به ارایه توضیحات خاصی در مورد محصول دارید، در این فیلد بنویسید. این فروشگاه می کوشد با فضایی کاربر پسند، ساده و با طراحی های روز، آثار موجود و مرتبط با مؤسسه را به نحو هر چه بهتر بدست طالبان آن برساند. هر کتابی که نیاز دارید و به ذهن شما خطور میکند را میتوانید از فروشگاه کتاب جم با تخفیف ویژه بخرید.
مهم ترين حكيمان اين گروه محقق طوسي و ميرداماد و ميرفندرسكي هستند. نظريه ي محقق طوسي درباره ي علم خداوند در شرح اشارات وي نشانگر گرايشي اشراقي است . ميرداماد در شعربه «اشراق » تخلص مي كرد و عناويني همچون قبسات و جذوات براي آثار خود برمي گزيد و مهم تر از همه گرايشهاي مختلف اشراقي در آثار مختلف وي راكنده است . سُهرَوَردی، در ضمن تحصیل، چنین استنباط کرد که موجودات دنیا از نور، به وجود آمده، و انوار، به یکدیگر میتابند و آن تابش متقابل را اشراق خواند و به همین جهت لقب شیخ الاشراق را یافت. لفظ اشراق به معنی تابش نور است، اما در اصطلاح فلاسفه اشراق به معنی کشف و شهود یا ظهور انوار عقلی و فیضان آنها بر نفس آدمی است.
آنچه مسلم است این است که شیخ اشراق متاثر از عرفا و متصوفین جهان اسلام روش خاص فلسفی خود را انتخاب کرده و البته ابتکارات خود را به شیوهای قابل قبول بر آنها افزوده و فلسفه نوی ارائه کرده است. قدم بعدي تدوين متني مطمئن و دقيق و به زبان روز از فلسفه اشراق است . متني كه جوانب مختلف ، مباني و آراء و ابتكارات اين نظام فلسفي را عيان سازد و به كار تعليم و آموزش فلسفه ي اشراق بيايد . در اين ميان گروه سومي از فلاسفه هستند كه نه به مثابه ي حكماي گروه اول نماينده فلسفه ي اشراق به حساب مي آيند و نه همچون حكيمان گروه دوم كتابي اشراقي تأليف كرده اند، ولي در آثار ايشان رگه هاي اشراقي بسيار مشخص است . 3- علامه حلي (م 716) كه در آثار وي شرح حكمة الاشراق و حل المشكلات من كتاب التلويحات و كتاب المقاومات ، كه در آن درباره ي حكماي سلف بحث كرده است ديده مي شود .
در اين جا عنوان رسائل و تعداد آنها را آن چنان كه گردآورندگان مجموعه ها ذكر كرده اند، آورده ايم و از اشاره به عنوان مشهور يا ديگر عنوان رساله پرهيز كرده ايم . او حكمت ايران باستان را داخل جريان كلي فلسفه اسلامي كرد. مهم ترين منابع حكمت اشراقي ، آثار صوفيه و مخصوصاً نوشته هاي حلاج و غزالي است .
مشخص كردن ترتيب زماني نگارش آثار سهروردي بسيار دشوار است . چرا كه سهروردي در آثار مختلف خود به يكديگر ارجاع مي دهد . دعاها و مناجاتنامه هايي كه همگي به زبان عربي هستند و الواردات و التقديسات خوانده مي شوند و مجموعه اي بديع در نيايش به حساب مي آيد و متأسفانه تاكنون منتشر نشده است . 2- غياث الدين منصوردشتكي (م 940 يا 949) كه در نقد شرح دواني ، شرحي ديگر بر هياكل النور نگاشته است . لطفا رسیدگی کنید و این دفعه را گران کنید تا بتوانیم بخریم.
اين نكته ظاهراً باعث شده است احمد امين اين قصه را نيز در شمار حي بن يقظان در رديف داستانهايي به همين نام از ابن سينا و ابن طفيل به حساب آورد. اما در متن قصه نامي از حي بن يقظان نيست و در واقع قصه الغربة الغربيه از جايي شروع مي شود كه حي بن يقظان پايان گرفته است . مي توان اذعان كرد از زمان سهروردي تاكنون سايه ي سنگين فلسفه ي اشراق بر انديشه ي فلسفي مسلمانان كاملاً مشهود است . تعيين ميزان تأثر حكماي قرن هفتم به بعد از فلسفه ي اشراق موضوع تحقيق جداگانه اي است . هفتمين حكيم اشراقي اسماعيل بن محمد ريزي است كه در قرن هفتم «حيات النفوس » را در فلسفه ي اشراق به زبان فارسي نگاشت . یکی از شاخه معارفی که در فرهنگ شرقی- اسلامی، بهوجود آمده و رشد و گسترش چشمگیری یافته است، حکمت مشایی- اشراقیِ شیخ شِهابالدین سهروردی است که در سراسر جهان، مخصوصاً مغرب زمین نفوذ و سلطه جدی پیدا کرده است.
ثبت ديدگاه