محتواکتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از چهار بخش اصلی با عناوین ایمان، توحید، نبوت و ولایت تشکیل شده و ذیل هر بخش، جلسات مرتبط آمده است. نویسنده، ایمان واقعی را ایمانی می‌داند که آگاهانه و مسئولیت‌پذیرانه باشد. وی در بخش دوم، ضمن معرفی توحید، بازتاب آن در زندگی فرد موحّد را این می‌داند که زیربار سلطه خدایان دروغین – ابلیس، طاغوت‌ها و هواهای نفسانی- نرود. او در بخش بعدی، پس از تعریف نبوت و معرفی دشمنان آن، به تعهداتی که مسلمانانِ معتقد به نبوت دارند اشاره کرده و فرجام کار پیامبران را پیروزی قطعی بیان می‌کند. در بخش چهارم نیز بعد از تبیین مفهوم ولایت، ابعاد آن از جمله پیوند درونی جامعه اسلامی، نحوه ارتباط با جوامع غیرمسلمان و پیوند میان امام و امت مطرح شده است. از ویژگی‌های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مطالعه هماهنگ و پیوسته مسائل فکری اسلام به عنوان اجزای یک مجموعه واحد، استنباط اصول اساسی اسلام از قرآن و دوری از سلیقه‌ها و نظرهای شخصی، ‌ارائه نگاهی نو به مفاهیم دینی همچون ولایت است.

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای در مقدمه کتاب، در این جلسات کوشیده شده که مهم‌ترین پایه‌های فکری اسلام در خلال آیات قرآن جستجو شود. آنگاه ضمن تشریح تبیینی که شیوه تدبّر در قرآن را به مخاطبان می‌آموزد، پایه‌های مزبور در این آیات، مشخص و نشان داده شود و در موارد لازم، از روایات صحیح صادر از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) بهره‌گیری شود. مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی ولایت طاغوت آن است که استعدادها در این جامعه یا خنثی می‌شود یا هدر و نابود می‌شود و یا بدتر، به زیان انسان به کار می‌افتد. و معنای ولایت طاغوت و شیطان، تسلط بر استعدادها و نیروها و ابتکارها و سلب آزادی و بی‎اختیار کردن انسان‌ها است. در ولایت طاغوت، استعدادها در خدمت طاغوت و منافع او (یعنی در جهت زیان انسان و منافعش) قرار می‌گیرد.

گروه سوم، سران و رؤسا هستند که در قرآن از آنها به عنوان «ملأ» یاد شده است. ملأ در لغت یعنی کسانی که ظاهرشان چشم انسان را کور می‌کند. کسانی که با مغزهای مردم سروکار دارند و رسالت اصلی‌شان آموزش و آگاهی دادن به مردم است.

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کتابی از سید علی حسینی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره تبیین عقاید اسلامی بر مبنای قرآن است. این کتاب متن پیاده شده سخنرانی‌های وی در ماه رمضان ۱۳۵۳ش (چهار سال پیش از انقلاب اسلامی ایران) در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در مشهد است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن شامل سلسله جلسات تفسیر آیت‌الله خامنه‌ای در ماه رمضان سال 1353 شمسی است که به عنوان منبعی برای آشنایی با مبانی فکری نظام اسلامی و اندیشه‌ رهبر انقلاب مطرح است.

و در ادامه نیز سخنان عنوان بندی شده ایشان در سال های مختلف ارائه می گردد. کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ویژگی‌ای بی‌نظیر دارد که شاید در کمتر کتاب دیگری بتوان آن را پیدا کرد. اگر تنها از زاویه تفسیری به این کتاب نگاه کنیم، ممکن است نتوانیم عظمت واقعی آن را درک کنیم؛ همچنین اگر از دیدگاه کلامی هم به آن بنگریم، ممکن است به تمام عمق و گستردگی آن پی نبریم. طرح کلی اندیشه اسلامی از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مباحث عمیقی است که معظم له در ماه مبارک رمضان 1353 «1394 ق » به روشی نو ، اصول اساسی و بنیادین اسلام را مبتنی بر قرآن کریم مطرح فرموده اند. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بسیار بسیار فوق العاده است ، تفسیری که حضرت آقا از آیات کرده اند را هیچ جای…

او این جلسات را پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی خوانده است. یکی از ویژگی‌های مهم کتاب این است که محتوای جلسات از ابتدا تا انتها، انتخاب عنوان کتاب، ترتیب چهار بخش اصلی کتاب شامل ایمان، توحید، نبوت و ولایت، انتخاب عنوان برای هر جلسه، چگونگی ورود و خروج به بحث، انتخاب آیات و … دانلود کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در فراکتاب در قالب صوتی در اختیار شماست. همچنین امکان خرید کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی چاپی با تخفیف ویژه در فراکتاب در دسترس شماست.

این متن شامل مطالبی در موضوع اعتقادات اسلامی است که از قرآن گرفته شده است. اگرچه در بیشتر موارد، تربیت را در زمینه فردی می‌شناسیم، اما تربیت اجتماعی که شامل تأثیرات جمعی و اجتماعی افراد است، کمتر مورد توجه قرار گرفته و به‌طور خاص بررسی نشده است. عدم وابستگی، انفعال و تأثیرپذیری نسبت به جبهۀ مقابلِ ولی، در ارتباطات خارج جامعۀ اسلامی. بعد از اینکه دگرگونی در وجود نبی اتفاق افتاد، نوبت آن است که همین تحول و دگرگونی در محیط خارجی و در متن واقعیت اجتماع انجام بگیرد.

مهم‌ترین کارکرد ولایت، فراهم کردن «زمینۀ بروز و بالفعل شدن استعدادهای انسانی» است. جامعۀ دارای ولایت، جامعه‌ای است که تمام استعداهای انسانی را رشد می‌دهد. ولایت همۀ چیزهایی که خدا برای کمال و تعالی انسان به او داده را بارور می‌کند.