مقارنه الادیان الیهودیه، ص ۲۲۸، دکتر احمد شلبی استاد تاریخ اسلامی جامعه قاهره، چاپ ۱۲، ۱۹۹۷ م، مکتب النهضه المصریه. آرتور کستلر، نه اولین کسی بود که به موضوع خزران و ارتباط آن با تبار یهودیان امروزی پرداخت و نه آخرین آنها. اما کتاب او در مجموعه آثاری که به این موضوع پرداخته اند بیشتر دیده شد، شاید به این خاطر که کستلر، به دو دلیل مبارزه رسانه ای با نازیسم و نیز اینکه کمونیستی بود که از کمونیسم برگشته بود و بر ضد آن فعالیت می کرد، در فضای مطبوعاتی اروپای غربی ضدکمونیستی و ضدنازیستی عصر خود، شهرتی به هم زده بود. هیچ یک از کتاب‌ها در مورد خزران به زبان عبری منتشر نشد، به جز خزران کستلر که ناشری خصوصی در اورشلیم آن را چاپ کرد و خطر نکرد آن را در کتاب فروشی ها توزیع کند. تهران- ایرنا- از اولین انتشار «خزران» نزدیک به ۶۰ سال و از مرگ آرتور کستلر نویسنده آن بیش از ۵۰ سال و از اولین انتشار ترجمه فارسی آن نیز بیش از ۴۰ سال می‌گذرد، اما این کتاب به طور خاص، هنوز و ای بسا بیشتر از قبل کتاب روز است. هامان صدراعظم خشایارشاه از قوم عمالیق بود که دشمنی دیرینه با یهودیان داشتند سعی در تحریک شاه به کشتن یهودیان داشت پیش پادشاه از این قوم ابراز نگرانی می کند و از پادشاه می خواهد تا پیش از آنکه این قوم علیه تاج و تخت شاه اقدامی کنند، با این قوم مقابله کند.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ ،  کتاب «عرفان و جادوی یهود» نوشته مورین بلوم، ویراسته اولیور لیمون، ترجمه هانیه خورشیدی، نوشین بی‌مثل شبستری و حسین علی‌جعفری و ویراسته فاطمه علی‌جعفری است که انتشارات حکمت و عرفان آن را منتشر کرده است. کتاب «عرفان و جادوی یهود» نوشته مورین بلوم به همت انتشارات حکمت و عرفان منتشر شد. از اولین انتشار «خزران» نزدیک به ۶۰ سال و از مرگ کستلر بیش از ۵۰ سال گذرد. از اولین انتشار ترجمه فارسی کتاب او نیز بیش از ۴۰ سال می‌گذرد.

سه کتاب روت، اِستر و دانیال زندگی افرادی خاص و حوادثی می‌باشد که در مقطعی خاص از تاریخ برای آنان پیش آمده است؛ پس می‌توان آنها را به کتاب‌های تاریخی ملحق کرد. اما کلان روایتی که اصلی‌ترین پایه تاریخ‌نگاری صهیونیستی را شکل می دهد چیست؟ وجود ذات و هویتی لایتغیر، مستمر و ابدی به نام «قوم یهود» (یهودیت به مثابه هویتی قومی و نسلی و ژنتیکی و نه دینی). به این دلیل که در تورات، خدا سرزمین مقدس (فلسطین و سرزمین‌های اطراف) را به نسل و ذریه ابراهیم و اسحاق و یعقوب و ۱۲ فرزند او وعده داده است و صهیونیسم نیازمند آن است که یهودیان فعلی، اولا همگی یا غالبا، از نسل ابراهیم و یعقوب تلقی شوند، ثانیا تنها نمایندگان انحصاری ذریت ابراهیم و یعقوب باشند. کتاب اول تواریخ ایام به لحاظ محتوایی به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود.

پیش از اینکه به فرقه های دین یهود پرداخته شود توجه به این امر لازم است که پس از نزول دین اسلام به رسالت پیامبر آخرالزمان دین مسیحیت و یهودیت منسوخ گردیده و از طرف خداوند متعال قابل پیروی نیستند چه اینکه تحریف تورات و ایجاد انحرافات در عقاید تمام فرقه های یهود، حقانیت دین یهود را زیر سوال برده است. بنابراین از دیدگاه اسلام تمام فرقه های یهودیت باطل و مردود می باشند. یهودیت برخلاف اسلام و مسیحیت دارای بُعد نژادی بسیار مهمی است. از این رو جداسازی نژاد، ملیت، فرهنگ و دین یهودی از هم بسیار مشکل است. در دید سکولار یهودی امروزی کسی یهودی است که یا دارای نژاد یهودی بوده باشد؛ چه مذهبی باشد و چه به تعالیم دینی یهودی بی‌توجه باشد، یا کسی که به صورت رسمی به دین یهودیت گرویده باشد. کتاب تواریخ ایام به فرمان کوروش و پایان اسارت بابلی ختم و کتاب عزرا با فرمان کوروش و شروع بازگشت بنی‌اسرائیل آغاز می‌شود.

۱۰- گیدیون آران، بنیادگرایی صهیونیستی یهود، ترجمه احمد تدین، نشر هرمس، ص ۱۲۰. ۴- اسرائیل شاهاک، تاریخ یهود ـ مذهب یهود (بارسنگین سه هزاره)، مترجم دکتر مجید شریف، انتشارات چاپخش، ص ۷۰ . سوکوت یک عید هفت روزه است که به عنوان عید سایبان‌ها شناخته می‌شود. سوکوت یادآور زمانی است که قوم اسرائیل بر بیابان سرگردان بودند.

از رهگذر معاشرت با اقوام گوناگون در ادوار مختلف، اندوخته‌های غیبی و جادویی ایشان افزون گردید. بعد از ویرانی معبد دوم که ربی‌های منتخب، جایگزین روحانیون قربانی گذار شدند و مراسم قربانی را بر عهده گرفتند، وردهای جادویی و روش‌های نیایشِ ایشان از دید عموم، باعث کنترل رویدادها می‌شد. بر اساس سنت یهودی روش هشانا (راس السنه، راس سال) یا روز به یاد آوردن (יום הזכרון، یوم هذیکارون) یا روز داوری (יום הדין یوم‌هدین). در این روز خداوند به عنوان پادشاه است و هر کسی را بر اساس اعمالش مورد قضاوت قرار می‌دهد و برای او در سال بعد تصمیم می‌گیرد. این عید با یک میصوت خاص مرتبط است که دمیدن شوفار (شیپور) می‌باشد.