نتایج به دست آمده مبیّن آن بود که%25/7 از هدفهای جزیی بدون متن نوشتاری، %43/1 از هدفهای جزیی بدون تصویر و %14/7 از هدفهای جزیی بدون تمریناند. بنابراین نیمی از هدفهای جزیی برنامه با الگوی نظری تحقق هدفهای یادگیری خواندن و نوشتن مطابقت ندارد که میتواند امر آموزش را با مشکل مواجه سازد. پژوهش دیگری تحت عنوان »تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم پنجم ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی« در سال 94 صورت گرفته است.

مگ ایرانز یک سایت خدماتی اینترنتی محسوب می شود که روزانه مقالات و پاورپوینت های زیادی را جمع آوری ، تهیه و در دسترس دانشجویان ، دانش‌آموزان و محققین قرار می‌دهد . گروه مگ ایرانز در سال 1390 زمانی که هنوز کسب و کارها حالت سنتی داشتند و کافی نت ها به صورت حضوری در سطح شهر فعالیت می‌کردند با ایده کافی نت آنلاین راه اندازی شد . طرح اولیه این شرکت در ابتدا با ایده و تلاش دو دانشجوی خلاق راه اندازی گشت .

از آن جا که برنامه ریزی، تدوین، تغییر و روز آمد کردن کتاب های درسی یکی از الزامات نظام آموزشی است، تحلیل و بررسی علمی آن نیز اهمیت مضاعف دارد. برای رسیدن به این امر مهم باید عوامل چند بعدی که بر دستیابی به این اهداف تاثیرگذار هستند بررسی گردد و اطمینان از این تناسب، نیاز به بررسی و تحلیل محتوا دارد گرچه در رابطه با کتابهای درسی تحلیل های مختلفی را میتوان انجام داد، اما یکی از این تحلیلها که برای برنامهریزان درسی، مؤلفین و تصمیم گیرندگان برنامههای درسی بسیار مفید و ضروری است، همان تحلیل محتوایی میباشد که از مباحث کاربردی است. پژوهشگران با استفاده از این روش، به وارسی داده های خود می پردازند. این روش کمک میکند تا مفاهیم و اصول، نگرشها، باورها و کلیهی اجزای مطرح شده در قالب دروس کتاب، مورد بررسی علمی قرار گیرد و با اهداف برنامهی درسی، مقایسه و ارزشیابی شوند.

برای این کار 8 هوش نظریه‌ی گاردنر به‌عنوان ملاک‌های تحلیل و نوشته‌های تمام دروس فارسی پایه دوم دبستان چاپ 97/98 به‌عنوان واحد تحلیل محتوا انتخاب شدند. روش پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات شمارش انواع هوش‌ها در نوشته‌های تمام درس‌هاست. نتایج پژوهش با توجه به درصد فراوانی بدست آمده از شمارش فراوانی انواع هوش‌های نظریه‌ی گاردنر حاکی از متفاوت بودن میزان توجه به انواع هوش‌ها در درس‌های مختلف بود که در کل بیشترین میزان توجه به هوش زبانی و کمترین میزان توجه به هوش طبیعت‌گرا بود که البته میزان توجه به انواع هوش‌ها در درس‌های مختلف نیز متفاوت بود. ضروری است که مولفان کتاب‌های درسی فارسی پایه دوم دبستان، در ویرایش‌های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند. تحقیقی در سال 1386 تحت عنوان »تحلیل محتوای کتابهای فارسی سال اول دبستان در ایران« با استفاده ازروش توصیفی تحلیل محتوا انجام گرفته که در آن متون نوشتاری درسها، تصاویر و تمرین های کتابهای مذکور بر اساس هدفهای جزیی، مورد تحلیل قرار گرفت.

در »تحلیل محتوای روان خوانی های کتاب فارسی پنجم و رابطهی آن بر پیشرفت مهارت خواندن در دانشآموزان« که در سال 1393 انجام گرفت، هشت روان خوانی از کتاب مذکور را از طریق فرمولهای خوانایی گانینگ و ویلیام رومی مورد بررسی قرار داده است. در تحلیل دیگری که در سال 1394 در مورد »کتابهای درسی فارسی و علوم اجتماعی پایهی ششم ابتدایی از حیث توجه به هویت ملی بر محور استانداردهای مصوب« انجام گرفته چنین نتیجه گیری شده است که، در کتابهای اجتماعی و فارسی بخوانیم به برخی نمادها مثل جغرافیا و مکان طبیعی- ملی، مشاهیر ایرانی و فرهنگ در حد نسبتاً مناسب توجه شده است. به برخی نمادها مثل پرچم، سرود ملی، تقویم رسمی، قومیت، ادبیات ملی، اساطیر ایرانی، مکان تاریخی و ملی و هنر ایرانی کم توجهی شده است و به برخی نمادها مثل دینصلاًا توجه نشده است؛ بنابراین طبق نتایج این پژوهش محتوای – متن و تصویر – کتابهای اجتماعی و فارسی بخوانیم به طور متعادل و متوازن به موضوع نمادهای هویت ملی نپرداخته است. واحد تجزیه و تحلیل جمله، تصویر و پرسش است، که از طریق میزان شاخص درگیری دانشآموز با متن، تصاویر و پرسشها در دروس کتاب به کمک روش دعوت به پژوهش ویلیام رومی تجزیه تحلیل گردیده است. همچنین به لحاظ تکمیل و ارتقاء اعتبار اطلاعات، نتایج یافته ها در اختیار یک نفر از مدرسین با تجربهی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت.