” فروشگاه فایل شاپ 1 ” از ابتدای تابستان سال 1403 با رسالت عرضه انواع محصول و محتوای دیجیتالی برای عموم کاربران پا به عرصه خدمت رسانی گذاشت و امیدواریم بتوانیم با ارائه خدمات خود موجب رضایت خاطر شما بشویم. مقالات فوق بر اساس داده کاوی مقالات مطالعه شده توسط پژوهشگران محاسبه شده است. برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید. ما رایگان واست سرچ میکنیم .فقط کافیه موضوع و شماره موبایلت را در کادر ثبت موضوع ، وارد کنی و تمام . ما لیستی از بهترین عناوین که مرتبط با موضوع شماست را در (روبیکا ، ایگپ ، ایتا یا واتساپ) تقدیمتون میکنیم.
برای دستیابی به این هدف ابتدا مولفههای؛ استنباط، استنتاج، ارزیابی مدارک و دلایل، تشخیص پیشفرضها، و تعبیر و تفسیر بهعنوان مولفههای تفکر انتقادی بر اساس بررسیهای صورت گرفته از مقالات و پژوهشهای مرتبط و مدل تفکر انتقادی لیپمن تعیین گردید و برای هر یک از مولفهها نیز مصادیقی مشخص شد. جامعه آماری، کتابهای فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی که حجم نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزارهای گردآوری داده، در بخش تحویل اسنادی، فرم فیشبرداری و در بخش تحلیل محتوا، فرم وارسی تحویل محتوای محققساخته است. تجزیه و تحلیل محتوای کتابهای فارسی خوانداری و نوشتاری نشان داد که از بین مولفههای مهارتهای تفکر انتقادی؛ مولفه استنتاج و تعبیر و تفسیر نسبت به مولفههای دیگر در کتاب خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی دارای بیشترین فراوانی بود. هدف اساسی پژوهش بررسی میزان برخورداری کتاب فارسی پایهی دوم دبستان از هوشهای چندگانه هاروارد گاردنر است.
با تحلیل محتوا، نقاط ضعف محتوا آشکار تر شده، ضرورت پیروی یا ایجاد یک برنامه استاندارد، بیشتر احساس می شود. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری پایه دوم ابتدایی بوده که تلاش گردیده است با استفاده از فرمول خوانایی فرای که یکی از روش های کمی تحلیل محتوا بوده سطح خوانایی کتاب مذکور و میزان رعایت اصل ساده به دشواری بررسی گردد. جامع آماری تحقیق شامل کل محتوای فارسی خوانداری پایه دوم ابتدایی بوده و برهمین اساس سه نمونه یکصد کلمه ای از ابتدا، وسط و انتهای کتاب مذکور انتخاب گردیده و اطلاعات آن بر اساس شاخص های مورد نظر بررسی و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سطح خوانایی کتاب پایین تر از سطح مورد انتظار برای دانش آموزان این مقطع بوده و در واقع برای دانش آموزان با یک سال تحصیل مناسب است، که ضروری است مولفان و برنامه ریزان درسی توجه کافی به این مسئله را داشته باشند. اما محتوای کتاب از لحاظ روانشناسی یادگیری از ساده به دشوار تنظیم گردیده که نشان از اهمیت زیاد این مسئله برای مولفان کتاب مذکور بوده است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مولفههای مهارتهای تفکر انتقادی بود.
نتایج به دست آمده مبیّن آن بود که%25/7 از هدفهای جزیی بدون متن نوشتاری، %43/1 از هدفهای جزیی بدون تصویر و %14/7 از هدفهای جزیی بدون تمریناند. بنابراین نیمی از هدفهای جزیی برنامه با الگوی نظری تحقق هدفهای یادگیری خواندن و نوشتن مطابقت ندارد که میتواند امر آموزش را با مشکل مواجه سازد. پژوهش دیگری تحت عنوان »تحلیل محتوای کتاب فارسی بخوانیم پنجم ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی« در سال 94 صورت گرفته است.
همچنین محتوای برنامه درسی از نظر نقشی که در تحقق اهداف آموزشی ایفا می کند، از اهمیت خاص برخوردار است. محتوای مطلوب کتاب های درسی میتواند دانشآموزان را به چالش فکری وا دارد و از جمود فکری و ذهنی رها سازد و پاسخگوی نیازمندیهای عصر جدید انسانها باشد. این واقعیت باعث شده است که صاحب نظران و پژوهشگران، بررسی محتوای آموزشی دوره های تحصیلی را با توجه به نیازهای فراگیران مورد بررسی و تحلیل قرار میدهند.
این رسانهی بااهمّیّت در بردارندهی بخشهای نوشتاری، تصاویر و پرسشهایی است که در راستای تحقق اهداف کتاب انتخاب و سازماندهی میشوند. برنامه و محتوای کتاب درسی از عناصر مهم نظام آموزش و پرورش است که به طرق مختلف بر روند آموزش چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان تأثیر میگذارند و در تحقق اهداف آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری پایه دوم ابتدایی سال تحصیلی با استفاده از روش ویلیام رومی است. کتاب درسی یک از عناصر سیستم آموزشی است که به عنوان یک منبع و مرجع یادگیری از طریق ارائه اثربخش محتوای آموزشی موجب انسجام و هدایت عوامل آموزش و تسهیل جریان یاددهی – یادگیری می گردد.
ثبت ديدگاه