پس از مدتی پسر نعومی نیز میمیرد و چون نعومی تصمیم به بازگشت به سرزمین خود میگیرد، روت به او میگوید هرجا بروی با تو میآیم. پس نعومی همراه روت به سرزمین قوم اسرائیل باز میگردند و در مزرعه مردی نیکوکار مشغول به کار میشوند. مرد نیکوکار روت را به عقد خود در میآورد و از او صاحب فرزندی میشود که از اجداد داوود است. نکته قابل توجه این کتاب آن است روت که زنی غیراسرائیلی است به همسری یک اسرائیلی در میآید و این امر مطابق فقه یهود و قسمتهایی از عهد قدیم ممنوع بوده است.
یعقوب و خانواده اش به مصر قدیم مهاجرت کردند پس از اینکه توسط یوسف که وزیر مصر بود دعوت شدند. بازماندگان آنها بعداً توسط مصریان به اسارت گرفته شدند و توسط موسی از اسارت نجات یافتند. یهودیان امروز تنها بازمانده از قبایل یهودا و شمعون و کمی از قبیله بنیامین و لاوی هستند که همگی با هم پادشاهی یهودا را تشکیل میدادند. از باقیمانده بقیه قبایل اسرائیل که به ده قبیله گمشده معروفند اطلاعاتی در دست نیست. یهودیت برخلاف اسلام و مسیحیت دارای ارتباط شدیدی بین نژاد، ملیت و دین است.
با خزران، متوجه می شویم اگر یهودیان اشکنازی، بخش عمده (حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد) جمعیت یهودیان امروز جهان را شکل می دهند، این یهودیان، بیشتر محتمل است که از تبار قوم یهودی شده خزر باشند و نه از تبار ۱۲ قبیله بنی اسرائیل و ابراهیم. کتاب کوتاه روت سرگذشت زندگی زنی به همین نام از جدّات حضرت داوود بوده است. زمانی در دورهی داوران سرزمین فلسطین دچار قحطی میشود و زنی به نام نعومی همراه با خانواده خود به سرزمین موآب مهاجرت میکند. چندی بعد همسر نعومی وفات مییابد و او تصمیم به بازگشت میگیرد. اما در این هنگام زنی به نام روت از اهالی موآب به عقد پسر نعومی در میآید.
پس در واقع تنها دو کتاب تاریخی در عهد قدیم وجود دارد که اولی مفصلتر است و به زمان تبعید بابلی ختم میشود و دومی تا زمان عزرا و نحمیا ادامه مییابد و رویکرد آن بیشتر به معبد اورشلیم و شعائر و مراسم مربوط به معبد و نقش کاهنان بوده است. نُه باب نخست کتاب دوم تواریخ ایام به دورهی حکومت سلیمان و فعالیتهای او اختصاص دارد. اما نکتهی مهم این است که گرایش مطالب این نُه باب به سوی ساخت معبد اورشلیم بهوسیله سلیمان و حوادث دیگر مربوط به معبد است. حوادث دیگری مانند ثروت و قدرت سلیمان و دیدار با ملکه سبا و غیره در حاشیه قرار دارد. در باب نهم وفات سلیمان و از باب دهم ماجرای شورش قبایل شمالی و تجزیه کشور به اسرائیل در شمال و یهودا در جنوب و ماجراهایی که برای این دو کشور رخ داده و پادشاهانی که بر آنها حکومت کردهاند آمده است. کتاب عرفان و جادوی یهود به تحلیل و بررسی ادبیات اولیه عبری و یهودی میپردازد و با رویکردی انسانشناختی به تحلیل متون دینی یهودیت میپردازد.
این رؤیاها حوادثی را که در آینده و تا زمان روی کار آمدن ملکوت خدا رخ خواهد داد، پیشگویی میکند. اینفرقه امروز یک حرکت و جریان زنده و فعال در جامعه یهودی اراضی اشغالی فلسطین است و صدها هزار پیرو آن، دلبستگی تعصب آلودی به «خاخام های مقدس» خود ابراز میدارند. برخی از این خاخامها نفوذ سیاسی گستردهای در اسرائیل و در بطن سیاسی بیشتر احزاب و بیش از همه در سطوح بالای ارتش به دست آوردهاند. «بر اساس مندرجات «هاتانیا» کتاب مقدس جنبش هابادی یکی از قویترین شاخههای فرقه حاسیدیسم، غیر یهودیان مخلوقات شیطان هستند که مطلقاً هیچ چیز نیکویی نزد آنان یافت نمیشود. در اثر مورین بلوم همچنین به تحلیل نمادهای مذهبی و نقش آنها در جهانبینی یهودی و تأثیرات فرهنگی بابل بر سنتهای یهودی میپردازد.
ابراهیم در شهر اور در عراق امروزی به دنیا آمده بود و بعد به سرزمین کنعان (اسرائیل امروزی) مهاجرت کرد. مطالعات ژنتیک بر روی قوم یهود نشان میدهد که بیشتر یهودیان دنیا دارای ریشهٔ ژنتیکی مشترکی در منطقهٔ خاورمیانه و هلال حاصلخیز هستند. مطالعات ژنتیک نشان میدهد که قوم یهود دارای مارکرهای ژنتیکی مربوط به ۴٬۰۰۰ سال پیش هستند که دارای ریشهٔ مشابهی است.
از باب چهارم تا ششم بار دیگر فرزندان یعقوب و نسل تعدادی از آنها و در باب هفتم بقیه ذکر میشود. در این باب زمان داوود و اینکه او افرادی را برای موسیقی عبادتگاه تعیین میکند و در آن نامهای اینان و مسائل دیگر مربوط به خیمهی عبادت بازگو میشود. باب هشتم بار دیگر در مورد خاندان بنیامین تا نسبنامهی شائول پادشاه است. در باب نهم به اسارت بنیاسرائیل و اینکه علت آن بتپرستی قوم بوده است، و به خاندانها و افرادی که از اسارت باز گشتند، اشاره میشود.
ثبت ديدگاه