داستان گویی جلال در این کتاب ضعیف است و بیان رویدادها و درگیر شدن آدم ها با اتفاقات دور و برشان اصلا پخته نیست. مثلا در همان ابتدا وقتی شرایط مه آلود معدن را توصیف می کند. هر چند گاه دیده می شود که یک توصیف تکرار می شود و این نشان از فقر دایره ی تخیل نویسنده است. آل احمد با حمایت از شعر نیمایی و شعر نو توانست این قالب شعری را در جامعه‌ی ادبیات ایران جا بیاندازد. او ادامه‌ دهنده‌ی مسیر صادق هدایت و محمدعلی جمال‌زاده در ادبیات معاصر ایران بود.

می‌دانیم که داستان کوتاه به داستان‌هایی گفته می‌شود که کوتاه‌تر از داستان‌های بلند باشند. داستان کوتاه دریچه‌ای است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیت‌هایی و برای مدت کوتاهی باز می‌شود و به خواننده امکان می‌دهد که از این دریچه‌ها به اتفاقاتی که در حال وقوع هستند، نگاه کند. شخصیت در داستان کوتاه فقط خود را نشان می‌دهد و کمتر گسترش و تحول می‌یابد. گفته می‌شود که داستان کوتاه باید کوتاه باشد، اما این کوتاهی حد مشخص ندارد. نخستین داستان‌های کوتاه اوایل قرن نوزدهم میلادی خلق شدند، اما پیش از آن نیز ردّپایی از این گونهٔ داستانی در برخی نوشته‌ها وجود داشته است.

این تعریفیه که از رومی تو ذهنمون هست و تا همه‌ی خوره کتابای ایران ما رو نشناسن بی خیالش نمیشیم. داستان در هفت فصل مجزا روایت می‌شود و در هر یک از این فصل‌ ها، زندگی یک نفر روایت می‌شود که باعث شده تا هریک از این فصل‌ها به ‌صورت مجزا به ‌نظر برسد؛ اما درنهایت ارتباط آن ‌ها در این هفت فصل بسیار مشهود است. مجله اینترنتی تحلیلک پورتالی جامع از مقاله های مرتبط در حوزه مالی و سرمایه، ادبیات، موفقیت، آموزش، کسب و کار، سلامت، گردشگری و… با هدف بهبود سطح دانش عمومی و تخصصی جامعه است. جشنواره ادبی به یاد او، با جایزه جلال هرساله برگزار می‌شود. این جایزه با صد و ده سکه بهارآزادی، گران‌ترین جایزه ادبی ایران است.

جلال آل‌احمد را ادامه‌دهندهٔ راهی می‌دانند که پیش از او، محمدعلی جمالزاده و صادق هدایت در ساده‌نویسی و استفاده از زبان و لحن عموم مردم در محاوراتْ آغاز کرده بودند؛ استفاده از زبان محاوره‌ای به‌وسیلهٔ جلال به اوج رسید و گسترش یافت. جلال آل احمد نویسنده و مترجم معروف ایرانی، در سال ۱۳۰۲ در  اسالم گیلان متولد شد. او روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. آل احمد در دهه ۱۳۴۰ به شهرت رسید و تأثیر بزرگی در جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشت.

«دره خزان زده»، «زیرابی‌ها»، «در راه چالوس»، «آبروی از دست رفته»، «محیط تنگ»، «اعتراف» و «روزهای خوش» است. در این مطلب کتاب صوتی از رنجی که میبریم را برای شما آماده کرده ایم. آل احمد در از رنجی که می بریم برای ریزه کاری‌ها و عمق دادن به داستان‌ها و آدم‌ها کاری نمی‌کند و شلختگی در جملات گاهی خواننده را از فهمیدن منظور دور می‌‌کند. «گزارش‌ها» (۱۳۲۵)، «حزب توده سر دو راه» (۱۳۲۶)، «هفت مقاله» (۱۳۳۲)، «غرب زدگی» (۱۳۴۱)، «کارنامه سه ساله» (۱۳۴۱)، «ارزیابی شتاب‌زده» (۱۳۴۳)، «یک چاه و دو چاله» (۱۳۵۶)، «در خدمت و خیانت روشنفکران» (۱۳۵۶)، «اسرائیل، عامل امپریالیسم» و… پنج داستان (۱۳۵۰)، نفرین زمین (۱۳۴۶)، سنگی بر گوری (نوشتهٔ ۱۳۴۲، چاپ ۱۳۶۰)، نون والقلم (۱۳۴۰)، مدیر مدرسه (۱۳۳۷)، سرگذشت کندوها (۱۳۳۷)، زن زیادی (۱۳۳۱)، سه تار (۱۳۲۷)، از رنجی که می‌بریم (۱۳۲۶)، دید و بازدید (۱۳۲۴) و…

او به زندانیانی اشاره می‌کند که زیر شکنجه هستند و شرایط دشواری دارند. در این کتاب نویسنده رویکردی سیاسی دارد و سعی میکند وضعیت زندانیان سیاسی رژیم شاه را نشان دهد. او به زندانیانی اشاره میکند که زیر شکنجه هستند و شرایط دشواری دارند.

در این مجموعه داستان، رویکرد جلال آل احمد بیشتر سیاسی است و منتقدان این کتاب را سیاسی‌ترین کتاب آل احمد می‌دانند. او در این کتاب سعی دارد وضعیت زندانیان سیاسی رژیم پهلوی را به تصویر بکشد؛ زندانیانی که زیر شکنجه هستند و در شرایط نابسامانی به سر می‌برند. البته تمام کتاب به موضوعات سیاسی تاریخی اختصاص ندارد، وی در داستان‌های «دره خزان زده»، «زیرابی‌ها» به بیان وضعیت زندانیان سیاسی زمان پهلوی و در داستان‌های «جاده چالوس» مسائل اجتماعی را بیان می‌کند. از رنجی که می بریم دومین مجموعه داستانی جلال آل‌ آحمد است که در سال ۱۳۲۶ منتشر شد. تاریخ انتشار این داستان‌ها، همزمان با کناره‌گیری او از حزب توده بود. او در این اثر درباره آدم‌هایی نوشته است که هرکدام به نوعی درگیر مبارزه سیاسی شده‌اند.