من آن وقتها که جوان بودم، دندان در دهانم بود و موهای سرم از سیاهی مثل شبق برق میزد اهل این شیطنتها نبودم؛ حالا که به قول معروف پاتیلم دررفته است چطور ممکن است باشم؟ درست است که او زنی قشنگ، خوش صحبت، و از همه مهمتر مهربان بود؛ امّا امر به تو مشتبَه نشود، خودش یک پا مرد بود؛ زنهای تهرانی همه چنیناند. ضمن مسافرت، من یکی دو جای دیگر با زنهای تهرانی برخورد کردهام؛ از آنها چیزهایی دیدهام که هر کس بشنود باور نمیکند. با زنهای پخمه، توسری خورده و بیدفاع خودمان مثقالی هفت صنّار تفاوت دارند. ردیف دکان های باز و بسته دو سمت خیابان، با درهایی که رنگ های سبز و آبی پشت و روی آنها هنوز به خوبی خشک نشده بود، اگر نه برای گذرنده معمولی که گرفتار اندیشه های خویش بود، بلکه برای نوآموز خردسالی که فارغ از هر غم و نگرانی از خانه به سوی مدرسه می رفت، منظره خوش و سرگرم کننده ای داشت. این کتاب ارزش آن را دارد که یکبار تنها از این نقطه نظر تجزیه و تحلیل شود.
بنابراین او طوری وانمود میکرد که مشغول ترجمهی اثری انگلیسی است، در حالیکه به طور پنهانی کتاب خود را مینوشت. او مدام به شخصیتها و اتفاقات رمان فکر میکرد و گاهی به صورت رمزی روی دیوار کدهایی مینوشت که آنها را برای نگارش از یاد نبرد. سید میران سالها پیش با آهو که دختری به اصطلاح همهچیز تمام بود، ازدواج کرده و امروز به همراه فرزندانش خانوادهای خوب و باصفا دارد. او بخش زیادی از جایگاهی را که امروز به آن رسیده، مدیون آهوست و در واقع سید میران سرابی معروف، با کمک و یاری آهو در زندگیاش موفق شده از شاگردی مغازه نانوایی به نانوا تبدیل شده و مغازه نانوایی خودش را نیز دایر کند.
آهو در آشپزخانه خوراک شب را میپزد، باران بند میآید، بچّهها در حیاط بازی میکنند، جلال از بردن آبنباتهای نقره برای فروش به کوی تنمیزند، و نقره از آهو میخواهد تا مگر بتواند کاری کند که دست پسرک در نانوایی شوهرش بندِ کاری شود. میران هما را به خانه میآورد و به آهو میسپارد و داستانِ طلاقش را میگوید و میگوید که میخواهد در آبدارخانهٔ خالی جایش دهد. آهو با مهر، و با نگرانیِ موهومی، پذیرای مهمان میشود و شب او را کنار خود در اتاق نشیمن میخواباند. نظر شما در مورد کتاب شوهر آهو خانم چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خواندهاید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید. با نظر دادن درباره کتابها در انتخاب کتاب به همدیگر کمک میکنیم. البته که نمیتوانیم این پیامها را از پایه، رد کنیم، مظلومیت زنان در آن دوران را نادیده بگیریم و این نکات را بیربط به موضوع فمینیستی بودن اثر فرض کنیم.
داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد. از آثار دیگر او میتوان شادکامان دره قرهسو، شلغم میوه بهشته، سیندخت، بافته هاى رنج، دختردایى پروین، صوفی صحنه، دزد کنگاور، دنیای پدران و دنیای فرزندان، حاج الله باشی، خداحافظ دخترم، تراژدی نادر شاه ( به انگلیسی )، سنگی بر روی بافه نام برد. لطفا برای حمایت از نویسنده و انتشارات و همچنین مترجم کتاب را تهیه کنید.
به این ترتیب افغانی پس از جمال زاده و صادق هدایت و دیگران سهم به سزایی در غنی ساختن زبان فارسی دارد. در حالی که منتقدانی که بعدها با فراغت خاطر و دقت بیشتر و در فضای اجتماعی بازتر به بررسی و ارزیابی عینی این اثر پرداخته اند، و نوشته ها و نظرات آنان در نظام جمهوری اسلامی چاپ و نشریافته، دیدگاه های کلا متفاوتی با منتقدان پیشین ابراز داشته اند. در همین جا برای اثبات مطالبی که در پی خواهیم آورد، بهتر است به نمونه هایی از نقطه نظرات این نویسندگان صاحب نظر اشاراتی داشته باشیم. فردی که ادعای دین داری و درست و غلط و شرع و پیغمبر را دارد، اما زمانی که همه ی اینها از طرف هما معشوقه یا همسر دوم او درخواست شود، جریان فرق می کند و او به گونه ای راهی برای گریز از این قوانین پیدا می کند.
فردی که به همه توصیه می کند به فکر آخرت خود باشند، در حالی که تنها چیزی که خودش به آن فکر می کند لذت این دنیا است. در فصل پنجم خلاصهی صحنههای رمان آورده میشود که بی گمان برای ورود به مبحث عناصر داستانی و آگاهی از چند و چون و حال و هوای رمان ضروری مینماید. هر صفحه رمانی که نوشته بود، برگی بود از زندگی واقعی مردم کوچه و بازار به معنای توده مردم، و این یک رویداد مهم ادبی بود. آنهایی که گمان میکردند چادر برای زن حکم وزن را دارد برای جسم که اگر آن را بگیرند نظم و قانون هستی به هم میخورد رفته رفته به اشتباه خود پی میبردند. پس از چادر برداری برای زنان شهرنشین احتیاجات نوظهوری پیدا شده بود.
3-7- صحنه و صحنه پرداز ی در شوهر آهو خانم……………………………………………………………………. 2-7- شخصیت و شخصیت پردازی در شوهر آهو خانم……………………………………………………………. خواننده ی کتاب هنگام مطالعه میتواند تصاویر خانه را به آسانی با توضیحات ظریف نویسنده در ذهن بسازد. آفتاب گرم و دلچسبی که تمام پیش از ظهر بر شهر زیبای کرمانشاه نور افشانده بود با سماجتی هرچه افزونتر میکوشید تا آخرین اثر برف شب پیش را از میان بردارد. کبوترهایی که در چوب بست شیروانیهای خیابان لانه کرده بودند در میان مه بیرنگی که از زیر پا و دوروبر آنها بر میخاست با لذت و مستی بر غروری به جنب و جوش آمده بودند؛ مثل اینکه غریزه به آنها خبر داده بود که روزهای برف و باران سپری شده و موسم شادی و سرمستی فرا رسیده است.
در همین راستا، سیدمیران هم از آنجا در گذار خود دچار شکست میشود که ریشههای فرهنگی خود را قبل از سایر ریشههای انتزاعی و چارچوبهای فکری، به قالب جدید منتقل نکرده است. بنابراین همیشه یک جای کارش میلنگد، در تردید به سر میبرد و طعم لذت را نمیچشد که هیچ، شادیهای گذشتهی خود را هم از دست میدهد. قلم علیمحمد افغانی در ساختن تصاویر بسیار تواناست و از پس بیان جزئیات با ظرافتی خاص برآمده است.
این مرد، میران، یا بهتر بگوییم، چنانکه از تابلوی دکانش خوانده می شد، سید میران سرابی، صاحب نانوایی حاضر بود. افسوس که چنین اندیشه های زشت و وحشتناکی درباره زنان، زیر تأثیر شرایط حاکم بر جامعه در راستای تاریخ ایران در موارد بسیاری به ادبیات ما نیز راه یافته است، و آهو خانم و هما دو تن از زنان محور داستان نیز در زمره همین هاست. 4-6- شوهر آهو خانم، رمانی روانشناختی………………………………………………………………………………. 2-6- شوهر آهو خانم، رمانی محلی………………………………………………………………………………………..
مهم آن است که او خواست بر این درد اساسی نظام اجتماعی ایران ضربه سختی وارد آورد و این ضربه هم وارد آمد. این رمان نه تنها در ادبیات ایران اثر می گذارد بلکه در رشد آینده اجتماع ایران نیز تأثیری به سزا خواهد داشت. جامعهشناسی نخبه کشی کتابی است که میتواند هرکسی را که به روند تحولات جامعهی ایران و آنچه ما را در نقطهی کنونی از تاریخمان قرار داده است، علاقهمند است راضی نگه دارد. این کتاب پر از نکاتی است که میتواند نگاه جدیدی به خوانندهاش بدهد و او را وادار کند بیشتر فکر کند و مطالعات بیشتری انجام دهد. شاید این تصویر برایتان آشنا باشد در رابطه گیر کرده باشید و خیلی برایتان سخت باشد با وجود اذیت شدن از رابطه بیرون بیاید.
ثبت ديدگاه