محل قرار گیری کندانسورها زیر نمونه است و وظیفه آن متمرکز سازی نور روی نمونه می باشد. میکروسکوپ ها معمولا دارای چهار نا عدسی با بزرگ نمایی های× 4 ، × 10 ، × 40 و × 100 هستند. لام ) نمونه ( را به صورت افقی جابجا می کند تا قسمت های مختلف نمونه مشاهده شود. صفحه ای که وسط آن سوراخ است و نمونه روی آن قرار می گیرد. مثلا 10 یعنی میکروسکوپ تصویر نمونه را 10 برابر می کند.

گیاه از این کربن دی اکسید برای فتوسنتز استفاده می کند و اکسیژن نیز تولید می کند. با اضافه کردن محلول و تغییر رنگ آن به آبی تیره یا بنفش متوجه می شویم که درون برگ نشاسته وجود دارد. این اصطلاح را اولین بار رابرت هوک (مخترع میکروسکوپ) پس از مشاهده حفره های چوب پنیه به کار برد . برای دیدن سلول های نگهبان روزنه زیر میکروسکوپ می توانید از برگ تازه گیاه تره یا گیاهان گلخانه ای استفاده کنید. مخمر را می توانید به صورت ذرات خشک جامد از فروشگاه ها یا به صورت مایه ی خمیر از نانوایی تهیه کنید. این تصویر انواعی از تک سلولی ها هستند که در قطره آب بین جلبک های رشته ای دیده می شوند.

مفاهیم سختی، جرم، سبک و سنگینی و رسانایی حرارتی و گرمایی و الکتریکی فلزات را برای دانش آموزان توضیح دهید. در این جا توصیه می شود انواع فلزات سمی و فلزات مایع را برای دانش آموزان معرفی کنید. دانش آموزان را به صورت گروه هایی (بستگی به تعداد آن ها در کلاس) طبقه بندی کرد و به هر کدام از گروه ها وسایل مربوط به یکی از آزمایش ها را داد و از گروه ها بخواهید آزمایش ها را انجام دهند. در این مرحله می توانید از دانش آموزان بخواهید به عنوان تحقیق کلاسی، در مورد تاریخچه کاغذ و اختراع آن مطالبی را در کلاس به صورت داستان ارائه دهند. سعی کنید توجه دانش آموزان را به انواع بادکنک ها در اندازه و جنس های مختلف جلب کنید.

بعد از عبور بعضی از میکروب ها از سد اول، گلبول سفید وارد عمل می شود. میکروب ها و عوامل بیماری زا از راه های مختلفی وارد بدن ما می شوند. کرکس ها غذای خود را از باقی مانده شکار جانوران دیگر بدست می آورند. مثلا با دور شدن شیرها از لاشه شکار، کرکس ها به لاشه نزدیک شده و باقی مانده شکار شیرها را می خورند. در این رابطه شیرها نه سود برده اند و نه زیان ولی کرکس ها سود برده اند.

اکنون به کمک وردنه آب اضافى را از کاغذ بیرون کنید و آن را در آفتاب بگذارید تا خوب خشک شود. مشاهده می‌کنیم که آب اکسیژنه باعث رنگ بری کاغذهای رنگی شده و در نتیجه کاغذها رنگ خود را از دست می‌دهند. بدین ترتیب مانا مقدسی تمامی مباحث درس علوم پایه‌ی ششم را پوشش داده و منبعی جامع و آموزنده برای تقویت مهارت‌های یادگیری دانش‌آموزان تهیه کرده. دانش آموزان در پایان این درس با پدید های زیست شناسی آشنا شده اند. آن ها می توانند سلول، ساختمان سلول، نحوه کار و اجزای آن را به طور کامل توضیح دهند. پس از مطرح کردن این پرسش ها در کلاس، دانش آموزان، خود به مفاهیم انرژی و انواع انرژی اشاره خواهند کرد.

با فوت کردن بالای کاغذ، هوا از روی کاغذ عبور کرده و فشار هوای بالای آن کم می شود. این اختلاف فشار بین بالا و پایین کاغذ باعث وارد شدن نیرویی به کاغذ می شود که آن را بالا می برد.. مثلا نیروی مقاومت هوا بر خودروهایی که شکل بدنه آن ها صاف و قسمت عقبی آن ها کشیده و نوک تیز است، اثر کمتری دارد . اجسام برای این که بتوانند در هوا حرکت کنند، باید بتوانند بر این نیرو غلبه کنند. برای این کار باید شکل آن ها را طوری طراحی کنند که نیروی مقاومت هوای وارد بر آن ها کمترین مقدار ممکن باشد . وقتی یک جسم در هوا حرکت می کند، ذرات هوا به آن جسم نیروی مقاومی وارد می کند.

تدریس این فصل در ادامه فصل 4 کتاب علوم تجربی ششم دبستان انجام خواهد شد. دانش آموزان در درس قبل با نحوه رخ دادن پدیده هایی مثل آتش فشان و زلزله آشنا شده اند. لذا در این فصل با تعریف این پدیده ها و علت وقوع آن آشنا خواهند شد. درس چهارم و پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی مربوط به مباحث و پدیده های زمین شناسی می باشد که دانش آموزان از قبل با بخشی از این مطالب آشنا هستند. وب سایت درس و مدرسه ( مومکا ) – متن کتاب درسی، سوالات، گام به گام و پاسخ فعالیت های درس دوم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی تحت عنوان سرگذشت دفتر من در زیر آورده شده است. امید است که از آن بهره گرفته و استفاده لازم را ببرید.

مثلا وارد کردن نیرو به یک جسم ساکن می تواند باعث شروع حرکت جسم شود. به ماده مذابی که از دهانه آتش فشان خارج می شود، گدازه می گویند. آتشفشان زمانی اتفاق می افتد که مواد آتشفشانی از داخل زمین به سطح آن راه پیدا می کنند و سنگ های آتشفشانی را به وجود می آورند . لرزه نگار وسیله ای است که شدت زمین لرزه را ثبت می کند. زمین در بعضی از قسمت ها مانند پوسته، حالت شکننده دارد بنابراین اگر به این قسمت ها نیرو وارد شود، می شکند.